A hatodikosok szenvedtek a matekvizsgán

A tavalyi drámaian gyengére sikerült felvételi után idén összességében jobb eredmények születtek.

Hutter Marianna
2017. 03. 01. 9:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a tavalyi, alacsony pontszámokkal megírt középiskolai felvételikhez képest idén összességében javulás tapasztalható, a hatosztályos gimnáziumok központi matematikavizsgája nehéz helyzetbe hozta a kisdiákokat. Akik ugyanis a felvételi hivatalos napján vettek részt, az elmúlt tíz év leggyengébb eredményét produkálták, míg a pótnapon írásbelizők sokkal jobban teljesítettek – tudta meg a Magyar Nemzet. A központi írásbeli vizsgákra januárban került sor az érintett intézményekben. Az eddigi évekhez hasonlóan idén is 50 pontot lehetett szerezni matematikából, illetve ugyancsak 50-et magyarból, tehát 100 pont volt a maximum. Az Oktatási Hivatal (OH) lapunk által megismert jelentéséből kiderül: a hatosztályos gimnáziumokba jelentkezők eredményei csak magyarból javultak, matematikából romlott a diákok teljesítménye. Utóbbi azt jelenti, hogy a maximálisan megszerezhető 50 pontból idén csak 19,7 volt az átlag a tavalyi 22,3-del szemben.

Ez az elmúlt tíz év leggyengébb matematikaeredménye a hatodikosoknak kiírt vizsgán. Ráadásul úgy tűnik, hogy a pótnapon felvételiző 277 gyermeknek jóval könnyebb dolga lehetett, mint az első alkalommal vizsgázó 7418 diáknak. Legalábbis nehéz más magyarázatot találni arra, hogy míg az első matematikavizsgát megírók a már említett 19,7 pontot teljesítették átlagosan, a később felvételizők már 31,4-et, tehát közel 12 ponttal szerepeltek jobban. Ekkora különbség pedig nyilvánvalóan jelentősen befolyásolja, hogy mely diákok jutnak be az elitképzőként számontartott hatosztályos gimnáziumokba. Az első nap, illetve a pótalkalom közti 12 pontos eltérés főleg annak tükrében megdöbbentően nagy, hogy a többi intézménytípus esetén átlagosan csak kétpontos (egy alkalommal pedig ötpontos) differenciát láthattunk. A hatosztályos gimnáziumok pótnapi matematikavizsgája egyébként indulatokat váltott ki az internetes szülői fórumokon is, többen igazságtalannak nevezték, hogy ekkora legyen a nehézségbeli különbség a két vizsga között.

 – Nagyon szerencsés lenne, ha a felvételik egymástól való átlagos eltérése nem lenne ennyire komoly – nyilatkozta lapunk megkeresésére Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke. Mint elmondta, az általa vezetett győri Révai Miklós Gimnáziumban is jobban sikerültek az említett pótnapi matematikafelvételik, de náluk messze nem volt ekkora a különbség. Ugyanakkor úgy gondolta, miután a hatosztályos intézményekbe jelentkező gyermekek jóval kisebb hányada írta a matematikadolgozatokat a második alkalommal, így a különbség összességében nem befolyásolta jelentősen a felvételik eredményét.

Az OH idei felvételikről szóló jelentése egyébként leszögezte: a feladatsorokat összeállító bizottságok az eredményeket részletesen elemezve, a tapasztalatokat figyelembe véve készítik majd el a következő évi felvételi feladatsorokat.

Ami a négyosztályos intézményekbe felvételizőket illeti, esetükben mind matematikából, mind magyarból magasabb pontszámok születtek idén, mint 2016-ban. Így a tavalyinál összesen több mint négy ponttal jobb, átlagosan 51,7 pontos eredményt értek el a diákok a két tantárgyból.

A legjelentősebb javulást a nyolcosztályos gimnáziumba felvételiző diákok körében lehetett tapasztalni. Míg 2016-ban mindössze átlagosan 57,3 pontot sikerült elérniük, idén már 68,7-et. Az átlagosan több mint 11 pontos javulás annak köszönhető, hogy a gyerekeknek sikerült mind matematikából, mind pedig magyarból átlagosan öt-hat ponttal többet szerezniük, mint társaiknak tavaly. Ez azt jelenti, a diákok idei eredményei már közelítenek a 2015-ben elért 69,6 ponthoz.

Nincs engedmény

Nem kíván változtatni a kormány a szakképzésben tanuló diákok szakmai érettségijének követelményein – derült ki az MTI tegnapi, köznevelési kerekasztalról szóló beszámolójából. Mint ismeretes, a tanulóknak az idei évtől ötödik vizsgatárgyként kötelező valamilyen szakmai tantárgyat választaniuk, ám ezek részletes követelményei csak tavaly december végén jelentek meg. Sipos Imre – aki tegnap még köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt, ám mától már az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet elnöke – elmondta, egyeztettek Aáry-Tamás Lajos oktatási biztossal a szakmai érettségikről, de ezek léte a képzésre való jelentkezéskor már ismert volt, az iskolák fel tudták készíteni a vizsgára a tanulókat. A keddi ülésen szó volt még az oktatásban tervezett közel 180 milliárdos uniós forrásról, amelyet az állami intézményrendszer fejlesztésére szánnak, illetve a diákparlament által elfogadott ajánlásokról. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.