Omán, Irak, Irán és Vietnam. Ezekben az országokban hamarosan egyaránt megtalálhatók lesznek azok a magyar kereskedelmi partnerirodák, amelyekre több milliárd forintot áldoz a magyar állam. A tegnap megjelent közbeszerzési értesítő szerint a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. – amelynek tulajdonosi jogait a Külügyminisztérium gyakorolja – két pályázatot írt ki, ám az óriási költekezés körül több a kérdőjel, mint a konkrétum.
A nagyobbik pályázat keretében – erre alig kevesebb mint nettó 6 milliárd forintot költenének – 47 partnerirodát, 1 regionális irodát és 4 úgynevezett kompetencia-központból álló kereskedőházi partneriroda-hálózat kialakítását tervezi a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. A kiírás szerint azzal a céllal hoznák létre az irodákat, hogy azok „országspecifikus kereskedelemfejlesztési szolgáltatás keretében” segítsék azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek exportképes termékkel, technológiával vagy szolgáltatással rendelkeznek. Oroszországban például mintegy 260 millió forintért terveznek irodát nyitni, a mongóliai kirendeltségre csaknem 100 millió, a vietnamira pedig közel 130 millió forint áll rendelkezésre.
A kisebbik pályázat keretében – amire több mint nettó 3,3 milliárd forintot költhetnének – kereskedelemfejlesztési és úgynevezett promóciós központot hozna létre Törökországban a Külügyminisztérium felügyelete alá tartozó társaság. Azt írták: „a sikeres közép-ázsiai jelenlét elérése érdekében kiemelt jelentőségű a magyar külgazdasági eszközrendszer hatékonyságának maximalizálása Törökországban, amely a régió motorjaként kapu lehet a térség más országainak piacaira is”.
Éppen ezért öt török városban hoznak létre kirendeltségeket, köztük Isztambulban és Ankarában is.
Bár az állami kereskedőházak weboldalán az a jelmondat áll: „4 kontinens, közel 40 ország, 3 milliárdos piac”, mégsem világos, hogy a társaság pontosan hol van jelen, hol vannak irodái, illetve azok saját tulajdonú ingatlanok-e, vagy bérlik azokat. Többek közt ezekkel a kérdéseinkkel kerestük meg a Külgazdasági és Külügyminisztériumot. A tárca lapzártánkkor küldött válaszában legtöbb kérdésünkre nem adott érdemi választ, ugyanakkor közölték, hogy az irodahálózat létrehozása nem jelent kifejezetten irodavásárlási kötelezettséget, az ajánlattevőknek „országspecifikus akciótervet kell létrehozniuk”.