Plakátháború: felhúzta a Jobbik a Fideszt

Halász János és Kósa Lajos azt akarja, hogy csak szabott áron lehessen plakáthelyet bérelni.

MN
2017. 04. 25. 18:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a választásokig még egy év van hátra, az utcákon már láthatók a kampány jelei, hiszen a Jobbik és kisebb léptékben, de az MSZP is beindította saját plakátkampányát. A jelek szerint az üzenetek („Ti dolgozok, ők lopnak”, illetve „Fizessenek a gazdagok!”) fájó pontot találtak el, hiszen Halász János és Kósa Lajos fideszes képviselők máris benyújtottak egy törvényjavaslatot, amellyel alaposan megnehezítenék a plakátolást.

A párttörvény módosításával előírnák, hogy a hivatalos kampányidőszakon kívül – ez 50 nappal a szavazás előtt kezdődik – csak a „piacon kialakult, a választási kampányidőszakon kívüli időszakban szokásos piaci áron” lehetne párt érdekében, illetve „ a választói akarat befolyásolására” plakátokat kihelyezni. Az ennél olcsóbban adott plakáthelyek árát „jogellenesen szerzett vagyoni előnynek” minősítenék, amit be kellene fizetni a költségvetésnek. 

Azt ugyanakkor nem tartalmazza a javaslat, hogy ki és milyen alapon állapítaná meg, mi a piacon kialakult ár, és honnan tudná meg bárki, hogy egy adott párt mennyit fizetett a plakáthelyekért. Az indoklásban szerepel az úgynevezett listaár fogalma, de a törvény szövegében még ez sem. Ez valamiféle hatósági nyilvántartást követelne meg, amit lehetséges, hogy csak később, módosító indítvány formájában adnak a törvényhez.

A kampányidőszakban ugyanakkor a fideszes képviselők hasonló rendszert vezetnének be, mint ami az újságokra vonatkozik: a plakáthelyeket birtokló cégeknek közzé kellene tenniük az árlistájukat, és mindenkinek ezen az áron kellene adniuk a felületet, majd az Állami Számvevőszéknél bejelenteni, kinek és mennyiért adták ki a helyeket. 2013-ban, a választási eljárási törvény születésekor még az ellenzék szorgalmazta egy hasonló szabályozás megalkotását, de akkor a Fidesz ezt leseperte az asztalról.

A törvényjavaslat természetesen nem vonatkozik a kormányzati hirdetésekre. Kérdéses az is, hogy betartható-e a CÖF-höz hasonló civil szervezetek által folytatott politikai kampányok esetében, pedig azok is „a választói akarat befolyásolására” irányulnak.

Halász és Kósa indoklása szerint „számos esetben felmerül annak a gyanúja, hogy milliárdosok és hozzájuk kapcsolódó pénzügyi csoportok befolyásolni akarják a demokratikus választási versenyt”, ez pedig „veszélyeztetheti a választás tisztaságát, felveti a burkolt pártfinanszírozás és a korrupció kockázatát is”. 

A képviselők kimondatlanul is Simicska Lajosra (lapunk tulajdonosára) céloznak. Az üzletember plakátcégei ellen több támadást is indítottak a kormánypártok, például megpróbálták eltávolíttatni a budapesti közterekről a Mahir hirdetőoszlopait. A kormánypárti kommunikáció hetek óta próbálja egymásra tolni Simicskát és a Jobbikot, azt állítva, hogy valójában az üzletember irányítja a pártot.

A Jobbik plakátjait a kormánypárt hívei szervezetten kezdték megrongálni, felülragasztani. Ezt bizonyítja egy e-mail, amelyet Kósa Lajos frakcióvezető asszisztense, egy XV. kerületi fideszes önkormányzati képviselő írt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.