A földrajzórának annyi?

A beismert kormányzati terv miatt a szakma máris akcióba kezd. A gyerekeket is bevonják.

BuL
2016. 04. 21. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Népszabadság értesülései szerint kétségbeesett kiáltványt fogalmazott meg a földrajztanárokat, földrajztudósokat tömörítő szakmai szervezet, a Magyar Földrajzi Társaság. A szakembercsoport aláírásgyűjtésbe is kezd azért, hogy ne szűnjön meg a földrajzoktatás a szakgimnáziumokban. Ha széles körben megszüntetik a földrajzoktatást, több száz földrajztanár válik feleslegessé.

A kiáltvány szerint „szűk látókörű szakbarbárokká” nevelik a jövő nemzedékét, ha megfosztják őket az általános műveltséghez tartozó alapvető földrajzi ismeretektől.

Szilassi Péter, a Szegedi Tudományegyetem természeti földrajzi és geoinformatikai tanszékének docense, a Magyar Földrajzi Társaság választmányi tagja úgy véli, „durva támadás ez a tudományunk ellen, hiszen gyakorlatilag kizárják a földrajzot az ország kilencszáz középiskolájának zöméből”. Szavai szerint Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár a köznevelési kerekasztal márciusi ülésén a földrajzos szakmával való bárminemű egyeztetés nélkül vázolta fel azt a tervezetet, amely szerint az ilyen intézménybe járó diákok csak a leendő szakmájukhoz szükséges természettudományi tárgyat tanulnák. A fodrászok, a vegyészek, a gépészek, a technikusok számára például elérhetetlenné válna az iskolai földrajz, ami így három iskolatípusban maradhatna meg: a turisztikai, a földmérési és a bányászati orientációjú szakközépiskolákban.

Szilassi szerint ma a földrajz nem csak arról szól, hogy mi hol van, és Németországnak mi a fővárosa.

– Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az általános műveltség fogalmába a földrajzi alapműveltség is beletartozik. Napjainkban a földrajz nemcsak a legalapvetőbb természeti, gazdasági és társadalmi ok-okozati összefüggések közvetítője, hanem a globális és lokális környezeti problémák, valamint azok lehetséges megoldásait bemutató közismereti tantárgy. Ahhoz, hogy a jövő nemzedéke megérthesse a körülötte zajló természeti, társadalmi folyamatokat, földrajzi ismeretekre és gondolkodásra van szükség. Ezeket az ismereteket kizárólag a földrajz tantárgy képes komplex módon közvetíteni a középiskolás korosztálynak – idézte a kiáltványukat.

A felhívás a közoktatásban tanuló diákokhoz, földrajz szakos kollégákhoz, szakmabeliekhez szól, hogy aláírásukkal fejezzék ki tiltakozásukat a középiskolai földrajzoktatás tervezett megcsonkítása ellen. Fontosnak tartják, hogy a szakközépiskolákban – szeptember 1-jétől szakgimnáziumokban – továbbra is maradjanak kötelező tantárgyak a természettudományos tárgyak, köztük a földrajz, és ne csökkenjen a heti kötelező óraszámuk a közoktatásban.

Palkovics László köznevelési államtitkár az ATV csütörtök reggeli adásában elismerte, hogy azokban az iskolákban, ahol nem hasznosul a földrajz által szerzett tudás, valóban megszűnik ez a tantárgy. Szerinte ez szinkronban van a tanulók szeptembertől esedékes munkateher-csökkenésével, amit egyébként a most tiltakozó tanárok is követelnek. A reggeli műsorban azt is elmondta, az ő egyik feladata a kormányban éppen az lenne, hogy béke legyen az oktatási szegmensben, a diákok pedig semmit ne érezzenek az oktatásirányításban zajló vitás ügyekből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.