Nem írhatnak a diákok az ingyentankönyvbe

Ha a szülők mégis inkább megvennék a kiadványokat, több kényelmetlenséggel és magasabb árral kell számolniuk.

Hutter Marianna
2017. 08. 31. 10:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kormány büszke arra, hogy az 1–9. évfolyamon tanuló diákok, vagyis több mint egymillió gyermek ingyen kap tankönyvet idén ősztől, a valóság ennél kicsit árnyaltabb. Ugyanis az első és a második osztályos gyerekek kivételével a többi tanuló csak a munkafüzeteket tarthatja meg, a tankönyveket az év végén vissza kell szolgáltatniuk az intézmények könyvtárainak. Például van olyan iskola, amelyik a tankönyv ingyenességének idei évi kiterjesztéséről így tájékoztatta a szülőket: „A 2017/18-as tanévtől kezdve a 7., 8. és 9. évfolyamra járó diákok ingyen kapják a könyveiket, könyvtári kölcsönzéssel. Tanév végén a munkafüzetek, munkatankönyvek, nyelvkönyvek kivételével vissza kell adni a könyveket.” Emiatt több internetes fórumon is dühös szülői hozzászólásokat lehet olvasni, többségében arról, hogy inkább megvásárolnák a kiadványokat, csak hogy gyermekük írhasson bele.

– Az „ingyentankönyv” csak szóhasználat, soha nem is volt valóság. A tankönyvet úgy kell tekinteni, hogy ingyenesen kikölcsönözhető a könyvtárból, vagyis az is előfordulhat, hogy a gyerekekhez már használt kiadványok jutnak – erről beszélt lapunknak Turcsik Viktor, a Budaörsi Herman Ottó Általános Iskola igazgatója. Elmondta: év végén a könyvtárak csak akkor veszik vissza a tankönyveket, ha csak normál mértékben használódtak el, vagyis szövegkiemelés, aláhúzás vagy firkálás nem lehet bennük. Ám nagy kérdés, hogy az elhasznált tankönyvet mégis kinek fizesse ki a szülő, hiszen az iskolának nincsen pénztára, pénzkezelő személy sincs az intézményekben. – Ez megoldatlan része a tankönyvellátásnak – magyarázta az igazgató. Vannak olyan intézmények is, ahol a következő „megoldást” alkalmazzák: év elején megkérdezik a szülőt, megvenné-e a tankönyvet; ha kifizeti a könyv árát, akkor a taneszköz már be sem kerül az iskola könyvtárának nyilvántartásába, holott ezt egyébként a törvény szerint így kellene csinálni. Máskülönben a szülők csak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. weboldalán vehetik meg a kiadványokat, vagy esetleg magától a kiadótól. Ám utóbbi megoldásokkal kapcsolatban azt hangsúlyozta az intézményvezető: ez nemcsak drágább, de sokkal kényelmetlenebb is a szülőknek.

Lapunk az ügyben kereste a Könyvtárostanárok Egyesületét is, akik kollégáik idei visszajelzései alapján fogalmazták meg válaszaikat. Az egyesület elnöke, Simon Krisztina arról beszélt: a kormány az ingyenességet kommunikálja, ami ma Magyarországon azt jelenti, hogy ingyen kapják a gyerekek a tankönyvet, és örökre. – Nincs megmondva, hogy erre vigyázzanak, mert mások is használni szeretnék még évek múltán is – hangsúlyozta. Hozzátette: ha a kormány ezzel ellentétes működést szeretne, akkor legalábbis egy, a szülőknek, diákoknak szóló országos kampányt kellene indítani, hogy miért érték a tankönyv, hogyan használják, hogy azt mások is forgatni tudják. – Egy jogszabálytól vagy házirendtől még nem változnak meg a szokások – vélekedett.

Ezenfelül a szakemberek tapasztalata alapján problémát jelent az is, hogy szinte minden iskolában ott állnak a korábbi években felhalmozott tartós tankönyvek, amelyek már nem szerepelnek a tankönyvlistán. Holott az intézmények nagy része nem tud helyiséget biztosítani a felhalmozódó tankönyvek raktározására. Ennek következtében „eltankönyvesednek az iskolai könyvtárak”, vagyis nem az igazán odaillő művekkel duzzad a tankönyvi állomány. Eközben állományfejlesztésre évek óta egyáltalán nem biztosítanak forrást, tehát nincs pénz például szépirodalmi művek beszerzésére. – Látva a központi előíró tantervet, az az érzésünk, hogy ez már nemcsak anyagi probléma, hanem koncepció: az egy tankönyvű oktatás erősítése. Miközben a többféle információforrás, nézőpont bemutatása segítheti a kritikai és önálló gondolkodás fejlesztését – tette hozzá Simon Krisztina.

Kérdésünkre az egyesületi elnök arról is beszélt: a tankönyvek kiszállítása sokkal gördülékenyebben ment az elmúlt évekhez képest. Az egyesületnek arról sincs tudomása, hogy lett volna olyan iskola, ahova határidőn túl érkeztek volna meg a könyvek. Ugyanakkor leszögezte: a tankönyvügynek nem a tankönyvosztás a legfontosabb problémája. – Sokkal erőteljesebben határozza meg az oktatást a tankönyvválasztás szabadsága, a tankönyvek minősége, a tankönyveken kívül használható egyéb könyvek köre – zárta gondolatait Simon Krisztina.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.