Az iskola, ahol egyszerű trükkökkel tesznek csodát

Borzalmasak a magyar diákok szövegértésből, de van egy intézmény, ahol mégis sikereket érnek el.

Konopás Noémi
2015. 11. 22. 12:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köztudottan nagyon rossz a magyar diákok szövegértési képessége. Legutóbb szeptemberben a PISA-felmérés eredménye nemcsak a magyartanárokat sokkolta, de a közvéleményt is, ugyanis szörnyen teljesítették a nebulók a szövegértési készséget mérő teszteket. 34-ből mindössze a 30. helyet sikerült begyűjteniük.

A HVG immáron harmadik alkalommal adta közre a magyarországi középiskolák rangsorát, amelyben szövegértésből a budapesti Toldy Ferenc Gimnázium diákjai végeztek az első helyen. Kíváncsiak voltunk, hogy az eredmény pusztán a véletlen műve, vagy keményen megdolgoztak a tanulók a sikerért, és ha igen, hogyan. Az MNO megkereste az intézmény igazgatóját.

„Több mint 900 középiskola van Magyarországon, ha benne vagyunk a legjobb húszban és ezt minden évben tudjuk hozni, akkor lehetünk elégedettek” – értékelte a HVG-rangsoron elért eredményt Porogi András. Szerinte – mivel nagyon kicsik a különbségek – az első hely valahol véletlen, az viszont már nem, hogy az iskola az első három százalékban végzett. Mint mondta, néhány évvel ezelőtt sok-sok mutatóban a legjobbak között szerepeltek a kompetenciamérésen, akkor viszont épp a szövegértésben maradtak alul, mindössze negyvenedik helyet sikerült kiharcolniuk a diákoknak.

Akkor elgondolkodtak, mi lehet az oka a gyengébb eredménynek. Egyrészt arra jöttek rá, hogy a tanulók egy része nem vette elég komolyan a mérést, így első körben megpróbálták tudatosítani bennük ennek felelősségét. Másrészt, mivel a szövegértés nem egyszerűen a magyar nyelv és irodalom tantárgy által fejlesztett kompetencia, hanem szinte valamennyi tantárgy által, így elhatározták, hogy a természettudományok, a matematika, a történelem keretében is több szövegértési jellegű feladatot adnak majd. Ennek eredménye pedig az lett, hogy idén és az elmúlt években jó szövegértési eredményt értek el. Az igazgató szerint a siker nem csak az iskola érdeme. Mint mondta, a Toldyba járó diákok szociokulturális háttere jobb az országos átlagnál, a szövegértés pedig egy olyan kompetencia, ahol igenis számít, hogy valaki milyen családból jön.

Köztudott, hogy az utóbbi másfél évtizedben a középiskolás korosztály olvasáshoz való viszonya drámaian megváltozott, a diákokat egyre nehezebb rávenni, hogy hosszabb szövegeken rágják át magukat. Porogi szerint például a Bánk bánt végigolvastatni ma már sokszor lehetetlen. Nehéz a szöveg, a tanulók világától első pillanatban nagyon távol áll a történet is. Részszempontokat kell adni, problémákat kell felvillantani, máshogy nem megy. Az igazgató úgy véli, a legfontosabb motiváló erő, ha a diákok úgy gondolják, közük van ahhoz a dologhoz, amit éppen tanulnak. El kell tudni hitetni tehát velük azt a tényt, hogy ezekben a művekben róluk, az ő életükről is szó van, és az olvasás segít választ kapni a kérdéseikre.

Annak kapcsán, hogy a digitális eszközök hogyan hatottak a diákok szövegértési képességére, az igazgató azt mondta, hogy pontos statisztikai adataik erre természetesen nincsenek, de annyi bizonyos, hogy az okoskészülékek elterjedése óta a gyerekek kevésbé olvasnak könyveket. Az új digitális kutúra nyomán azonban sokkal több rövidebb szövegeket olvasnak – amiket például egymásnak írnak a közösségi oldalakon. Az írásbeliség átalakult tehát, ez pedig gyakran a felületesség irányába csábíthatja a diákokat. Mint mondta, a tanárok feladata és felelőssége arra ösztönözni őket, hogy ne elégedjenek meg az egyszerűbb, felületes értelmezésekkel, hanem próbáljanak meg a dolgok mélyére nézni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.