Országjelentés: uniós átlag alatti szinten az oktatás

Még jobban leszakadnak a hátrányos helyzetűek.

Hutter Marianna
2016. 03. 09. 8:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyarországról szóló, tagállami megrendelésre készült országjelentés oktatás- és szakképzés-politikai fejezetét mutatta be az Európai Bizottság magyarországi képviselete tegnap. A jelentésben az áll, hogy a magyar oktatás több területen is átlag alatti szinten teljesít. Nemcsak az alapkészségek romlása a probléma, hanem az is, hogy a magyar oktatási rendszer képtelen a hátránykompenzációra. Míg a jó társadalmi-gazdasági hátterű réteg felső negyedébe eső tanulók kevesebb mint 10 százaléka teljesít alacsonyan, a rosszabb helyzetben lévők 50 százaléka.

A szegregáció tekintetében sem állunk jól, a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyre inkább elkülönült oktatásban részesülnek az alapfokú képzésben. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű diákok mintegy fele roma, és ők jobban ki vannak téve a szegénység, a mélyszegénység veszélyének. Magyarországon a végzettség nélküli, korai iskolaelhagyás is egyre nagyobb gondot okoz.

Nemcsak az EU-s átlag tekintetében, de a régióban is lemaradtunk. Erről részben a korai differenciálódás tehet, hiszen az „akadémiai és a szakképzési utak” korán szétválnak, és a tanulók azelőtt kényszerülnek döntésre, hogy elsajátítanák a szükséges kulturális, szociális készségeket. A 30–34 éves korosztályban a diplomások arányát ugyan sikerült növelni 34 százalékra, de ez még mindig elmarad az unió 38 százalékos átlagától. Bár 2016-ra valószínűleg tetőzik az arány 35,7 százalékon, de az elkövetkező években folyamatosan csökkenő tendenciára lehet számítani. Ennek oka a romló demográfiai helyzet mellett a közelmúlt intézkedéseiben keresendő, így a felvételi ponthatárok növelésében vagy az ösztöndíjhelyek korlátozásában.

A kormány által életre hívott köznevelési kerekasztal is ülésezett tegnap. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az állami intézményfenntartásra szükség van. Ugyanakkor szeretnék elérni a gazdasági és szakmai intézményi autonómia visszaállítását, így a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik) egyfajta ellenőrző szerepe lehetne. Pölöskei Gáborné, a Klik új vezetője elmondta: nagyon gyorsan szeretnék a tartozásokat rendezni, ezért első ütemben 8,6 milliárdot utaltak át a tankerületeknek és 90 ezer számlát fizettek ki. Arról is beszélt: következő lépésként az iskolák pár héten belül kapnak valamekkora keretösszeget, amely a mindennapi működéshez ad számukra mozgásteret.

Palkovics László oktatási államtitkárt kérdezték arról a budapesti tanárnőről, aki március 15-től sztrájkba lép a közoktatás jelenlegi helyzete miatt, és ezért nem lesz hajlandó diákjai jegyét beírni. Válasza szerint a tiltakozásnak vannak különböző formái, a pedagógusoknak az a feladatuk, hogy a gyerekeket tanítsák és elvégezzék az értékelésüket. Aki az utóbbit nem teszi, az a feladata egy részét nem látja el. Hozzátette: az ügyben az iskola igazgatójának kell eljárnia.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.