A Városház utcából kollégánk 10.15-kor azt közölte, szállingóznak a helyszínre a taxisok. 11 óra előtt néhány perccel a helyszínen körülbelül nyolc taxi állt, valamint négy rendőr és sok sajtós várakozott.
Az egyik fuvarozó korábban elmondta, 11-re hirdették meg a tüntetést, de az éjszakások – kísérleti jelleggel – már éjfélkor megkezdték a spontán demonstrációt. Közölte, urh-n nem kommunikálhatnak egymással a résztvevők, ugyanis a társaságok vezetői ezt megtiltották. Ennek véleménye szerint köze lehet ahhoz, hogy a vezetőket hajnali 4 órára berendelte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), ahol elbeszélgettek velük. Az urh hiányában Facebookon és egyéb csatornákon tartják a kapcsolatot – tette hozzá.
Kollégánk a Bajcsy-Zsilinszky útról korábban azt közölte, több a céges taxi, mint az úgynevezett „mezítlábas”, az arány nagyjából 70:30. Az autók szélvédőjén a Uber felirat pirossal áthúzva látható, rajta a „No thanks!”, azaz a „Köszönjük, nem!” felirat. Munkatársunk elmondta továbbá, hogy a Paulay Ede utca elején egy három autó hosszúságú molinót feszítettek ki a tüntetők, amelyen a „Tiltsák be az Ubert!” felirat olvasható. Egy másik transzparensen pedig ez áll: „Uber = zárjegy nélküli cigaretta”.
A Bajcsy-Zsilinszky és a József Attila utca sarkán megjelentek a forgalmizavar-elhárítók is.
A reggeli órákban munkatársunk azt mondta, a város több csomópontján – Jászai Mari tér; Margit híd, budai hídfő; Nyugati pályaudvar – várakoztak rendőrautók hétfő reggel. A demonstráció helyszínén kollégánk 8 óra környékén nagyjából ötven taxit – a résztvevők száz-százötvenről beszéltek – és fél tucat rendőrt látott. Utóbbiak a forgalmat irányítják, a helyszínen dudálás és káromkodás hallható. Munkatársunk akkor úgy fogalmazott, a rendőrök nincsenek a helyzet magaslatán, nagy a zűrzavar, több balesetveszélyes helyzet is történt. Fél tízkor azt jelentette, nő a feszültség, egyre több a rendőr, valamint a helyszínre tizennyolc TEK-es autót is kivezényeltek erősítés gyanánt.
Kollégánk beszámolt arról, hogy kevéssel tíz óra előtt a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának három-négy járművét látta vélhetően a Városház utca felé tartani, valamint egy páncélozott csapatszállító is elhaladt a Bajcsy-Zsilinszky úton a Bazilika irányában. A József Attila utcában jól lehet közlekedni az Andrássy út felé, már nincs torlódás – közölte akkor tudósítónk.
Elmondta, a gyalogos járókelők szolidárisak a taxisokkal, az autósok viszont dudálnak. Egy fuvarozó azt közölte, civilek fényképezték autóik rendszámait, ezzel néhányukban félelmet keltve.
Egy kollégánknak nyilatkozó taxis – miután egy autós mellettük elhajtva beintett nekik egy „Hajrá, Uber!” kiáltás kíséretében – elmondta, megérti az autósok álláspontját, de ők csak azt akarják elérni, hogy az Uberre is ugyanolyan törvényi feltételek vonatkozzanak, mint a taxisokra, szűnjön meg a tisztességtelen versenyelőny. Közölte, tizenkét évig nem volt emelés a 280 forintos kilométerdíj meghatározása előtt, s az ebből szerzett pluszt lassan, de folyamatosan veszítik el a taxisok a drosztdíjak és az engedélyek árának növekedésével.
Egy másik fuvarozó úgy fogalmazott, az emberek csak azt látják, hogy az Uber olcsó, ezért azt választják, de az valójában az alapdíjon felül egyéb szorzókat használ, így igazából az utasnak nem jó. Hozzátette, az 1200 Uber-autó forgalomba állítása óta 70 százalékos forgalomcsökkenést tapasztal.
Kollégánk korábban a helyszínről elmondta, letiltottak minden nyilatkozatot 11 óráig, amíg a küldöttség be nem megy a városházára tárgyalni. Az egyik taxis szerint ennek az az oka, hogy az ATV egy „meglehetősen gusztustalan” riportot közölt róluk. Egy másik fuvarozó arra panaszkodott, hogy a média – állítása szerint – az Uber mellett áll. Mások az 1990-es taxisblokádhoz hasonlították a mostani helyzetet.
Helyszíni források azt közölték, nincs valóságalapja annak a híresztelésnek, hogy hidakat és pályaudvarokat zárnának le. Tudósítónk tapasztalatai alapján egyébként úgy tűnik, nincs hierarchia a résztvevők körében, „önkéntes szóvivők” vannak. A rendőrséggel normális a viszony – tette hozzá.
A keddi sajtótájékoztatóig nem kíván nyilatkozni Tamás Miklós, a City Taxi elnöke – mondta az MNO megkeresésére. Kérdéseinkre Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke sem kívánt válaszolni.
„Nem mi szerveztük, és tudomásom szerint egyetlen fővárosi társaság sem vett részt a demonstráció szervezésében” – mondta az MNO-nak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára. Mint elmondta, ismerik a taxisok problémáját, szakmai érdekképviseletük legutóbb a múlt héten kereste a miniszterelnököt, egyelőre választ várnak, a partner érdekképviselettel együtt.
A most zajló demonstrációval párhuzamosan 11 órától a Főpolgármesteri Hivatal előtt, a Városház utcában lesz majd egy meghirdetett demonstráció. Az esemény Facebook-ajánlója itt található. A szöveget szó szerint, változtatások nélkül közöljük:
„Kiállunk a törvényben garantált jogainkért és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását. Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett ,”vállalkozásra,” és azok szereplőire (soförök). Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész). Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását. Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése ,hogy nem vagyunk bírkák. A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk. Az érdekvédőink nem védenek, hanem taposnak rajtunk, a fuvarszervezők is. Nem politikusok vagyunk, hanem taxisok, mi az utcán vagyunk jók, de ott nagyon ! Akik meg létrehozták ezt az egész sz@r helyzetet (Tarlós, közgyűlés, Orbán, Bkk, Metál, Putyin, Obama, Merkel, Netanjahu ..stb..mit érdekel minket, hogy kicsoda ) nagyon gyorsan kezdjenek kapkodni, hogy helyrehozzák ...”
A Népszabadság internetes oldalán azt írja, az elmúlt napokban a taxisok között végigjárt egy dokumentum, amelyben a sofőrök a kijelölt személyeket megbízzák érdekeik képviseletére. Ebben azt követelik a hatóságoktól, hogy a kormány tavaly elfogadott rendeletének megfelelően tiltsák be azokat a személyszállítási szolgáltatásokat, amelyek nem felelnek meg az előírásnak. A dokumentumot 2500 taxis írta alá.
Egy Nol.hunak nyilatkozó forrás azt mondta, a fővárosi taxisok eddig azért maradtak csendben, mert bár az országos rendelet számukra „ostoba elemek” tömegét tartalmazza, a benne foglaltak az Uber szolgáltatásának beszüntetését is lehetővé tennék. Hozzátette, eredmények híján akár tartós demonstrációk is lehetnek.
Az Uber internetes fuvarmegosztó szolgáltatás a világ 68 országában, több mint 310 városban volt elérhető idén januárban, és – a hozzá hasonló vállalkozásokkal együtt – komoly konkurenciát támaszt a hagyományos taxiszolgáltatásnak szerte a világban. A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó – hivatásos vagy akár nem hivatásos – autósok és utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíjat is a rendszeren keresztül rendezik.
Az Uber múlt héten azt közölte, hogy az utazásmegosztó szolgáltatást használók száma Budapesten 2015-ben folyamatosan nőtt, már 80 ezernél tart, ami nyolcszorosa a tavaly év elején mértnek. A tájékoztatás szerint az autós partnerek száma a 2015. eleji 200-ról év végére 1200-ra emelkedett. Az utasok többsége budapesti, de a külföldi felhasználók száma is jelentős.
(MTI)