Beköltözik az óvodába a gyermekvédelem

A kormány szerint az utóbbi években megugrott a szociális hátrányokkal és magatartás-problémákkal küzdő kicsik száma.

2016. 09. 08. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem 1,7 milliárd forint a keretösszege annak a gigapályázatnak, amit a napokban írt ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Széchenyi 2020 program keretében, hogy a települési önkormányzatok által fenntartott család- és gyermekjóléti szolgálatok a jövőben felsőfokú szakirányú végzettségű szociális segítőket alkalmazhassanak az óvodákban, az általános iskolákban és a középfokú intézményekben.

A járási székhelyeken működő gyermekjóléti szolgálatok – amennyiben nyernek a pályázaton – heti negyven órában alkalmazhatnak egy szociális munkást, akinek 1500 óvodás és iskolás gyermeket kell elérnie a kijelölt intézményekben. Ahol nincs ennyi óvodás vagy iskolás, ott részmunkaidőben is alkalmazhatnak szakembert, ahol viszont nagyobb az ellátási terület, ott több segítőt is felvehetnek. A gyermeklétszám megállapításában a hátrányos helyzetű (HH), a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), a sajátos nevelési igényű (SNI), valamint a tanulási és magatartási nehézséggel küzdő (BTM) gyermekek duplán számítanak. További követelmény a pályázó gyermekjóléti szolgálatokkal szemben, hogy legalább az adott járás három településéről kell köznevelési intézményt bevonniuk a megvalósításba, és településenként legalább két intézménytípust. A pályázat során egy szolgálat minimum 18 millió, maximum 40 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyerhet el, ebből kell kifizetnie az intézményekben szolgálatot teljesítő szociális munkás bérét, és kidolgoznia a szociális segítés helyi igényekre szabott eszköztárát is.

– A gyermekvédelmi szakma évtizedes kérése volt, hogy ne csak iskolarendőrökkel próbáljanak fellépni az iskolai agresszióval szemben, hanem szociális munkával is, aminek egyszerre lehet hatékony szerepe a megelőzésben és a veszélyeztetettség kiszűrésében. Ez mérföldkő lehet a gyermekvédelem megerősítésében – jelentette ki a Magyar Nemzetnek Takács Imre, a Magyar Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Egyesületének (Macsgyoe) elnöke. Leszögezte, nagyon jó, hogy a szociális szakembereket nem az iskolák, hanem a gyermekjóléti központok alkalmazzák majd, így ugyanis a szociális munkás nem lesz az oktatási intézmény igazgatójának az alárendeltje, vagyis ha kell, fel meri vállalni a konfrontációt az óvoda, iskola vezetésével. Ugyanakkor a szakember szerint nem elég egyetlen szociális segítő 1500 főre és három településre, ehelyett minden óvodára és iskolára kellene jutnia egy-egy szakembernek, és államilag finanszírozott kötelező feladattá kellene tenni az óvodai, iskolai szociális munkás alkalmazását.

A kormányzat a lapunk által megismert pályázati kiírásban azzal indokolja a szociális munkások alkalmazásának szükségességét, hogy az utóbbi években megugrott az együttélés és a társas érintkezés szabályait kevéssé ismerő óvodások száma, több lett a hiperaktív és pszichés problémákkal küzdő gyermek, és az agresszió már egyre kisebb korban jelenik meg. A kabinet szerint a problémás gyermekek számának váratlan és jelentős emelkedése felkészületlenül érte az óvodapedagógusokat. Bár az iskolákban már korábban is érzékelték a pedagógusok a kedvezőtlen tendenciákat, az elmúlt egy-két évben érezhetően még fiatalabb korban jelentkeznek a problémák. A pedagógusok nehezen kezelik ezeket az eseteket, különösen akkor, amikor a problémás gyermekek szülei elutasítók, nem hajlandók együttműködni az intézménnyel.

„Arra, hogy a családdal fennálló problémákat megoldják, a pedagógusoknak sem elegendő idejük, sem megfelelő szakmai kompetenciájuk nincsen, hiszen ez a feladat túlmutat szakmai munkakörükön. A köznevelési intézményekben az óvodai és iskolai segítés mint gyermekjóléti szolgáltatás megjelenése ezt a helyzetet orvosolja” – áll a kabinet felhívásában. Hozzáteszik: a szociális munkás napi jelenléte segít a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzésében, fejleszti a gyermek kompetenciáit, közvetít a gyermek és szülő, a gyermek és tanár, illetve a szülő és tanár közti konfliktusok rendezésében. Ez kiegyensúlyozottá teheti a köznevelési intézmény belső életét, segíti a gyermekek szocializációját, és javíthatja az iskolai teljesítményüket is.

Várhatóan 42-94 pályázatot támogatnak majd a keretből. A szociális segítőnek napi nyolc órás munkaideje átlagosan 60 százalékát kell szociális munkával, 20 százalékát gyermekvédelmi feladatok ellátásával, és ugyanennyit adminisztrációval töltenie. Az egy-egy szociális munkás által elért 1500 óvodás és iskolás gyermek legalább 50 százalékát ténylegesen be kell vonni, vagyis a szociális segítés keretein belül foglalkozni kell velük, ezen belül az óvodások negyedére, az iskolások háromnegyedére érvényes ez a követelmény.

Pályázni szeptember 12-től, azaz jövő hétfőtől lehet egészen 2018 szeptemberéig. Ez idő alatt folyamatosan, több ütemben bírálják el a pályázatokat. Első ütemben azokról a kérelmekről döntenek, amelyeket legkésőbb október 12-ig, második körben pedig amelyeket december 30-ig benyújtanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.