Folyamatosan nő a magyar háztartások internetellátottsága: 2010-ben még csupán a hazai háztartások 58 százalékának volt internet-hozzáférése, 2016-ban azonban már 79 százalékának. Ez az arányszám azonban uniós összehasonlításban még mindig alacsony, bár ebben a tekintetben évről évre szűkül az olló hazánk és uniós átlag között – derül ki a Magyarország 2016 című, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által összeállított kötetből. A lapunk által megismert kiadvány digitális társadalomról szóló fejezete szerint 2016-ban a hazai háztartások internetes ellátottsága már csak hat százalékponttal maradt el az uniós átlagtól, míg 2010-ben még 12 százalékpontos különbség volt. Ugyanakkor a régiós versenytársak közül tavaly Csehországban (82 százalék), Szlovákiában (81) és Lengyelországban (80) is magasabb volt a háztartások internetellátottsága, és csupán Romániában volt alacsonyabb (72) a magyarországinál.
Nagyok a különbségek az országon belül is: a fejlettebb régiókban az országos átlag fölötti az internetellátottság, míg a szegényebb vidékeken kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy kapcsolódjanak a világhálóhoz. 2016-ban Közép-Magyarországon volt a legmagasabb ez az arány (86 százalék), de átlag fölötti mutatója volt a nyugat-dunántúli (83) és közép-dunántúli (81) régiónak is. Ezzel szemben Dél-Dunántúlon (77 százalék), Észak-Magyarországon (74), Észak- és Dél-Alföldön (72-72) az országos átlagnál kisebb arányban volt a családoknak hozzáférésük a világhálóhoz. A kutatók ugyanakkor megjegyzik, hogy bár még mindig 14 százalékpont a különbség a legjobb és a legrosszabb mutatóval bíró régió között, most mérték az eddigi legkisebb különbséget.
A 2016-os adatok szerint a magyarok 81 százaléka használta már az internetet élete során, ezen belül 71 százalékuk napi rendszerességgel böngészik a neten, míg 2010-ben még csak a magyarok kevesebb mint fele, 48 százaléka tette ezt. A korosztályokat tekintve egyedül a 65–74 évesek korcsoportjában van jelentősebb elmaradásunk az uniós átlaghoz képest. Napjainkra az internet a kulturális fogyasztás egyik fontos csatornájává vált: a felmérést megelőző három hónapban internetet használók 92 százaléka e-mailezett, 88 százaléka híreket is olvasott, 83 százalékuk pedig jelen volt a közösségi oldalakon. Az érintettek több mint fele telefon- vagy videohívást is lebonyolított az interneten, 44 százalékuk pedig ott intézte pénzügyeit. E tevékenységek közül legnagyobb különbséget az internetes bankolás tekintetében mérték a régiók között: míg Közép-Magyarországon az internetezők 52 százaléka él ezzel az ügyintézési lehetőséggel, Észak-Magyarországon csupán 34 százalékuk. 2010 óta mindegyik jövedelmi negyedben nőtt az internetellátottság, de a legszegényebbek körében még mindig hatalmas az elmaradás az uniós átlaghoz képest: míg az Európai Unió egészében átlagosan a legalacsonyabb jövedelmi negyedhez tartozó háztartások 67 százalékának volt internetelérése, nálunk csupán 41 százalékuknak. Ezzel szemben a legfelső jövedelmi negyedbe tartozó magyarok 95 százalékának volt internete. Ez az uniós mutató a leggazdagabbak esetében 98 százalék.