A rendszerváltás utáni, voltaképpen leépítést szolgáló haderőreformok – melyeket bennfentesek ironikusan szoktak a honvédség demilitarizációjának is nevezni – erősen megnyirbálták a hazai páncélozott járműpark által képviselt katonai képességeket is. Ezért van jelentősége, hogy a kormány által tavaly decemberben meghirdetett Zrínyi 2026 (Z2026) honvédelmi és haderőfejlesztési tervnek a jelek szerint része ennek a haditechnikai eszközkategóriának a modernizációja is. Ezt igyekeznek majd úgy megvalósítani, hogy a tekintélyes – önmagában százmilliárd forintos nagyságrendűre becsült – beruházásból részesedjen a hazai hadi- illetve járműipar is.
Érdekfeszítő alkalmat kínált az eddig ismeretlen magyar tervekbe és a hadiipari együttműködési lehetőségekbe való bepillantásra az a konferencia, melyet a védelmi szféra híreire specializálódott brit Defence IQ szervezett Budapesten az elmúlt héten, partnerségben a páncélozott járműveket gyártó emirátusi Nimr (az arab szó tigrist jelent) céggel. A szakmai közösségnek szánt rendezvényen a Honvédelmi Minisztérium, a magyar védelmi ipar tisztségviselői mellett számos, a páncélos járművek piacán rangos pozíciót betöltő cég képviselője tartott előadást, de más kelet-európai országokból érkezett vendégek is ismertették terveiket illetve már megszerzett tapasztalataikat.
Megtudtuk: a Z2026 vázlatos haderőfejlesztési koncepciója várhatóan ebben a hónapban kerül a kormány elé, és jóváhagyását (esetleges átdolgozását) követően kezdődik meg a benne foglalt egyes képességcsomagok, modernizálandó fegyvernemek fejlesztési, beszerzési programjainak – így a páncélozott járművekre vonatkozónak – a részletes kidolgozása. A magyar követelményrendszer tehát egyelőre még rugalmasan kezelendő, ám vannak olyan szempontok, melyek várhatóan tartósan jelen lesznek benne, s ennek megfelelően meghatározónak is nevezhetőek.
Ilyen, hogy a NATO-tervezésében már jó ideje megvalósítandó magyar képességként szereplő nehéz dandárt legkésőbb a tíz éves tervezési ciklus végére, azaz 2026-ra fel kell szerelni, bevethetővé kell tenni. Részint ebből fakad, részint a bevezetőben említett leépítések jellege miatt szinte biztosra vehető, hogy prioritást élvez korszerű lánctalpas gyalogsági harcjárművek és harckocsik, illetve a harckocsik funkcióját a jövőben ellátni képes harcjárművek beszerzése. A honvédség páncélozott járműflottáját ma meghatározó szovjet-orosz BTR-80 típuscsalád illetve a T-72-es tankok ugyanis ennek a követelménynek semmiképpen sem tudnak már megfelelni. A BMP-1-es lánctalpasok 2007-es kivonása óta pedig nehéz fegyverzetű gyalogsági harcjármű nem áll rendszerben. Mindez egybevág egyes honvédségi vezetőknek az elmúlt években tett megjegyzéseivel: Benkő Tibor vezérezredes, a vezérkari főnöki posztot 2010 óta betöltő tábornok például többször is kesergett a BMP-k, s velük egy egész eszközkategória kivonása miatt, utalva arra, hogy ezt mihamarabb pótolni kellene.