Minimális a pedagógushiány a kormány adatai szerint

A közigazgatási állásportál ajánlatai alapján hozzávetőleg 310 tanárt vennének fel a tankerületi központokba.

Hutter Marianna
2017. 10. 19. 5:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze a pedagógus-álláshelyek egy-két százaléka volt betöltetlen tavaly ősszel – ezt írta kedden Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára írásbeli parlamenti válaszában. A politikust Szabó Tímea, a Párbeszéd politikusa kérdezte azzal kapcsolatban, hogy a kormány tudomása szerint országszerte hány pedagógusi státus maradt üresen. Rétvári válaszában leszögezte, a betöltetlen álláshelyek nem jelentik azt, hogy az órák ne lennének megtartva. Ugyanis az intézmények ezt képesek megoldani helyettesítéssel és óraadó tanárok bevonásával.

Lapunk összesítése szerint az, aki szerdán a közigazgatási állásokat összegyűjtő kormányzati portálon tanári állásokat keresett, összesen közel 420 hirdetést találhatott, anélkül hogy ezekbe beleszámítanánk a gyógypedagógusi, óvodapedagógusi, illetve felsőoktatási ajánlatokat. A hirdetések közül mindössze 310 vonatkozott a Klebelsberg Központ (KK) fenntartotta iskolákra, további 110 pedagógust ugyanis a gazdasági, illetve a földművelési tárca által fenntartott szakképző intézményekbe kerestek. Érdekesség, hogy ezeken felül majd 120 intézménybe vártak jelentkezőt intézményvezetői állás betöltésére.

A hiányzó pedagógusok száma annak fényében valóban nem látszik túl magasnak, hogy a Központi Statisztikai Hivatal 2016/2017-es tanévre vonatkozó adatai szerint közel 123 ezer ember dolgozott a köznevelésben. Vagyis a problémát inkább az okozhatja, hogy bizonyos településekre nehéz pedagógust találni. A kérdésről kedden nyilatkozott Hajnal Gabriella, a KK szakmai elnökhelyettese a Világgazdaságnak adott interjújában. Arról beszélt: a tankerületi központokhoz tartozó iskolák közül kevesebb mint minden harmadikra jut egy betöltetlen állás. – Túlzás lenne azt mondani, hogy minden pedagógusstátus be van töltve, de az elmúlt évtizedben is jelen volt ez a probléma – mondta, hozzátéve, nem látja indokoltnak, hogy „most ennyire foglalkoznak a témával”. Véleménye szerint a pedagógusoknak sem kell rengeteget túlórázniuk, a KK adataiból ugyanis az látszik, hogy a tankerületi központokhoz tartozó intézményekben átlagosan fél túlóra jut egy pedagógusra.

Jobb az oktatás, mint az egészségügy?

A lakosság elégedettebb az oktatással, mint az egészségügyi ellátással, de a jelentésből kiderül az is, hogy ezeken a területeken „szerényebbnek” érzékelik az állami felelősségvállalást – ezt állítja a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) idei évi Jó Állam jelentése. A kormányzat által az elmúlt években súlyos milliárdokkal támogatott NKE-n készült dokumentum Patyi András rektor szerint az igazság bemutatására törekszik, akár kritikusan is, hogy valószerű képet mutassanak a magyar kormányzatról. A 150 mutatószám alapján készült jelentés 57 esetben mutat javulást, 65 esetben szinten maradást, míg 28 indikátornál mértek romlást. Például a kormányzat nem büszkélkedhet azzal, hogy a 2017-es jelentés szerint a magyarok „inkább nem bíznak a jogrendszerben”. A jelentést egyébként harmadik alkalommal készítették el, igaz, kérdéses, hogy mennyire lesz annak tartalma összevethető az előző kettővel, ugyanis az idei évre némileg változtattak az indikátorokon. (H. M.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.