Sokat csúszhat a metrófelújítás

A főpolgármester emellett elmondta, hogy értéknövekedési adót vetnének ki a Római-parton.

MNO
2016. 06. 10. 12:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szerelvény darabjainak túlnyomó többsége új, de nem mindegyik, nem raktáron elfekvő szerelvényt szállítottak le, joggal nevezhető felújítottnak – mondta Tarlós István.

Hozzátette: Budapestnek örülnie kell, hogy a szerelvényprobléma megoldódik, és nem azon kell keseregnie, hogy jobb és szebb járművet kaptunk, mint amire számítottunk.

Hatósági megállapítás szerint törvénysértés nem történt – jelentette ki a főpolgármester, hozzátéve: a hatósági vélemény szerint nem baj, ha alvázat is cserélnek, és a tenderben nem is volt olyan kikötés, hogy maximum mit lehet cserélni.

Tarlós István elmondta, hogy a főtartó gerendázat cseréje is megtörtént, ami a felújítás részét képezi. Szólt arról, hogy a Metróért Egyesület vezetősége is megtekintette a szerelvényt, és „negatív megjegyzés nem hangzott el”. Bár ők is azt mondták, hogy a szerelvény „csaknem új” – jegyezte meg. Tarlós István közölte, a kocsikra a felújító 30 éves garanciát vállalt.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy a hármas metróvonal infrastruktúrája rekonstrukciós munkáinak megkezdésében a szolgáltatásmegrendelés esetében csúszás lesz, ez 45 nap és 6 hónap között ingadozhat. A felújítási munkák a tervek szerint novemberben kezdődtek volna.

Tarlós ugyanakkor közölte azt is, hogy akár teljes mértékben elkerülhető lehet a csúszás, ugyanis az északi szakasz felújítási munkálatainak kezdéséhez nem szükséges 150 busz, és nem elképzelhetetlen, hogy a BKV buszállományából sikerül az ehhez szükséges mennyiséget forgalomba állítani. A szakértők jelenleg vizsgálják a lehetőségeket.

Emlékeztetett, a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén arról döntött, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldja meg a hármas metróvonal felújítása miatti járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és a felmerülő teljes többletköltséget fedezi. Ennek feltételéül szabta, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében a Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indít a szolgáltatásmegrendelésre. Ha azonban a kormány részéről nem születik támogató döntés a kijelölt határidőig, akkor új, lengyel Solaris buszokat vesznek majd.

A felújítás megkezdéséhez, a metrószerelvények kiváltására 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.

A római-parti védművel kapcsolatban Tarlós István elmondta, hogy a nyomvonalterv már elkészült, nyárra készen lesznek az engedélyezési tervek. A beruházás négy szakaszban valósul meg: az első két ütem az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak mentén kialakítandó védelem, a harmadik a pünkösdfürdői gát magasságának megemelése, a negyedik pedig a körülbelül 3,5 kilométeres római-parti mobil gát megépítése. Közölte, hogy a teljes beruházás költsége 15-20 milliárd forintra tehető.

Tarlós István szólt arról is, hogy a főváros vásárolni tervez egy faátültető járművet, amely 93 százalékos hatékonysággal ültetheti át a 38 centiméternél kisebb átmérőjű fákat.

Szeptemberben döntést hoznak várhatóan arról, hogy a hullámtérben lévőkre adót vetnek értéknövekedés miatt a mobil gát elkészülte után. Az adóból az a negyven családi ház ki fog maradni, amely az 1920-as, 1930-as években, az akkori építési szabályoknak megfelelően, szabályosan épült – mondta a főpolgármester, aki ezeket már a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén felvetette.

Tarlós István elmondta, a végleges tervekben lesz egy „enyhe nyomvonal-korrekció”, amelynek célja, hogy a limánybeli fák közül több száz megmaradjon. Az elképzeléseik szerint 400-500 fával kell majd kevesebbet kivágni – tette hozzá.

A Margitsziget csatornázása kapcsán Tarlós István közölte, a fejlesztés célja a Duna védelme és a sziget egészséges környezetének végleges megteremtése. A csatornarendszer képes lesz a sziget valamennyi szennyvizét összegyűjteni és bevezetni a szennyvíztelepekre. A kivitelezés júliusban kezdődik, és jövő júniusban zárul.

Elmondta azt is, hogy a szolgáltatásvásárlás és a buszok vásárlása közötti különbség, többletköltség – amit a főváros kérne a kormánytól – az optimista becslések szerint ötmilliárd forint, a pesszimista számítás szerint pedig a többletköltség meghaladja a húszmilliárdot.

Tarlós István arra is kitért, hogy sokszor beszél a miniszterelnökkel és az illetékes miniszterekkel, de kormányülésre nem hívták. „Abban biztos vagyok, a miniszterelnök nem mondja, hogy ne hívjanak meg, a kancelláriaminiszter bizonyára megfeledkezett róla” – fogalmazott, majd pontosított: a kancelláriaminiszter komoly ember, biztos nem feledkezett meg, szervezési problémákról lehet szó. Habony Árpáddal kapcsolatban azt mondta, az utóbbi öt hónapban egyszer járt a Városházán, Árpáddal még a büdös életben üzleti ügyben nem beszélt – írja a HVG.hu.

A hármas metróvonal felújítása alatt szükséges pótlóbuszok ügyében „a kormány zsarol, a főváros enged” – reagált pénteken Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés szocialista párti képviselője a Tarlós István főpolgármesterrel percekkel korábban zárult sajtótájékoztatóján elhangzottakra.

Az ellenzéki politikus szerint már Tarlós István is beismerte, hogy a nagy projekt nem fejeződik be főpolgármesteri ciklusában, hozzátéve, még nem tudni, hogy milyen buszok szállítják majd a munkálatok alatt az utasokat, az biztosra vehető, hogy „Orbán Viktor haverjai, fideszes oligarchák fognak jól járni” a projekttel.

Hangsúlyozta: a BKK és a BKV tanulmánya szerint a vásárlásnál kétmilliárd forinttal drágább a kiszervezés, ráadásul ezzel a megoldással „aláírják több száz BKV-dolgozó kirúgását is”. Mint mondta, támogatják a magyar buszgyártás felélesztését, de ezt nem megrendelői, hanem gyártói oldalról kellene megtenni adókedvezményekkel, pénzügyi támogatásokkal, mint az autóiparban teszik ezt az Audi vagy a Mercedes esetében.

Horváth Csaba szerint a fővárosi szuperkórház ügyében „folytatódik az ámokfutás”, aminek egyik jellemzője, hogy az egymást gyorsan váltó államtitkárokkal újabb és újabb koncepciók kerülnek terítékre.

Most a javaslat szerint gyorsan tönkreteszik a János-kórházat, tönkreteszik a Péterfyt, nem veszik figyelembe, hogy ma ezek milyen súlyponti szerepet töltenek be a fővárosi gyógyításban – fogalmazott, pazarlásnak nevezve, hogy az új szuperkórházat annak a jelentős uniós támogatással modernizált Szent Imre-kórháznak a közelében építenék fel, amelyet jóval olcsóbban lehetne csúcsminőségű intézménnyé fejleszteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.