A földrajzórának annyi?

A beismert kormányzati terv miatt a szakma máris akcióba kezd. A gyerekeket is bevonják.

BuL
2016. 04. 21. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Népszabadság értesülései szerint kétségbeesett kiáltványt fogalmazott meg a földrajztanárokat, földrajztudósokat tömörítő szakmai szervezet, a Magyar Földrajzi Társaság. A szakembercsoport aláírásgyűjtésbe is kezd azért, hogy ne szűnjön meg a földrajzoktatás a szakgimnáziumokban. Ha széles körben megszüntetik a földrajzoktatást, több száz földrajztanár válik feleslegessé.

A kiáltvány szerint „szűk látókörű szakbarbárokká” nevelik a jövő nemzedékét, ha megfosztják őket az általános műveltséghez tartozó alapvető földrajzi ismeretektől.

Szilassi Péter, a Szegedi Tudományegyetem természeti földrajzi és geoinformatikai tanszékének docense, a Magyar Földrajzi Társaság választmányi tagja úgy véli, „durva támadás ez a tudományunk ellen, hiszen gyakorlatilag kizárják a földrajzot az ország kilencszáz középiskolájának zöméből”. Szavai szerint Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár a köznevelési kerekasztal márciusi ülésén a földrajzos szakmával való bárminemű egyeztetés nélkül vázolta fel azt a tervezetet, amely szerint az ilyen intézménybe járó diákok csak a leendő szakmájukhoz szükséges természettudományi tárgyat tanulnák. A fodrászok, a vegyészek, a gépészek, a technikusok számára például elérhetetlenné válna az iskolai földrajz, ami így három iskolatípusban maradhatna meg: a turisztikai, a földmérési és a bányászati orientációjú szakközépiskolákban.

Szilassi szerint ma a földrajz nem csak arról szól, hogy mi hol van, és Németországnak mi a fővárosa.

– Megkérdőjelezhetetlen tény, hogy az általános műveltség fogalmába a földrajzi alapműveltség is beletartozik. Napjainkban a földrajz nemcsak a legalapvetőbb természeti, gazdasági és társadalmi ok-okozati összefüggések közvetítője, hanem a globális és lokális környezeti problémák, valamint azok lehetséges megoldásait bemutató közismereti tantárgy. Ahhoz, hogy a jövő nemzedéke megérthesse a körülötte zajló természeti, társadalmi folyamatokat, földrajzi ismeretekre és gondolkodásra van szükség. Ezeket az ismereteket kizárólag a földrajz tantárgy képes komplex módon közvetíteni a középiskolás korosztálynak – idézte a kiáltványukat.

A felhívás a közoktatásban tanuló diákokhoz, földrajz szakos kollégákhoz, szakmabeliekhez szól, hogy aláírásukkal fejezzék ki tiltakozásukat a középiskolai földrajzoktatás tervezett megcsonkítása ellen. Fontosnak tartják, hogy a szakközépiskolákban – szeptember 1-jétől szakgimnáziumokban – továbbra is maradjanak kötelező tantárgyak a természettudományos tárgyak, köztük a földrajz, és ne csökkenjen a heti kötelező óraszámuk a közoktatásban.

Palkovics László köznevelési államtitkár az ATV csütörtök reggeli adásában elismerte, hogy azokban az iskolákban, ahol nem hasznosul a földrajz által szerzett tudás, valóban megszűnik ez a tantárgy. Szerinte ez szinkronban van a tanulók szeptembertől esedékes munkateher-csökkenésével, amit egyébként a most tiltakozó tanárok is követelnek. A reggeli műsorban azt is elmondta, az ő egyik feladata a kormányban éppen az lenne, hogy béke legyen az oktatási szegmensben, a diákok pedig semmit ne érezzenek az oktatásirányításban zajló vitás ügyekből.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.