Pénzbehajtással nem javítható a közlekedésbiztonság

A közelmúltban élénk közéleti vita alakult ki arról, hogy megbírságolhatják-e a szabálytalankodó autósokat a köztéri kamerák felvételei alapján.

Fekete Gy. Attila
2017. 04. 15. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban élénk közéleti vita alakult ki arról, hogy a közterület-felügyelők megbírságolhatják-e a szabálytalankodó autósokat a köztéri kamerák felvételei alapján. Tarlós István főpolgármester szerint ez azért problémás, mert csak akkor lenne szabályszerű az eljárásuk, ha nem egy szobában ülve, csak a kamera felvételére támaszkodva szabnának ki büntetést, hanem a helyszínen intézkednének. Az ORFK is értékelte a helyzetet, és arra jutottak, hogy a közterület-felügyelet által használt kamerák nem felelnek meg a jogszabály által támasztott követelményeknek, ezért ki van zárva a felvett jármű üzembentartójának objektív felelőssége alapján történő bírságkiszabás.

Ha Győzike ellen indulhatott szabálysértési eljárás az RTL Klub felvétele alapján, amiért nem kapcsolta be a biztonsági övet, nehezen érthető, miért ne indulhatna azok ellen, akik a közterület-felügyelők kamerái előtt kanyarodtak jobbra ott, ahol nem tehették volna meg – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kozma Péter közlekedési jogi kérdésekre specializálódott ügyvéd. A felvetésre, hogy azok a kamerák állítólag erre nem alkalmasak, és a közterület-felügyelőknek különben sincs joguk állítólag a kamerák képei alapján bírságolni, Kozma visszakérdez: – Miért? Nem a bűncselekmények és szabálysértések rögzítésére, a tettesek későbbi azonosítása és ezzel összefüggésben a bűncselekmények megelőzése érdekében telepítették őket? 

Kozma Péter szerint lehetséges, hogy a közterület-felügyelők túllépték a jogkörüket, saját belső szabályaiknak nem felel meg a bírságolás. Ez azonban legfeljebb majd a bíróság előtt lehet kibúvási ok a szabálytalankodó autósok számára. Ettől ugyanis még a szabálysértés megtörtént. Megjegyzi, számos esetben indított a rendőrség szabálysértési eljárást súlyos kihágást elkövető autósok ellen egy másik autó fedélzeti kamerájának a felvételei, de akár a rendőr máshogy nem dokumentált észlelése alapján is.

– A problémát az okozza, hogy a rendőrség az elmúlt években tömegesen és szinte kizárólag az objektív felelősség elve alapján bírságol, ami azért is aggályos, mert a hatóság esetleges tévedése ellen nincs lehetőség jogorvoslatra – magyarázza Kozma Péter. Nem érdekli őket, hogy ki követte el az adott szabálysértést, nem a tettest akarják megbüntetni. Pontosabban nem is akarják megbüntetni az elkövetőt, csak pénzt akarnak behajtani a feltárt szabálytalanságért. 

– Az adott útszakaszra előírt maximális sebesség túllépésén kívül más szabályszegést nem is nagyon ellenőriznek és büntetnek – állítja Kozma Péter. A nagyrészt fix telepítésű, szupertraffipaxnak nevezett VÉDA rendszer lefotózza a gyorshajtó autóját, és automatikusan kiküldi a bírságcsekket. Ha a tulajdonos, aki a bírságcsekket kapja, fizet, a hatóság részéről minden rendben van, az ügy lezárva. Pedig dehogy van minden rendben.

Kozma Péter emlékeztet rá, hogy az Európai Unió második fehér könyve szerint a tagállamoknak 2020-ig a 2010-es szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát. 2000 és 2010 között ez Magyarországnak sikerült; nagyjából 1200-ról 600-ra csökkent a balesetekben elhunytak száma. Kérdés azonban, hogy a ma alkalmazott módszerekkel sikerülhet-e 2020-ra 600-ról 300-ra csökkenteni a számot.

Azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség szerint épp az általa kritizált objektív felelősségi rendszernek és az automata traffipaxoknak köszönhetően szűntek meg Magyarországon a halálutak, és csökkent felére tíz év alatt a balesetek halálos áldozatainak a száma, Kozma elmondja: – És még sok más körülmény miatt, amelyről a rendőrség nem beszél.

– Még ha európai mércével mérve elöregedett is, korszerűbb az autópark, mint tíz éve volt. Biztonságosabb autók futnak az utakon, sok légzsákkal, jobb fékekkel – mondja. – Nőtt a forgalomban részt vevő autók száma, emiatt csökkent az átlagsebesség, így a balesetek következményei is enyhébbek. Németországban fajlagosan több baleset történik a gyorsforgalmi utakon, mint nálunk, nem kis részben azért, mert az ő sztrádáik már elöregedtek. A mieink újak – ha jól építették meg az utat, jó a vonalvezetése, ami sajnos nem minden gyorsforgalmi utunkról mondható el, az szintén növeli a biztonságot.

Kozma Péter szerint a fix telepítésű traffipaxok számának a növelésével nem lehet már lényegesen tovább javítani a baleseti statisztikákon. Ráadásul a rendőrség a mobil szupertraffipaxok többségét is fix telepítésűként használja; megállnak egy fél napra egy olyan útszakaszon, ahol tapasztalataik szerint tömegesen követnek el gyorshajtást az autósok, és „kaszálnak”.

Közbevetésünkre, hogy a balesetek harmadát a gyorshajtás okozza, Kozma elismeri, hogy így van, de hozzáteszi: nem csak az az abszolút gyorshajtás, amikor a megengedett maximális sebességet túllépi az autós. Gyorshajtásnak számít az is, amikor az út-, a látási és a forgalmi viszonyokhoz képest gyorsabban hajt valaki a kelleténél. Ilyenkor mondja azt a rendőrség, jogosan, hogy nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezette a sofőr a járművét. A VÉDA a relatív gyorshajtók ellen azonban nem véd.

Kozma Péter szerint a közlekedésbiztonság jelentős javítása elképzelhetetlen a modern technika nélkül. A fixen telepített VÉDA jó üzlet a gyártójának, a telepítőjének, az államnak, de idővel megtanulják az autósok, hogy hol vannak ezek a kamerák, előre jelzik őket a jobb GPS-készülékek, a különböző mobilapplikációk, és ott, azon a pár tíz méteren majd mindenki szabálykövető lesz. És előtte meg utána?

– Meggyőződésem, hogy ha a rendőrség nem lesz képes arra, hogy feladva a statikus szemléletet, menet közben, dinamikájában is ellenőrizze a forgalmat, rögzítse a szabálysértéseket, és kiemelje a forgalomból a másokat veszélyeztető, agresszív sofőröket, nem fogjuk tudni teljesíteni az uniós fehér könyv 2020-ra vonatkozó előírásait. Vagy ha mégis, az csak a szerencsének vagy egy kis statisztikai trükközésnek lesz köszönhető.

Kozma emlékeztetett rá, nem a büntetés nagyságán múlik, hogy az emberek betartják-e a szabályokat, hanem azon, hogy mekkora az esélye annak, hogy lebuknak. Azaz a büntetés elkerülhetetlensége. Bár ezt is cáfolni látszik a Tarlós István főpolgármester által kifogásolt óbudai eset, ahol ezreket bírságoltak már meg, hiába, mégis szinte mindenki figyelmen kívül hagyja a kötelező haladási irányt jelző táblát, mert így szokta meg.

– Van még néhány, az óbudaihoz hasonló önkormányzati pénztermelő hely a városban – mondja Kozma. – A szabályokat akkor is be kell azonban tartani, ha ezerévesek, és akkor is, ha újak. Más kérdés, hogy ha valahol tömeges szabálysértést tapasztalnak a hatóságok, akkor az ellen mit kell tenniük. Hát semmiképpen sem azt, hogy megdörzsölik a kezüket, és örülnek, hogy „dől a lé”. Ahogy az sem célravezető, hogy a bírság be nem fizetésére szólítsa fel az érintetteket egy politikus. Mert lehet, hogy gusztustalan a pénzbehajtás, de ha egyszer ott van egy kötelező haladási irányt jelző tábla, akkor azt a közlekedők nem hagyhatják figyelmen kívül.

Kozma szerint az ilyen helyeken a rendőri, közterület-felügyelői jelenlét a megoldás. Ha ott az intézkedni (bírságolni) jogosult közeg, aki pár tízezer forintos bírság mellett büntetőpontokat is osztogathat, a tapasztalatok szerint a közlekedők hamar megtanulják az új szabályokat.

– A közlekedésbiztonság nem csak az autók és az utak milyenségén és az ellenőrzés hatékonyságán, a bírságolás szigorán múlik – állítja Kozma. Alapvetően morális kérdés. Megtanulható. – Célszerű lenne már általános iskolában oktatni a KRESZ-t, végül is mindenki közlekedik. Persze ehhez oktatható és érthető KRESZ-re volna szükség – teszi hozzá az ügyvéd. Azt azonban nem tudja megmondani, mikor lesz új KRESZ. A választások előtt már nem valószínű.

Negyvenéves múlt a mai KRESZ, amit az elmúlt negyven évben legalább félszázszor módosítottak. Azaz évente legalább egyszer. Olyan jogszabálynál, amit elvileg nyolcmillió polgárnak kellene ismernie, ez elfogadhatatlan.

– Túl bonyolult a mai KRESZ – mondja Kozma. – Jogászok írták jogászoknak. Megfelel ugyan az uniós előírásoknak, ám maradt benne pár oda nem illő szabályozás is. Például: 60. § 2. „A javítást végző vállalat (szövetkezet, kisiparos stb.) köteles a rendőrhatóságnak haladéktalanul bejelenteni a tudomására jutott olyan járműrongálódást, amelyről alaposan feltehető, hogy személysérüléssel járó baleset folytán keletkezett.” Ennek semmi keresnivalója a KRESZ-ben.

A magyar KRESZ jóval terjedelmesebb, bonyolultabb és nehezebben tanulható, mint sok más országé. A kevesebb itt is több lenne. Ugyanakkor nem könnyíteni, hanem szigorítani kellene a jogosítványhoz jutás feltételeit. Ma már viszonylag olcsón kaphatók olyan nagy teljesítményű autók, amelyek felett egy rutintalan sofőr könnyen elveszti az uralmát. Ehhez képest megszüntették a rutinpályát, és ha valaki képes átlagos forgalomban 20 percig szabályosan vezetni egy előre betanulható útszakaszon, megkapja a jogosítványt.

– Az új KRESZ elfogadása után célszerű lenne rendet teremteni a túltáblázott magyar utakon is – mondta Kozma. – Vezetés közben az autósok a kihelyezett táblák felét sem képesek felfogni és értelmezni. Van, amelyiket nem is lehet. Magyarázza el nekem valaki, hogy mit jelent a vadveszély tábla az autópályán százötven kilométer hosszan, ami elvileg egy vadak elől elkerített út, tehát vad nem is tévedhetne oda? De ha mégis, akkor ez a tábla mit jelent? Lassítani kell? Meddig? Vagy csak azért van kint, hogy az út kezelője megvédhesse magát, ha baleset történik: én szóltam? – sorolja aggályait a jogász.

Hogy mikor lesz új KRESZ, nem tudni. A minden reális időt túllépő előkészület hosszára senki nem ad magyarázatot; már olyan hírlapi kacsának látszó hír is felröppent, hogy mindenkinek le kell majd vizsgáznia az új KRESZ-ből, akárhány éve van jogosítványa. (1976-ban az akkori új KRESZ bevezetésekor mindenkinek újra kellett vizsgáznia.) Bár Kozma nem tud arról, hogy a lehetőség komolyan felvetődött volna, többen arra gyanakodnak, emiatt tették félre időlegesen az új KRESZ-t. Így aztán addig is találgathatunk, hogy a választások után lesz-e majd kötelező vizsga mindenkinek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.