A „Soros György-kampány” általános és alapvető társadalmi normákat sért, továbbá társadalmi célú hirdetésként való közzététele megtévesztő – közölte szerdán a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) több állampolgári panaszra, köztük Juhász Péter Együtt-elnök beadványára reagálva.
A július 4-én és 5-én beérkező etikai panaszok szerint a kormányzati propagandakampány antiszemita, erkölcstelen, diszkriminatív és gyűlöletkeltő. A reklámszövetség a legnagyobb tagsággal rendelkező magyarországi kommunikációs szakmai szervezetként kötelességének tartja, hogy kiálljon a reklámszakma hírnevéért és felszólaljon az olyan reklámok és kampányok ellen, amelyek megingatják a reklámtevékenységbe vetett közbizalmat, sérthetik a társadalomban általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normákat, valamint a közízlést – írta a szövetség a Facebook-oldalán.
Az MRSZ közleményében felhívja valamennyi politikai párt figyelmét arra, hogy tartózkodjanak az alapvető társadalmi normákat sértő kampányoktól, különös tekintettel arra, hogy a vállalatok, gazdálkodási szervezetek hasonlóan megtévesztő állításokat tartalmazó, az erkölcsi-etikai normákat áthágó hirdetéseit a hatályos törvények szerint komoly szankciókkal és büntetéssel sújtják az illetékes hatóságok.
A reklámszakmai egyesület álláspontja szerint a kormány megbízásából készített „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” szlogenű reklámkampány megingatja a reklámszakmába vetett bizalmat és ütközik a reklámok felé támasztott általános és alapvető társadalmi elvárásokkal, mely szerint a reklámnak tisztességesnek kell lennie.
Mint írták, a reklám nem kelthet olyan összhatást, amely sérti a közízlést és a társadalomban általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normákat, nem lehet alkalmas gyűlöletkeltésre, a reklám nem vezethet valamely személy jó hírnevének sérelméhez, és a reklám nem sértheti az emberi méltóságot.
A kampány társadalmi visszhangja az, hogy széles körben sértő és félelemkeltő hatást gyakorolhat és válthat ki, figyelemmel a történelmi emlékezetre – írták, hozzátéve, hogy a „Soros György-kampány” nem tekinthető társadalmi célú hirdetésnek, hanem tartalmában egyértelműen politikai hirdetés, ezért közzététele társadalmi célú hirdetésként megtévesztő.