A vőlegény három éve várja, hogy Alizkát menyasszonyi ruhában meglássa – pörögnek a rigmusok, zajlik a leánykikérés a siklósbodonyi paplak előtt. A hivatalból boldog pár nem túl lelkes; alig szólnak egymáshoz. Annál buzgóbb a vőfély, a négy örömszülő, a fotós, az operatőr.
Az egész települést felbolydító filmforgatás tanúi lehetünk: a történetet a helybeliek találták ki, a stáb, Boross Martin rendező segítségével öntötték végső formába, s örökítik meg ezen a forró április közepi vasárnapon. Romák és nem romák vegyesen, – s mondhatnánk azt is, hogy szerencsére – a külső figyelőnek megkülönböztethetetlenül vesznek részt az életükről, a mindennapjaikról szóló szerepjátékban.
A Káva Kulturális Műhely, a StereoAkt, a Parforum (egykori anBlokk) Részvételi Műhely és további független műhelyek, alkotók, valamint roma civil aktivisták kezdeményezésére 2016 tavaszán kezdődött, hat községet érintő művészetpedagógiai foglalkozássorozat utolsó lépéseit követjük nyomon Siklósbodonyban. Az örömanya egyébként ismerős; rövid gondolkodás után rádöbbenek, hogy honnan: pesti színházi előadásban láttam tavaly kora ősszel, az Elveszettek című, a menekültkérdéshez való viszonyunkat boncolgató interaktív játék egyik szereplője volt, nem mellesleg pedig a helyi polgármester felesége, Lakatos Ginának hívják.
Siklósbodony, az Ormánság szélén fekvő egyutcás kistelepülés ránézésre akár paradicsommá is válhatna: a kopott, sokszor omladozó vakolatú házakon szinte tapintatosan bújnak meg az egykori jómód jelei, az ablakokat övező díszítmények – akár gazdag sváb falu is lehetett volna hajdanán. Legalábbis ez az érzésünk támad, amikor a lovaskocsival felvezetett, csörömpölő traktorral zárt lakodalmas menettel, s az azt kísérő forgatócsoporttal felvonulunk, bejárjuk a községet. Drón köröz felettünk, mint hamarosan megtudom, a filmezésről készülő dokumentummozi kelléke.
– Alig voltak itt svábok. Aki volt, az is kitelepült – mondja egy idősebb asszony. (Hazaérve fellapozom a korabeli népszámlálási statisztikát: a 214 főből mindössze hárman mondták magukat németnek 1941-ben.) Tyúkok rebbennek szét közeledtünkre, egy kietlen udvar mélyéből két ló figyel minket. Siklósbodony élő, gondozott falunak mutatja magát. Legalábbis elsőre. Pedig alig tart valaki állatot, nem éri meg. Takarmány nincs, mert drága és föld sincs, ahol megtermeljék, tudom meg az asszonytól. A falu alsó végén üres házhelyek sorakoznak bozóttal benőve: ami itt állt, régen összedőlt. Köztük annak a családnak a háza is, akiket az ötvenes években hurcoltak el kényszermunkára a Hortobágyra. Közelebb a templomhoz szinte kisvárosi századfordulós ház tűnik fel; egy nagygazdáé volt. Ma a két unoka lakik benne: egyikük, Attila a filmben az örömapát játssza. Egyébként disznót tart, bikát fedeztet, földet művel, s készül a néhány hónap múlva esedékes érettségire.