Szüneteltetnék a PISA-felmérést

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint nemzetközileg járatják le a gyerekeket.

Hutter Marianna
2016. 12. 12. 21:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyesület a 2015-ös PISA-teszten nyújtott lesújtó magyar eredményekre reagálva azt javasolta, hogy Magyarország szüneteltesse részvételét a felmérésen, amíg nem gondolják újra a Natot. Ezt azzal indokolták, hogy az eredmények „nemzetközileg is lejáratják a magyar gyerekeket”. Véleményük szerint egyértelmű, hogy azok a pedagógusok a felelősek a magyar tanulók nemzetközi kudarcáért, „akik nem tudják megtanítani gyermekeinket írni, olvasni, számolni a 8. évfolyam végére”.

A Magyar Nemzet érdeklődésére Keszei Sándor azt is kifejtette: a PISA-ban eleve rosszak a kérdések is, „ott ül a magyar gyerek a tesztlap előtt, és nem tudja kitölteni”, maga a rendszer is hibás. Felvetésünkre, hogy miért lenne jobb, ha nem is mérnénk, hogy mekkora a probléma a gyerekek teljesítményével, úgy reagált, az országos kompetenciamérés évente figyelemmel követi a 6., a 8. és a 10. osztályosok eredményét, „úgyhogy ne mondjuk, hogy nincsen tükör előttünk”. Lapunk arra is kíváncsi volt, hogy kizárólag a pedagógusokat tartja-e felelősnek az MSZOE a rossz eredményekért. Keszei Sándor erre úgy válaszolt, a kérdés az, ha nem a pedagógusok a felelősek, akkor ők mondják meg, hogy ki, hiszen a tanárok látják át neveléstudományi szempontból a rendszert, az MSZOE csak a szülők panaszát tudja tolmácsolni. Ismert, Lázár János miniszter múlt héten szintén a tanárokat tette felelőssé az eredményért. Úgy vélte, a kormánynak semmi köze a PISA-felmérés gyászos eredményéhez, hiszen nem az államtitkár tanít és nem a kormány tagjai töltötték ki a tesztet.

A PISA-felmérés a parlamentben is téma volt hétfőn. Az LMP-s Hadházy Ákos arról beszélt, hogy ha egyvalakinek mennie kell a PISA-teszt rossz eredményei miatt, az Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. A menekültválság egyik okaként jelölte meg, hogy az iszlám társadalmak az összeomlás szélén vannak, mert a kialakuló új világrendben, ahol nem az ásványkincsek, hanem a tudás és a technológia a meghatározó, ők ellenségeskedésbe fektették az energiájukat. – A menekültválságból mi is kivesszük a részünket, hiszen Magyarországról is nagyon sok ember távozik, többek között azért, mert ilyen az oktatásunk – fogalmazott a politikus, aki szerint tudásalapú helyett közmunkaalapú társadalmat hoz létre a kormány. A kormánypárti Rétvári Bence szerint totális érzéketlenségről tanúskodik, hogy Hadházy Ákos egyenlőségjelet tesz az illegális bevándorlók és azon magyar fiatalok közé, akik teljesen legálisan munkát vállalnak Nyugat-Európában.

Miután a PISA-felmérés arra is rávilágított, hogy a diákok teljesítményét drámai mértékben meghatározza szociális hátterük, a jobbikos Dúró Dóra azt javasolta, hozzanak létre bentlakásos iskolákat a különbségek csökkentésére. Erre Rétvári úgy reagált: a családi háttér nemcsak Magyarországon határozza meg a gyerekek teljesítményét. A tragikus PISA-eredményeket az alapvetően a mélyszegénységben élő családok megsegítését célzó Mikulásgyár nevű adománygyűjtő szervezet sem hagyta szó nélkül. Arról írtak, hétfőtől egy tudományos játszóház megnyitásával szeretnének kedvet csinálni a természettudományi ismeretek játékos formában történő elsajátításához.

A felmérés 72 ország – köztük 35 OECD-tagország – több mint 500 ezer tizenöt éves diákjánál volt kíváncsi arra, hogy mennyire képes a való életre szabott feladatokban alkalmazni az iskolában megszerzett természettudományos, matematikai és szövegértési tudást. A 2015-ös kutatás múlt héten nyilvánosságra hozott eredményei szerint a magyar diákok lesújtóan teljesítettek a felmérésen. Hatalmas visszaesés volt tapasztalható nemcsak a természettudományok, de a szövegértés területén is a diákok pontszámaiban. Bár a matematika területén a tanulók pontosan ugyanúgy teljesítettek, mint a legutóbbi, három évvel ezelőtti vizsgálatsorozatban, erre sem lehetünk büszkék, hiszen csak a már alapvetően gyenge teljesítményt sikerült megőrizni. A felmérésben nemcsak a diákok teljesítményromlása volt sokkoló, hanem az is, mekkora különbségek vannak a gyerekek között. Míg a leghátrányosabb helyzetűek közé tartozó diákok átlagosan mindössze 345 pontot értek el a természettudományos felmérésen, a legjobb hátterűek több mint 200 ponttal többet, összesen 547 pontot.

Mintegy 193 milliárd forintot fordítanak 2023-ig kollégiumi fejlesztésekre, amelyek során új kollégiumokat is létesítenek – jelentette be hétfőn az emberi erőforrások minisztere. Balog Zoltán elmondta, a kormány által elfogadott országos felsőoktatási kollégiumfejlesztési stratégia 123 kollégiumot és összesen 37 467 helyet érint. A fejlesztés során négyezer új szobát és nyolcezer új helyet létesítenek, valamint 12 ezer szobát, 29 ezer helyet felújítanak. Balog Zoltán arról is beszélt, hogy Budapesten 2015-ben 32 százalékos volt a túljelentkezés a kollégiumokba. A fejlesztéseknek köszönhetően viszont 8 százalékkal emelkedik majd a kapacitás. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár elmondta, már több kollégiumban megkezdődtek a munkálatok, 2023-ig pedig 19 új kollégiumi épület létesül majd. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.