Mégsem kapták vissza az igazgatók az iskolát

Nem döntheti el az intézmény vezetője, hogy mely foglalkoztatottját jutalmazza. A tankerületi központ írja az álláshirdetést.

Hutter Marianna
2016. 10. 05. 3:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakorlatilag semmi nem valósult meg Balog Zoltán iskolaigazgatóknak tett ígéretéből. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) vezetője még júliusban beszélt arról: az igazgatónak kell lennie az igazi vezetőnek az iskolában, az előző keretrendszer túlságosan leértékelte a direktorok munkáját. Azt is hozzátette: akkor lehet tőlük elvárni vezetőhöz méltó felelősséget, ha megadják hozzá az illetékességet is. Ehhez képest viszont a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) Klebelsberg Központtá (KK) alakítása után is alig történik változás az iskolák, illetve az igazgatók hatáskörében. Ez nem másból derül ki, mint Pölöskei Gábornénak, a Klik elnökének a tankerületekben tartott tanévnyitó értekezleteken elhangzó előadásából. Az azokon vetített, lapunk birtokába került prezentációból ugyanis látszik: az intézményeknek konkrétan semmilyen őket érintő feladatba nincsen elsődleges beleszólásuk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, az iskolák költségvetését elsősorban a KK és a januártól működésbe lépő tankerületi központok fogják megtervezni, a munkáltatói jogkört főleg a tankerület fogja gyakorolni, és szintén itt döntenek majd a gazdálkodást vagy a személyügyi adminisztrációt érintő kérdésekben. Kiderül az is: a köznevelési intézmények alaptevékenységükhöz kapcsolódóan szakmai önállóságot élveznek, de csak részlegeset. Ami a gazdálkodás kérdését illeti, bizonyos típusú kiadások esetében erre van mód, de csak a tankerület által a számukra meghatározott pénzügyi keretek között. Emellett az intézmények a beszerzések közül is csak a kis értékűeket intézhetik maguk. A változások között szerepel még az is, hogy az iskolák a jövőben felhasználhatják ugyan saját bevételeiket fejlesztésre és szakmai célokra, de nem a teljes összeget, csak egy részét.

Az iskolaigazgatók szintén csak részlegesen gyakorolhatják munkáltatói jogkörüket. Bár a pedagógusok és egyéb dolgozók kinevezése, illetve jogviszonyuk megszüntetése csak az intézményvezető javaslatára történhet, ha ezzel nem ért egyet az adott tankerület igazgatója, akkor a tankerület tájékoztatja az esetről a KK elnökét, és az dönt a kinevezésről. Így előállhat az a meglepő helyzet, hogy ha egy vidéki iskolában az iskolaigazgató szeretne alkalmazni vagy elbocsátani egy pedagógust, de ezzel nem ért egyet a tankerület, akkor az ügyben Pölöskei Gáborné határoz. Sőt: ha az iskolának szüksége van új munkatársra, az erről szóló pályázatot sem ott írják meg, hanem a tankerületi központban. Igaz, a pályázat benyújtása és a kiválasztási folyamat már az intézményben történik.

 

Az igazgatónak mindössze javaslattételi joga lesz többek közt az alábbi kérdésekben is: magasabb vezetői megbízás adása, visszavonása; a foglalkoztatottak kitüntetése, jutalmazása; a nyugdíjas korúak továbbfoglalkoztatása. Ráadásul az igazgatók csak olyan kérdésekben gyakorolhatnak munkáltatói jogokat, amelyek nem érintik a bérgazdálkodást. Így például elrendelhetnek helyettesítést, de csak akkor, ha nem jár helyettesítési díj megállapításával.

Pölöskeiné tájékoztatása szerint a Klik rendszerével egyebek mellett az volt a probléma, hogy az iskolai alaptevékenységtől távol került minden hatáskör, és a Klik központi szintjén hozták a döntéseket. Ez egyben azt is jelentette, hogy a tankerületek önálló döntési hatáskör, mozgástér nélkül nem tudták ellátni irányítói feladataikat. Az pedig, hogy minden döntés a Kliknél született, a központi szervezetnek sem volt jó, hiszen túlterhelte a menedzsmentet. Gondot jelentett az is, hogy a tervezési hiányosságok és a gazdálkodás átláthatatlansága miatt nem lehetett megalapozott döntéseket hozni, a szervezet méretéből kifolyólag pedig beszerzési nehézségek adódtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.