A történelemtanárokat revolverezi az államtitkár

Rétvári szerint személyes sérelmek miatt kritizálták az állami kiadványokat.

Hutter Marianna
2016. 07. 23. 11:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Személyes sérelemmel magyarázta az állami tankönyveket ért kritikákat az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára. Rétvári Bence a Demokratikus Koalíció politikusának, Oláh Lajosnak adott pénteki írásbeli válaszában az áll, hogy a 10. osztályos tankönyvről „fontos tudni”, hogy bírálói nagy része olyan történelemtankönyvek és atlaszok szerzői, akiket hátrányosan érintett a tankönyvpiac átalakítása. „Érthető tehát, ha szélsőségesen negatív értékelésüket minden lehetséges fórumon terjesztik” – írta az államtitkár. A politikus egyértelműen arra utalt, hogy májusban a Történelemtanárok Egylete (TTE) műhelykonferencián mutatta be az állami tizedikes történelemkönyvről szóló kritikai elemzését, amelyben többek közt arról írtak: számtalan hiba van a könyvbeli térképeken, gyakran félrevezetők az ábrái, és nehézkes felkészülni az érettségire belőle. Ezzel szemben Rétvári azt mondta, a tankönyveket használó tanárok pozitívan nyilatkoztak a belső felépítéséről, arányairól, tartalmi és vizuális elemeiről; továbbá mind a taníthatóság, mind a tanulhatóság szempontjából jónak értékelték, illetve alkalmasnak tartották az érettségire való felkészítésre. Igaz, az államtitkár megjegyezte azt is, „természetesen voltak kritikai észrevételek is”, amelyeket a tankönyvek további fejlesztésénél figyelembe fognak venni.

Korábban hasonlóan reagált a TTE kritikáira a tankönyvek elkészítéséért felelős Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) is, amely szerint a történelemtanárok szerették a könyvet. Az OFI válasza abban is hasonlított Rétváriéhoz, hogy a TTE bizonyos szakmai kritikájára úgy reagált: tudatos és manipulatív kísérletnek tűnik a tankönyv készítőinek politikai lejáratására.

Ugyanakkor, ahogy a Magyar Nemzet már a közelmúltban megírta, az OFI által a 10.-eseknek szóló történelemkönyv kipróbálásáról készült összefoglalók kevésbé festenek hízelgő képet a tankönyvről, mint az államtitkár. A tanulmányban a megkérdezett tanároknak mindössze 24 százaléka tanítana szívesen a belőle, 61 százaléka csak akkor, ha átdolgozzák, míg 15 százaléka akkor sem. A pedagógusok 1-től 5-ig terjedő skálán átlagosan 3,5-re értékelték azt, hogy a tankönyv mennyire fejleszti a tanulási képességet, 3,3-re a személyre szabott tanulás biztosítását és mindössze 3,2-re a kooperációs képesség fejlesztését.

Az összefoglaló elismeri azt is: felmerült az a bírálat, hogy a könyvben szereplő ismeretanyag nincs összhangban az érettségikövetelményekkel, míg mások arra panaszkodtak, hogy a tananyag terjedelme túl nagy, nincs összhangban az óraszámokkal, ezáltal feszítetté teszi a tanmenetet.

– Ez egy gyenge kísérlet a szakmai véleményünk hiteltelenítésére – így reagált Miklósi László, a TTE elnöke, visszautasítva Rétvári megjegyzését. Felhívta a figyelmet: az államtitkár állítása tényszerűen sem igaz, ugyanis a 10. osztályos történelemtankönyv bírálatot készítő kollégáinak nagyobbik része nem is tankönyvszerző. A szervezet vezetője szerint szerencsésebb lenne, ha inkább a TTE elemzésének konkrét állításait cáfolnák meg, feltéve, ha tudják, hiszen mind a tudományos vitakultúra, mind a politikai kultúra ezt kívánja meg. „Persze a tények makacs dolgok” – tette hozzá. Miklósi hangsúlyozta: ahogy eddig, úgy továbbra is nyitottak a szakmai vitára, a kísérleti tankönyvek szerzői voltak azok, akik a TTE meghívása ellenére sem kívántak eljönni a bírálatot bemutató konferenciára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.