Milliárdok kereskedőház-bővítésre

Félszáz partnerirodát nyit világszerte a magyar állam az exportképes hazai vállalkozások támogatására.

Horváth Csaba László
2016. 04. 14. 3:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Omán, Irak, Irán és Vietnam. Ezekben az országokban hamarosan egyaránt megtalálhatók lesznek azok a magyar kereskedelmi partnerirodák, amelyekre több milliárd forintot áldoz a magyar állam. A tegnap megjelent közbeszerzési értesítő szerint a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. – amelynek tulajdonosi jogait a Külügyminisztérium gyakorolja – két pályázatot írt ki, ám az óriási költekezés körül több a kérdőjel, mint a konkrétum.

A nagyobbik pályázat keretében – erre alig kevesebb mint nettó 6 milliárd forintot költenének – 47 partnerirodát, 1 regionális irodát és 4 úgynevezett kompetencia-központból álló kereskedőházi partneriroda-hálózat kialakítását tervezi a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. A kiírás szerint azzal a céllal hoznák létre az irodákat, hogy azok „országspecifikus kereskedelemfejlesztési szolgáltatás keretében” segítsék azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek exportképes termékkel, technológiával vagy szolgáltatással rendelkeznek. Oroszországban például mintegy 260 millió forintért terveznek irodát nyitni, a mongóliai kirendeltségre csaknem 100 millió, a vietnamira pedig közel 130 millió forint áll rendelkezésre.

A kisebbik pályázat keretében – amire több mint nettó 3,3 milliárd forintot költhetnének – kereskedelemfejlesztési és úgynevezett promóciós központot hozna létre Törökországban a Külügyminisztérium felügyelete alá tartozó társaság. Azt írták: „a sikeres közép-ázsiai jelenlét elérése érdekében kiemelt jelentőségű a magyar külgazdasági eszközrendszer hatékonyságának maximalizálása Törökországban, amely a régió motorjaként kapu lehet a térség más országainak piacaira is”.

Éppen ezért öt török városban hoznak létre kirendeltségeket, köztük Isztambulban és Ankarában is.

Bár az állami kereskedőházak weboldalán az a jelmondat áll: „4 kontinens, közel 40 ország, 3 milliárdos piac”, mégsem világos, hogy a társaság pontosan hol van jelen, hol vannak irodái, illetve azok saját tulajdonú ingatlanok-e, vagy bérlik azokat. Többek közt ezekkel a kérdéseinkkel kerestük meg a Külgazdasági és Külügyminisztériumot. A tárca lapzártánkkor küldött válaszában legtöbb kérdésünkre nem adott érdemi választ, ugyanakkor közölték, hogy az irodahálózat létrehozása nem jelent kifejezetten irodavásárlási kötelezettséget, az ajánlattevőknek „országspecifikus akciótervet kell létrehozniuk”.

De megkerestük a törökországi pályázat kapcsolattartóját is, aki kevéssé volt tájékozott az irodák ügyében. Mások mellett azt kérdeztük tőle, hogy a törökországi partnerhálózat működtetéséhez rendelkezésre állnak-e a szükséges ingatlanok, vagy azok létrehozását a pályázónak kell vállalnia. Mint mondta, noha a felhívásban valóban megjelent feladatként az irodák kialakítása és üzemeltetése, azokat „nem a nulláról kell felépíteni”, az viszont már nem derült ki, hogy ez pontosan mit jelent.

A Magyar Kereskedőházak Zrt. legutóbb akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor tavaly kiderült, hogy az állami társaság kapcsolódik a Quaestor-ügyhöz, ugyanis a cég 3,8 milliárd forint közpénzt tartott a 77 milliárdos kárt okozó brókercégnél. A pénzt bedőlése napján utalta vissza a Quaestor az állami kereskedőháznak. De más szálon is kötődik a Quaestor a kereskedőházakhoz, a moszkvai és az isztambuli kirendeltséget ugyanis a brókercég üzemeltette. Előbbit Tarsoly Csaba Quaestor-vezér avatta fel Szijjártó Péter külügyminiszterrel 2013-ban. A brókercégnek amúgy más emlékezetes érdekeltsége is volt Moszkvában. A botrányos ottani vízumközpontot is a társaság üzemeltette, amelyben Kiss Szilárd, a tavaly januárban egy időre letartóztatott, a keleti nyitásért felelős kormánybiztos is központi szerepet kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.