Elbutítaná a zenészeket a kormány?

Nyílt levelet írtak a Bartók-konziban a természettudományos tárgyak elvétele elleni tiltakozásul.

2016. 05. 11. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány szerint a zenei szakközépiskoláknak nem kell a földrajz – ezen felháborodva az ország első számú hangszeres zenei gimnáziuma, a Zeneakadémia gyakorlóiskolájaként működő Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakközépiskola (ismert nevén: Bartók-konzi) közismereti tantestülete és diákönkormányzata dörgedelmes hangú, terjedelmes közleményt adott ki.

Kiss-Csapó Gergő, az állásfoglalás szövegezője ugyancsak levelet juttatott el szerkesztőségünkbe, amelyben jelezte: az állásfoglalásukat időközben módosították úgy, hogy annak aláírója nem a közismereti tantestület, hanem „a közműveltségi tárgyakat tanító tanárai\", mivel formailag nem tartottak taggyűlést, amelyen az állásfoglalás megfogalmazódott. Ugyanilyen módon a diákönkormányzat nevét is lehúzták az aláírók közül, mondván, „lehetetlen bebizonyítani, hogy a diákok azokban a percekben diák-önkormányzati gyűlést tartottak volna\". A véleményüket mindemellett fenntartják.

Ebben az iskola alaposan szétcincálja a rá vonatkozó szakgimnáziumi kerettantervet, amelyben nem található meg például a földrajz.

„Érettségizőinknek mintegy harmada választotta a földrajz tantárgyat ötödik érettségi vizsgatárgyának, további 30 százalékuk művészettörténetből érettségizett, a többiek a fizikát vagy a biológiát választották előszeretettel” – kezdi a száraz tényekkel a közlemény, amely megjegyzi, a földrajz különösen fontos a diákok társadalmi és gazdasági kérdések iránti fogékonyságának kialakításában, úgynevezett mediátor tárgynak számít az egyébként inkább humán érdeklődésű muzsikusok körében. Megjegyzik, a zenei pályát elhagyó konzisok általában valamelyik bölcsészkaron folytatják tanulmányaikat, de ugyanígy fordulhatnak a csillagászat, a geográfia vagy az orvosi egyetem felé is. Külön emlékeztetnek azon nagy számú volt diákra, akikből később hangmérnök vagy rádiós lett.

Úgy látják, az új terv szerint 1+4 évre kellene növelniük a képzési időt, mint a két tannyelvű gimnáziumokban, és olyan tárgyak tűnnének el, amelyek nélkül a művészképzés intellektuálisan kiüresedik. Ezért felveszik a harcot a „zenei szakmunkásképzés” ellen, illetve azért, hogy a gimnáziumihoz hasonló órahálót alakíthassanak ki szakgimnáziumként, elősegítve a pályakorrekció lehetőségét. „Egyetlen jóérzésű szülő sem adná a gyerekét olyan intézménybe, ahol jobban eltávolodnak a gimnáziumi óraszámoktól, és ahol gyermeke jövője 14 éves korában eldől. Inkább úgy dönt, hogy egyáltalán nem is küldi művészeti szakgimnáziumba”, figyelmeztetnek. Tiltakozó levelükben külön kitérnek a művészettörténet és a második idegen nyelvi tárgy elvételére.

A nyílt levél megfogalmazóinak javaslatai között szerepel, hogy a természettudományos tárgyak oktatási mennyisége között az iskolák autonóm módon választhassanak. Így például egy táncművésznek készülő diák a biológiához, a zenésznek tanuló a fizikához és a földrajzhoz férhetne hozzá jobban, míg az iparművész párosítása a kémia-fizika lehetne. A szabadon választható órakeret terhére kiegészítő modulokat állítanának össze: leendő zenészek széles csoportjának a művészettörténet, pénzügyi, vállalkozási ismeretek, filozófia tudáscsomagból bármelyikre szüksége lehet emelt óraszámban.

A Bartók-konzi „népe” végül rámutat: „A művészet minden korban a társadalom történéseire reflektál. A jelenlegi tantárgystruktúrában leginkább a társadalomföldrajz és a társadalomismeret tantárgyak mutatnak rá a gazdasági, pénzügyi és társadalmi összefüggésekre. A tantárgyaknak nemcsak akadémikus, hanem tapasztalati tanulásra is kell irányulniuk. A történelem és állampolgári ismeretek tantárgyba integrált jelenismereti témakörök nem elégségesek a globalizált világban való tájékozódásra, az általános iskolában elsajátított alapszintűnél magasabb szintű földrajzi ismeretek nélkül a történelmi problémák nem megérthetők és nem reflektálhatók.”

Először a Népszabadság írt róla, hogy bizonyos iskolatípusoknál eltörölhetik a földrajztanítást, később kiderült, az egész természettudományos közoktatás érintett a nyirbálásban. A szakgimnáziumi és szakközépiskolai kerettantervek bevezetését a Pedagógusok Szakszervezete is elhamarkodottnak, átgondolatlannak tartja, és tiltakozik az ellen, hogy a szakgimnáziumoktól természettudományos tárgyakat vegyenek el.

Az ügyben egyre szélesebb körű összefogás körvonalazódik az oktatás szereplői körében, erről ITT írtunk. A Petíciók.com-on is elindult egy kapcsolódó kezdeményezés.

Munkatársunk, Molnár Csaba a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában arról elmélkedett, hogyan szeretheti valaki a hazáját, ha nem ismeri azt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.