Káosz: hosszú éjszakára készülnek a budapesti taxisok

Információink szerint reggel nyolcig maradnak a fuvarozók, mivel nem született megállapodás. A forgalom megindult egy-egy sávban.

MNO
2016. 01. 18. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A taxisok azután döntöttek a tiltakozás folytatásáról, hogy problémájukra nem született megoldás a képviselőik és Tarlós István főpolgármester közötti megbeszélésen, küldöttségeik kérésével „nem foglalkoztak érdemben” a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, valamint az Uber irodájánál sem. Az MTI-nek nyilatkozó Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke azt mondta, számukra az az egyetlen lehetséges megoldás, ha megszűnik az Uber, vagy ez a szolgáltató is azokat a feltételeket teljesíti, amelyeket a hivatásos autósoknak kell.

A lezárás helyszínéről jelentkező kollégánk délután fél négykor jelentette, hogy teljesen lezárták a Bajcsy-Zsilinszky utat a Deák Ferenc tértől a Nyugati pályaudvarig és az Andrássy út elejét, melyet később részlegesen feloldottak a forgalom számára.

Este nyolc órára normalizálódott a helyzet, a legtöbb taxi az Andrássy út és a Deák téri templom közötti szakaszon állt az MTI tudósítója szerint. Az Andrássy út, Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca csomópontjánál  rendőrök irányították a forgalmat, de egy sávon ott is haladhattak az autósok. A Károly körúton – melyet egy időre teljes szélességében elzártak a taxisok – már minden sáv szabadon járható.

Kollégánk helyszíni jelentése szerint délután még nem volt egyetértés a taxisok között. A tüntetők egy csoportja megpróbált egyezkedni a rendőrökkel, akik viszont a tüntetés bejelentését, a kompromisszumkötést és egy sáv szabaddá tételét javasolták. Ugyan néhányan hajlottak erre, a hátsó sorokból egy taxis bekiabált, hogy nem állnak el, amihez többen is csatlakoztak, és nemtetszésüknek hangot adva többször dudáltak. Egy másikuk szerint nem tudják eltartani a családjaikat, ezért nem hátrálnak meg, és lehurrogtak egy kompromisszumra hajló taxist is, aki később bevallotta: egyik héten csak nettó 15 ezer forintot vitt haza.

Tudósítónk pár perccel később közölte: a rendőrökkel való egyeztetés után megállapodtak abban, hogy a BKK közlekedési eszközei, a mentők, a rendőrség és a tűzoltók számára mégis biztosítják a szabad átkelést. Ám a 9-es busz hiába próbált átjutni egy ideig, mivel egy taxis leült a busz elé, és a többiek rángatták el előle, így a busz elindulhatott.

Szó volt arról is, hogy fél hétkor vagy hétkor megnyitnak egy-egy sávot a forgalom számára, de ebben sem volt eleinte megegyezés a taxisok között, mivel a kevésbé engedékenyek a teljes útzár mellett voltak, enélkül kilátásba helyezték az elvonulást. Több kétes információ is napvilágot látott azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség este nyolckor oszlatásra készül, emiatt a taxisok kilátásba helyezték újra a teljes útzárat, majd később visszavonták, és a Hír TV információi szerint

megindult a forgalom 17.40 után a József Atilla utcából mindkét irányba és a Bajcsy-Zsilinszky úton az Andrássy kereszteződéséig. Tudósítónk szerint 18.10-kor a Bajcsy út kezdeti részén is megnyitottak egy-egy sávot, melyen lassan, de biztosan elindult a forgalom, melyet rendőrök irányítanak.

Tudósítónk szerint van olyan taxis, aki reggel nyolcig, és van, aki szerdáig helyezte kilátásba maradását – utóbbit a Lázár János említette kormányüléshez igazítva. Mivel a tiltakozók reggel nyolcig maradhatnak, a Hír TV riportere szerint nem lehet tudni, mit tesz a hatóság, ha a taxisok úgy döntenek, kitolják a demonstrációt szerdáig. A Blikk internetes oldala azt írja, a taxisok hideg élelemmel, szendvicsekkel készülnek az éjszakai demonstrációra.

Az MNO-nak sikerült elérnie Csernai Gábort, a taxistüntetés egyik szervezőjét és az éjszakáért felelős vezetőjét, aki szerint reggel 8 óráig biztosan maradnak. Csernai hangsúlyozta: korábban a parancsnok a teljes zárhoz „első olvasatban” hozzájárult, de később arra kérték a taxisokat, hogy a csomóponton minden irányba nyissanak meg egy-egy sávot az autóknak. Ezután ő azt kérte a többi szervezőtől, hogy ezt közöljék a taxisokkal is. Hozzátette: reggel 8 óráig mindenképpen maradnának, minden attól függ, hogy mi történik majd éjszaka. Csernai egyben megköszönte a rendőrség eddigi munkáját és a budapesti lakosok elnézését kérte a kényelmetlenségekért.

A megkérdezett taxisok közül sokan emlegették, hogy nem érzik a lakosság támogatását. Egy fiatal fuvarozó a netadót hozta fel példának: mint mondta, tavalyelőtt azért mentek ki olyan sokan, mert mindenkit érintett az ügy, és jó lenne, ha most is érvényesülne ez az összefogás, a tolerancia a társadalom részéről.

Az adófizető, jogszabályokat betartó magyar taxisok a továbbiakban is számíthatnak a főváros támogatására Uber-ügyben, de Budapestnek nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége az alkalmazás betiltására, lekapcsolására – közölte Tarlós István hétfőn.

Az MTI-hez eljuttatott közleményében a főpolgármester azt írta, korábban azért módosították a taxisrendeletet, hogy a városban megszűnjön az azt megelőző tizenöt évre jellemző „felfordulás”, illetve hogy békésebbek legyenek a taxisok munkakörülményei.

Tarlós István közölte: az Uber-sofőrök a fővárosi taxisrendelet előírásainak nem felelnek meg, Budapest célja a kormánnyal együttműködve az, hogy a rendeletet mindenki betartsa. Hozzátette ugyanakkor, a fővárosnak nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja, a szabályokat be nem tartó „vadtaxisokat” kiszorítsa.

Lázár János kora délután azt mondta: a kormány szerdai ülésén megtárgyalja a taxisok ügyét, és mérlegelni fognak minden javaslatot.

A közlekedési államtitkárt a Hír TV hiába próbálta megszólaltatni a kormány álláspontjáról, elsétált a riporter mellett, és szóra sem méltatta.

Az Uber szerint a hétfői budapesti taxisdemonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az új technológiák jelenlétét és pozitív hatását. A szolgáltató hétfői, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint erről tárgyalnak a döntéshozókkal is.

A taxisok hétfő kora reggel óta tartanak demonstrációt a fővárosban a Bajcsy-Zsilinszky út, a József Attila utca és az Andrássy út kereszteződésében. Délelőtt petíciót adtak át a Főpolgármesteri Hivatalban, majd a Városháza előtt megjelenő taxisok közül négy képviselő tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel. A találkozón nem született megállapodás, így a taxisok folytatják az Uber ellen meghirdetett demonstrációjukat.

A Budapesti Rendőrfőkapitányság (BRFK) az MTI megkeresésére azt válaszolta, hogy a BRFK a hatályos jogszabályok alapján, a szükséges erőkkel és eszközökkel biztosítja a demonstrációt.

Az MTI tudósítója korábban arról számolt be, hogy a felsorakozott gépkocsik még mindig egy-egy forgalmi sávot szabadon hagyva akadályozzák a forgalmat. A kereszteződésben nem működnek a jelzőlámpák, rendőrök irányítják a forgalmat. A belváros felé jelentős a torlódás.

Az Uber internetes fuvarmegosztó lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó – hivatásos vagy akár nem hivatásos – autósok és utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíjat is a rendszeren keresztül rendezik. A cég múlt héten azt közölte, hogy az utazásmegosztó szolgáltatást használók száma Budapesten 2015-ben folyamatosan nőtt, már 80 ezernél tart. Az utasok többsége budapesti, de a külföldi felhasználók száma is jelentős. (MTI)

A demonstráló taxisok egyike az MTI-nek azt mondta, addig maradnak, amíg a telefonszolgáltatók el nem távolítják netes áruházukból az Uber alkalmazását. A taxisok hangsúlyozták: nem politikai célú demonstrációt tartanak. A távirati iroda korábban azt írta, hogy körülbelül száz autó van a helyszínen.

A Budapesti Közlekedési Központ a Facebook-oldalán azt közölte, hogy a 9-es autóbusz megnövekedett menetidővel közlekedik, a 105-ös busz az Apor Vilmos tér felé módosított útvonalon jár, nem érinti a Deák Ferenc téri megállót.

Tarlós István főpolgármester elvi támogatásáról biztosította a taxisokat, akik – ahogy közölték – folytatják a demonstrációt az Erzsébet téren, illetve átmennek a Nemzetgazdasági Minisztérium elé is. Arra az újságírói kérdésre, hogy most mi fog történni, az egyik delegált azt felelte: „most kezdődik”.

Ahogy helyszínen tartózkodó kollégánk megtudta, azért tűnt sok taxis „mezítlábasnak”, mert többen letakarták a fuvarszervező cég emblémáját autójukon, miután azok nem járultak hozzá semmilyen formában a demonstrációhoz.

A Főpolgármesteri Hivatalban tárgyaló négy főből – ugyanis végül annyit engedtek be – ketten a bejelentett tüntetés szervezői, ketten pedig a Bajcsy-Zsilinszky úti demonstrációról érkeztek.

Továbbra sincs változás a Városház utcában, a taxik, amelyek a helyszínre érkeztek, kivétel nélkül társaságoknak dolgoznak – közölte kollégánk.

Helyszíni tudósítónknak taxisok azt mondták, a rendőrség készenlétben áll az Oktogonon és Astorián annak megelőzésére, hogy – ha nem történik előrelépés a tárgyaláson – a fuvarozók átvonuljanak az említett csomópontokra, és megbénítsák a közlekedést.

Beengedtek öt embert a városházára a petícióval, de sem sajtós, sem más taxis nem mehetett be. A rendőrautó félreállt a kereszteződésből, a bejáratig áll a taxisok sora. Az egyik taxis, akit nem engedtek be a portán a létszám miatt, kifelé jövet egy újságíró hölgy kérdésére válaszolva annyit mondott: „Menjél föl a Facebook-oldalunkra, nyuszika!”

A taxisok képviselői bementek a Városházára petíciójukkal, de a portáról visszaküldték őket, hogy „várják meg Tarlós urat”. A főpolgármester a taxisok öt képviselőjét fogadja, és állítólag azért lettek kiküldve az épületből a fuvarozók, mert többen akartak bemenni – közölte tudósítónk egy rendőrre hivatkozva.

Lezárta egy rendőrségi terepjáró a Városház utcát a Párizsi utcánál lévő kereszteződésben, így a taxisok nem tudnak autójukkal a Városháza elé menni.

Ismert, 11 órakor egyeztetés kezdődött a taxisok képviselői és Tarlós István főpolgármester között. A helyszínen tartózkodó kollégánknak taxisok korábban elmondták, a tárgyalás függvényében szűnik meg vagy eszkalálódik a demonstráció: akár teljes útzárral és hidak lezárásával is tiltakozhatnak. Mások azt közölték, ha nem történik előrelépés a tárgyaláson – és állításuk szerint erre nagy az esély –, 11.30-tól a város több pontján lehet útlezárásra számítani.

A Városház utcából kollégánk 10.15-kor azt közölte, szállingóznak a helyszínre a taxisok. 11 óra előtt néhány perccel a helyszínen körülbelül nyolc taxi állt, valamint négy rendőr és sok sajtós várakozott.

Az egyik fuvarozó korábban elmondta, 11-re hirdették meg a tüntetést, de az éjszakások – kísérleti jelleggel – már éjfélkor megkezdték a spontán demonstrációt. Közölte, urh-n nem kommunikálhatnak egymással a résztvevők, ugyanis a társaságok vezetői ezt megtiltották. Ennek véleménye szerint köze lehet ahhoz, hogy a vezetőket hajnali 4 órára berendelte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), ahol elbeszélgettek velük. Az urh hiányában Facebookon és egyéb csatornákon tartják a kapcsolatot – tette hozzá.

Kollégánk a Bajcsy-Zsilinszky útról korábban azt közölte, több a céges taxi, mint az úgynevezett „mezítlábas”, az arány nagyjából 70:30. Az autók szélvédőjén a Uber felirat pirossal áthúzva látható, rajta a „No thanks!”, azaz a „Köszönjük, nem!” felirat. Munkatársunk elmondta továbbá, hogy a Paulay Ede utca elején egy három autó hosszúságú molinót feszítettek ki a tüntetők, amelyen a „Tiltsák be az Ubert!” felirat olvasható. Egy másik transzparensen pedig ez áll: „Uber = zárjegy nélküli cigaretta”.

A Bajcsy-Zsilinszky és a József Attila utca sarkán megjelentek a forgalmizavar-elhárítók is.

A reggeli órákban munkatársunk azt mondta, a város több csomópontján – Jászai Mari tér; Margit híd, budai hídfő; Nyugati pályaudvar – várakoztak rendőrautók hétfő reggel. A demonstráció helyszínén kollégánk 8 óra környékén nagyjából ötven taxit – a résztvevők száz-százötvenről beszéltek – és fél tucat rendőrt látott. Utóbbiak a forgalmat irányítják, a helyszínen dudálás és káromkodás hallható. Munkatársunk akkor úgy fogalmazott, a rendőrök nincsenek a helyzet magaslatán, nagy a zűrzavar, több balesetveszélyes helyzet is történt. Fél tízkor azt jelentette, nő a feszültség, egyre több a rendőr, valamint a helyszínre tizennyolc TEK-es autót is kivezényeltek erősítés gyanánt.

Kollégánk beszámolt arról, hogy kevéssel tíz óra előtt a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának három-négy járművét látta vélhetően a Városház utca felé tartani, valamint egy páncélozott csapatszállító is elhaladt a Bajcsy-Zsilinszky úton a Bazilika irányában. A József Attila utcában jól lehet közlekedni az Andrássy út felé, már nincs torlódás – közölte akkor tudósítónk.

Elmondta, a gyalogos járókelők szolidárisak a taxisokkal, az autósok viszont dudálnak. Egy fuvarozó azt közölte, civilek fényképezték autóik rendszámait, ezzel néhányukban félelmet keltve.

Egy kollégánknak nyilatkozó taxis – miután egy autós mellettük elhajtva beintett nekik egy „Hajrá, Uber!” kiáltás kíséretében – elmondta, megérti az autósok álláspontját, de ők csak azt akarják elérni, hogy az Uberre is ugyanolyan törvényi feltételek vonatkozzanak, mint a taxisokra, szűnjön meg a tisztességtelen versenyelőny. Közölte, tizenkét évig nem volt emelés a 280 forintos kilométerdíj meghatározása előtt, s az ebből szerzett pluszt lassan, de folyamatosan veszítik el a taxisok a drosztdíjak és az engedélyek árának növekedésével.

Egy másik fuvarozó úgy fogalmazott, az emberek csak azt látják, hogy az Uber olcsó, ezért azt választják, de az valójában az alapdíjon felül egyéb szorzókat használ, így  igazából az utasnak nem jó. Hozzátette, az 1200 Uber-autó forgalomba állítása óta 70 százalékos forgalomcsökkenést tapasztal.

Kollégánk korábban a helyszínről elmondta, letiltottak minden nyilatkozatot 11 óráig, amíg a küldöttség be nem megy a városházára tárgyalni. Az egyik taxis szerint ennek az az oka, hogy az ATV egy „meglehetősen gusztustalan” riportot közölt róluk. Egy másik fuvarozó arra panaszkodott, hogy a média – állítása szerint – az Uber mellett áll. Mások az 1990-es taxisblokádhoz hasonlították a mostani helyzetet.

Helyszíni források azt közölték, nincs valóságalapja annak a híresztelésnek, hogy hidakat és pályaudvarokat zárnának le. Tudósítónk tapasztalatai alapján egyébként úgy tűnik, nincs hierarchia a résztvevők körében, „önkéntes szóvivők” vannak. A rendőrséggel normális a viszony – tette hozzá.

A keddi sajtótájékoztatóig nem kíván nyilatkozni Tamás Miklós, a City Taxi elnöke – mondta az MNO megkeresésére. Kérdéseinkre Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke sem kívánt válaszolni.

„Nem mi szerveztük, és tudomásom szerint egyetlen fővárosi társaság sem vett részt a demonstráció szervezésében” – mondta az MNO-nak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára. Mint elmondta, ismerik a taxisok problémáját, szakmai érdekképviseletük legutóbb a múlt héten kereste a miniszterelnököt, egyelőre választ várnak, a partner érdekképviselettel együtt.

A most zajló demonstrációval párhuzamosan 11 órától a Főpolgármesteri Hivatal előtt, a Városház utcában lesz majd egy meghirdetett demonstráció. Az esemény Facebook-ajánlója itt található. A szöveget szó szerint, változtatások nélkül közöljük:

„Kiállunk a törvényben garantált jogainkért és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását. Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett ,”vállalkozásra,” és azok szereplőire (soförök). Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész). Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását. Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése ,hogy nem vagyunk bírkák. A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk. Az érdekvédőink nem védenek, hanem taposnak rajtunk, a fuvarszervezők is. Nem politikusok vagyunk, hanem taxisok, mi az utcán vagyunk jók, de ott nagyon ! Akik meg létrehozták ezt az egész sz@r helyzetet (Tarlós, közgyűlés, Orbán, Bkk, Metál, Putyin, Obama, Merkel, Netanjahu ..stb..mit érdekel minket, hogy kicsoda ) nagyon gyorsan kezdjenek kapkodni, hogy helyrehozzák ...”

A Népszabadság internetes oldalán azt írja, az elmúlt napokban a taxisok között végigjárt egy dokumentum, amelyben a sofőrök a kijelölt személyeket megbízzák érdekeik képviseletére. Ebben azt követelik a hatóságoktól, hogy a kormány tavaly elfogadott rendeletének megfelelően tiltsák be azokat a személyszállítási szolgáltatásokat, amelyek nem felelnek meg az előírásnak. A dokumentumot 2500 taxis írta alá.

Egy Nol.hunak nyilatkozó forrás azt mondta, a fővárosi taxisok eddig azért maradtak csendben, mert bár az országos rendelet számukra „ostoba elemek” tömegét tartalmazza, a benne foglaltak az Uber szolgáltatásának beszüntetését is lehetővé tennék. Hozzátette, eredmények híján akár tartós demonstrációk is lehetnek.

Az Uber internetes fuvarmegosztó szolgáltatás a világ 68 országában, több mint 310 városban volt elérhető idén januárban, és – a hozzá hasonló vállalkozásokkal együtt – komoly konkurenciát támaszt a hagyományos taxiszolgáltatásnak szerte a világban. A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó – hivatásos vagy akár nem hivatásos – autósok és utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíjat is a rendszeren keresztül rendezik.

Az Uber múlt héten azt közölte, hogy az utazásmegosztó szolgáltatást használók száma Budapesten 2015-ben folyamatosan nőtt, már 80 ezernél tart, ami nyolcszorosa a tavaly év elején mértnek. A tájékoztatás szerint az autós partnerek száma a 2015. eleji 200-ról év végére 1200-ra emelkedett. Az utasok többsége budapesti, de a külföldi felhasználók száma is jelentős.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.