A keresztény ünnepek „rehabilitálása” még korántsem teljes

Ha minden igaz, már idén ünnepnap lesz nagypéntek. Így 11-szer maradhatnánk otthon évente, de még ez sem sok.

Pethő Tibor
2017. 02. 22. 17:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kormány 2016 végén elnapolta a nagypéntek szünnappá nyilvánítását s ezzel az ünnepnapok számának 11-re emelését, a kérdés a napokban ismét előkerült, s hamarosan az Országgyűlés dönthet az ügyben. Várhatóan már idén április 14-én otthon maradhatunk, elutazhatunk, vagy – mégis talán ez a legfontosabb szempont – megünnepelhetjük elmélyültebben a húsvétot.

Mind a munkaadók, mind a munkavállalók képviselői többször elismételték a kérdéssel kapcsolatos, érthető módon különböző véleményüket. Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke (egyben a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács soros elnöke) már a bejelentéskor közölte, hogy örül a döntésnek. Egyrészt a magyar gazdaság megengedheti magának, hogy szünnapjaink számát felemeljük, másrészt „a nagypéntek a mi ideológiai alapjainkkal, európai értékrendünkkel összefüggő ünnepnap”.

A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács februári ülésén egyébként információink szerint a résztvevő hat oldalból öt, a munkavállalók, a civilek, a tudomány, a kulturális élet és persze az egyházak képviselői támogatták a kormány szándékát. Egyedül a gazdasági oldal nevében protestált Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Dávid Ferenc lapunk kérdésére kijelentette, ha már új fizetett munkaszüneti nap szükséges, helyesebb lett volna a december 24-ét választani, amit a szakszervezet korábban felvetett. A mostani javaslat szerint a három leendő munkaszüneti nap között – nagypéntek, húsvétvasárnap és húsvéthétfő – ugyanis ott van pihenőnapként a nagyszombat, ami a kiskereskedelemben dolgozóknak munkanap. Ez pedig logisztikai, ellátásbeli, az áruk frissességével kapcsolatos gondokat vet fel az ünnep előestéjén.

Kérdésemre, ezen a mégiscsak áthidalható problémán túl miért okoz ekkora gondot a munkaadóknak a nagypénteki szünnap, hiszen az EU országainak többségében az itthon megszokottnál több piros betűs ünnep szerepel a naptárban, elmondta: a fizetett szünnapok számát önmagában vizsgálni helytelen. Mindenkor a fizetett szabadság, a rendkívüli szabadság és a túlóra nagyságának figyelembe vételével lehet releváns választ adni arra, milyen hatással lehet ez a gazdaságra. Ráadásul, tette hozzá, idehaza a minimálbér emelését követően a szabadnapok növelése újabb bérterhet jelent a vállalkozóknak. A gazdaság nyilván nem fog megroggyanni, de rontja a versenyképességet.

Másként vélekedik egy export-import cég vezetője, aki üzleti okokból a neve elhallgatását kérte. A nagypéntek számtalan európai országban szabadnap – a pontosság kedvéért: Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Hollandiában, Spanyolországban, Svájcban, Svédországban, Cipruson, Finnországban, Horvátországban, Lettországban, Máltán, Szlovákiában, Norvégiában, Portugáliában, Írországban és az Egyesült Királyságban –, így a kereskedelmi tranzakciók is szünetelnek. Számára tehát gazdasági szempontból ez nem jelent igazán veszteséget.

Kétségtelen, hogy az ünnepnapok tekintetében, versenyképesség ide vagy oda, az utolsók között kullogunk a kontinensen. A velünk évszázadokon át közösen kormányzott szomszédos Ausztriában például szünet az újév, a vízkereszt, a nagypéntek, a húsvéthétfő, május 1-je, Urunk mennybemenetele, a pünkösdhétfő, az Úrnapja, Szűz Mária mennybemenetele (nálunk: Nagyboldogasszony), az 1955. október 26-án kimondott örökös semlegességet idéző nemzeti ünnep, Mindenszentek, a szeplőtelen fogantatás és december 25–26. Ráadásul a fizetett szabadságot illetően is jobban állnak nálunk, ez a Lajtán túl 25 év szolgálati időig 30, a 25. év eltelte után pedig 36 munkanap.

De az ünnepek tekintetében a csehek és a románok is megelőznek minket eggyel, míg a németek hattal, a szlovákok pedig öttel. Az északi szomszédnál például munkaszüneti nap a függetlenség ünnepe – vagyis január 1-je –, a vízkereszt, a nagypéntek, a húsvéthétfő, május 1-je, a II. világháború vége, Szent Cirill és Szent Metód ünnepe, az 1944. augusztus 29-re emlékező nemzeti felkelés napja, a szlovák alkotmány ünnepe, a hétfájdalmú Szűz Mária ünnepe, mindenszentek, az 1989. novemberi bársonyos forradalomra emlékeztető, a demokráciáért folytatott küzdelem napja, illetve december 24–26. A gazdaság versenyképességét illetően ott is felmerülnek rendre az aggályok, de az ünnepek számának csökkentésére politikai okokból nyilván senki sem vállalkozna. (Egyébként Szlovákiában a magyarnál valamivel kevesebb, évi 4 hét szabadság jár, ha viszont az alkalmazott betöltötte a 33. életévét, ez öt hétre, vagyis 25 napra emelkedik.)

Nálunk az egyházi ünnepek nagy részét a hivatalos naptárból a kommunista rendszer irtotta ki. A jelenlegi tízzel szemben a XX. század harmincas éveiben még 16 munkaszüneti napunk volt, ide tartozott az újév, a vízkereszt, gyertyaszentelő Boldogasszony (február 2.), gyümölcsoltó Boldogasszony (március 25.), a húsvéthétfő, az áldozócsütörtök, a pünkösdhétfő, az Úrnapja, Péter és Pál (június 29.), Nagyboldogasszony (augusztus 15.), Szent István király, Kisboldogasszony (szeptember 8.), mindenszentek, a szeplőtlen fogantatás (december 8.) és persze december 25–26.

Sőt, mint erre Szigeti András képeslap- és kártyanaptárgyűjtő felhívja a figyelmet, a szünnapok száma a harmincas évek végére 17-re emelkedett, hiszen a hivatalosan addig is ünnepnek számító március 15-ét országosan munkaszünetté tették. A háború után csupán annyit változtattak még a koalíciós időszakban, hogy piros betűssé tették április 4-ét és május 1-jét. Szinte suttyomban vették ki a szünnapok közül 1948-ban a Kisboldogasszonyt, majd az ötvenes évek elején valóságos lavinaszerű átalakulás indult meg. Végső lépésként munkanappá lett március 15-e, húsvéthétfő és karácsony másnapja. Az utóbbit az ünnep előtt egy héttel, 1952. december 17-én kormányhatározattal törölték, fájdalomdíjként és az „új vallásosság” jegyében viszont a dolgozók szünetként megkapták a május 2-át is. A Rákosi-korszak egyébként mindössze hét piros betűs napot hagyott meg: január 1-jét, április 4-ét, május 1-jét és 2-át, augusztus 20-át, november 7-ét és december 25-ét. A Kádár-rendszer, bár visszaadta karácsony és húsvét másodnapját, sokkal bőkezűbbnek nem bizonyult; a rendszerváltozásnak kellett eljönnie, hogy március idusa ismét szünnap lehessen.

1990-et követően, ha lassan is, de megnyílt a tér a nagyobb keresztény ünnepek előtt. A politikai vezetők vagy maguk is támogatták, vagy rosszabb esetben tudomásul vették a folyamatot. Így tért vissza a naptárba 1993-ban piros betűvel pünkösdhétfő, 2001-ben pedig mindenszentek. A nagypéntek szünnappá nyilvánítása – bár egyre kevesebb az adatok szerint a vallásukat gyakorlók száma Magyarországon – nagylelkű gesztus azok felé, akik a kereszténység legnagyobb ünnepét méltó módon akarják megülni. A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács öt tagjának pártoló állásfoglalása akarva-akaratlanul arra is felhívja a figyelmet, hogy nem feltétlenül az ünnepnapoknak kell a gazdasági élethez, a kereskedelemhez alkalmazkodnia, hanem lehetséges ez éppen fordítva is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.