A jövőben akár Diósdig is elpöföghet a felcsúti kisvasút, de előtte Bicske a cél. Pedig elképzelhető, hogy a már létező, esetleg jobb kihasználtságra esélyes szakaszok újraindítása olcsóbb és hasznosabb lenne, mint új vonalak létesítése.
Az Élő-Mini Világ Környezetvédelmi Alapítvány például a kecskeméti kisvasút továbbüzemeltetéséért küzd, céljuk a járművek és a vonal felújítása, valamint bekapcsolása a térség turisztikai programajánlatába. Ezzel kapcsolatban több megvalósíthatósági anyagon is dolgoztak, és tavaly ősszel a turisztikai rész bekerült az Országos Kisvasút Koncepcióba.
– Az, hogy az elképzelés valóra váljon, még jogszabályi értelmezések és hiányosságok miatt várat magára – válaszolta kérdésünkre Major Andrea, az alapítvány kuratóriumának elnöke. Jelenleg a legfőbb akadályt az a 2010-es rendelkezés jelenti, mely szerint alapítvány nem kezelhet állami vagyont – erre csak akkor ad a törvény lehetőséget, ha vagyongondnoki kijelöléssel megszavazzák, ám úgy vélik, erre kevés esély van.
A kecskeméti kisvasút mindenképpen fontos turisztikai kínálatot nyújtana Magyarország egyik legautentikusabb, utolsóként megmaradt alföldi hálózatán. Elsősorban a Kecskemét és Bugac felső közötti, összesen 32 kilométeres szakasz felújításában gondolkoznak. Az alföldi kisvasutak alapvetően homokra épülnek, egyszerű pályaszerkezettel. Az alapítvány szerint bár van cserélendő sín és talpfa, a hálózat többi részéből kicserélve rendbe lehetne tenni a szakaszt. A járművek viszont a MÁV tulajdonában állnak, így ez már egy másik megállapodás részét képezné.
– Úgy vélem, hogy egy 100 napos üzem reális lehet, ennek napi forgalmát 200-250 utassal érdemes számolni – vélekedett az alapítványi vezető. Ideális esetben 100-120 millió forintot költenének a vonalszakaszra és a járművekre, de ennek körülbelül a felét adományokkal és önkéntes munkával váltanák ki – tehát elvileg 50-60 millió forint is elég lehet arra, hogy minimális szinten, egy vonattal elindulhasson a forgalom.
Egyébként nem klasszikus, menetrend szerinti üzemeltetésben gondolkoznak: olyan vonatokat szeretnének indítani, amelyeken előre meghirdetett programokra kerül sor. A Kecskemét és Kiskunmajsa közti, 1929-ben kiépült szakasz még megvan, és azt szeretnék, hogy legalább a nyári szezonban működhessen. A másik vonal egy részén ugyancsak turisztikai irányban gondolkodnak.