Még szigorúbb gyermekvédelmi szabályok

Megvizsgálják a nevelőszülők előéletét, szigorítják a Btk.-t, és tovább lazítanak a pedagógusok titoktartási kötelezettségén.

2017. 05. 04. 8:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megvizsgálják a nevelőszülők előéletét, szigorítják a Büntető törvénykönyvet, és tovább lazítanak a pedagógusok titoktartási kötelezettségén – egyebek között ilyen intézkedésekkel próbál javítani a gyermekvédelmi szakellátásban élő gyerekek biztonságán az a saláta-törvényjavaslat, amelyet a napokban nyújtott be a parlamentnek Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, és amelynek ma lesz az általános vitája az Országgyűlésben. A számos törvényt módosító, Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter által jegyzett csomag a külföldön született magyar állampolgárságú gyerekek kapcsán is kiterjesztené az anyasági támogatást, a hajléktalanok védelme érdekében pedig bevezetné a vöröskód-riasztást. Megalakulhatnak az első szakápolási központok, amelyek több szakember szerint a krónikus ápolási osztályokat váltanák fel.

Ha a javaslatcsomagot elfogadják, a jövőben a nevelőszülői hálózat működtetőjének még a nevelőszülői jogviszony létesítése előtt meg kell győződnie a jelentkező alkalmasságáról. Mivel jelenleg egyáltalán nem létezik országos nyilvántartás a nevelőszülőkről, a jelentkezőnek magának kell nyilatkoznia arról, hogy korábban állt-e már más működtetővel nevelőszülői jogviszonyban. A működtetőnek ez alapján meg kell keresnie a korábbi munkáltatót, és szakmai véleményt kell kérnie az érintettről, ennek ki kell terjednie arra, hogy a nevelőszülő korábban hogyan bánt a gyerekekkel, milyen kapcsolatban volt a gyermekvédelmi gyámmal, az óvodával, az iskolával és a gyermekorvossal, illetve miért szűnt meg a foglalkoztatási jogviszonya. Felvetődik ugyanakkor, hogy ha nincs országos nyilvántartás, hogyan derül ki, ha valaki korábban alkalmatlan nevelőszülőnek bizonyult, de egy másik működtetőnél újra jelentkezik, és nem vallja be előéletét.

Szintén a gyerekek biztonságának erősítését célozza, hogy a jövőben biztosítani kell gyermekjogi képviselők és a gyermekvédelmi gyámok számára a gyerekekkel való személyes, zavartalan találkozást a nevelőszülő, illetve a gyermekotthon vezetőjének jelenléte nélkül is.

Lazítanának a pedagógusok titoktartási kötelezettségén is. Mint ismeretes, a pedagógust, illetve a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat titoktartási kötelezettség terheli a gyermekkel és családjával kapcsolatos minden olyan információ tekintetében, amelyről a gyerekkel vagy a szülővel való kapcsolattartás során szerzett tudomást. Ez alól kivétel eddig csak a nevelőtestület tagjainak egymás közti, a gyerek fejlődésével összefüggő megbeszélése volt, a jövőben azonban a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaival való kapcsolattartást sem terhelné a titoktartási kötelezettség. Kérdés ugyanakkor, hogyan fordulhatott elő, hogy eddig ez nem így volt.

A javaslat szerint a jövőben a gyermekotthonokban és a javítóintézetekben felvetődött gyermekbántalmazási esetek kivizsgálása és kezelése csak az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott, a minisztérium honlapján közzétett módszertan alapján történhet majd. Ám azt, hogy ez milyen előírásokat tartalmaz, egyelőre nem tudni, ugyanis még nem tette közzé a szaktárca az útmutatót. A szigorításra azért van szükség, mert tavaly több gyermekotthonban – például Bicskén és a fővárosi Alföldi utcában – is felvetődött a gyerekek szexuális, illetve fizikai bántalmazásának gyanúja, Bicskén például az intézmény korábbi vezetője előzetes letartóztatásba is került.

Szigorítanak a vezetők kinevezésén is. A javítóintézet, a nevelőszülői hálózat, illetve a gyermekotthon vezetőjének kinevezése előtt meg kell majd győződni az illető vezetői alkalmasságáról. Ezért a megbízási jogkör gyakorlójának szakmai véleményt kell kérnie az érintett előző munkáltatójától, ha ott gyermekek ellátásával, nevelésével, felügyeletével, gyógykezelésével foglalkozott. Arról is tájékoztatást kell kérni, hogy az illetővel szemben alkalmaztak-e fegyelmi intézkedéseket, illetve előző munkahelyén miért szűnt meg a foglalkoztatási jogviszonya. Ha valaki korábban már intézményvezető volt, ismételt kinevezése előtt ki kell kérni róla az intézményben működő gyermekjogi képviselő, a gyermekvédelmi gyámok és a nevelőtestület szakmai véleményét, valamint tájékozódni kell arról, hogy az általa vezetett intézmény ügyében folytatott-e vizsgálatot az ügyészség és az ombudsman, és ha igen, az milyen eredménnyel zárult. Emellett új képzési rendszert vezetnének be. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, vezetői megbízással felruházott szakemberek számára januártól vezetőképzést hoznak létre. Az új képzési rendszerben a vezetői megbízás feltétele az alap- vagy mester-vezetőképzésen, majd meghatározott időközönként megújító képzésen való részvétel lesz. Ezzel egyidejűleg a szociális alap- és szakvizsgarendszer megszűnik.

Szigorodik a Büntető törvénykönyv is. Eddig a bírónak csupán lehetősége volt arra, hogy a fiatalkorúval szemben elkövetett szexuális bűncselekmények tetteseit eltiltsa az olyan foglalkozás gyakorlásától, amelynek keretében gyerekek nevelését, felügyeletét, gyógykezelését végezné, illetve fiatalkorúval hatalmi viszonyban állna. A jövőben azonban az ilyen foglalkozástól való eltiltás lenne a fő szabály, amelytől csak különös méltánylást érdemlő esetben lehetne eltérni.

Fontos változás lenne az is, hogy akár harmincéves koráig is maradhatna az utógondozói otthonban a korábban gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő fiatal, ha még tanul. Erre eddig csak huszonöt éves korig volt lehetőség.

Lényeges változtatás lenne, hogy a jövőben az anyasági támogatás (a szülés után fizetendő egyszeri juttatás, összege jelenleg 64 125 forint) a külföldön született magyar állampolgárságú gyermek után is járna. Bár a szaktárca a változtatáshoz nem fűz részletes indoklást, az intézkedés célja az lehet, hogy minden külföldön született magyar gyermeket magyarként anyakönyvezzenek. 

A hajléktalanok védelme érdekében módosítanák a szociális törvényt. Ha a javaslatot elfogadják, a mínusz 10 Celsius-fokban és annál hidegebb időben, illetve tartósan 27 fok feletti napi középhőmérséklet vagy egyéb olyan időjárási körülmények esetén, amikor a meteorológiai szolgálat második szintű veszélyjelzést ad ki, a területért felelős miniszter vöröskód-riasztást rendel el. Ennek ideje alatt a szociális bentlakásos intézmények – ellátási területüktől és férőhelyszámuktól függetlenül – kötelesek lesznek fogadni az intézménybe érkező hajléktalanokat. Ez azt jelenti tehát, hogy nemcsak a hajléktalanokat ellátó intézményeknek, hanem például az idősotthonoknak és a fogyatékkal élőket gondozó otthonoknak is fel kell majd készülniük a hajléktalanok fogadására, és vörös kód esetén jelezniük kell a területileg illetékes regionális diszpécserszolgálatnak, hogy egyszerre hány utcán élőt tudnak befogadni. A kormányzat az indoklásában ugyanakkor leszögezi, hogy elsősorban a hajléktalanellátó intézményrendszeren keresztül kell fedélhez jutniuk az érintetteknek, más intézményt csak akkor vehetnek igénybe, ha az elhelyezés a hajléktalanellátáson belül már nem oldható meg. 

A szociális törvény tervezett módosítása megteremti a szakápolási központ kialakítására vonatkozó program megkezdéséhez szükséges szabályozást is. Lapunknak nyilatkozó, névtelenséget kérő szakemberek szerint részben ezek a szakápolási központok veszik át majd ki a kórházak krónikus ápolási osztályainak feladatait, ahol sok idős, önmagát ellátni képtelen ember tölti élete utolsó heteit, hónapjait. Az idős, beteg emberek állandó, szakszerű gondozásra szorulnak, de esetükben nem mindig indokolt a kórházi ellátást igénylő orvosi beavatkozás. Márpedig a kórházi osztályok fenntartása rendkívül költséges. Az újonnan létrejövő szakápolási központok azonban nem az egészségügyi, hanem a szociális szférához tartoznának, más előírásokkal és más finanszírozással, a kórházi osztályoknál jóval kevesebb orvossal.

A javaslat szerint az új központokban szakápolás annak a felnőttnek lesz nyújtható, aki idősotthoni ellátásra gondozási szükséglettel rendelkezik, és aki betegségéből adódóan szakápolást igényel, de akut fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátásra és állandó orvosi felügyeletre nem szorul, és akit orvosa oda beutalt. Első alkalommal hat hónapos gondozási megállapodást kötnek a beteggel, majd ezt felülvizsgálják. Az ápolás szükség esetén több alkalommal, egyszerre legfeljebb fél évvel meghosszabbítható, erről a szakápolási központ orvosa dönt majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.