Mindössze a pedagógus-álláshelyek egy-két százaléka volt betöltetlen tavaly ősszel – ezt írta kedden Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára írásbeli parlamenti válaszában. A politikust Szabó Tímea, a Párbeszéd politikusa kérdezte azzal kapcsolatban, hogy a kormány tudomása szerint országszerte hány pedagógusi státus maradt üresen. Rétvári válaszában leszögezte, a betöltetlen álláshelyek nem jelentik azt, hogy az órák ne lennének megtartva. Ugyanis az intézmények ezt képesek megoldani helyettesítéssel és óraadó tanárok bevonásával.
Lapunk összesítése szerint az, aki szerdán a közigazgatási állásokat összegyűjtő kormányzati portálon tanári állásokat keresett, összesen közel 420 hirdetést találhatott, anélkül hogy ezekbe beleszámítanánk a gyógypedagógusi, óvodapedagógusi, illetve felsőoktatási ajánlatokat. A hirdetések közül mindössze 310 vonatkozott a Klebelsberg Központ (KK) fenntartotta iskolákra, további 110 pedagógust ugyanis a gazdasági, illetve a földművelési tárca által fenntartott szakképző intézményekbe kerestek. Érdekesség, hogy ezeken felül majd 120 intézménybe vártak jelentkezőt intézményvezetői állás betöltésére.
A hiányzó pedagógusok száma annak fényében valóban nem látszik túl magasnak, hogy a Központi Statisztikai Hivatal 2016/2017-es tanévre vonatkozó adatai szerint közel 123 ezer ember dolgozott a köznevelésben. Vagyis a problémát inkább az okozhatja, hogy bizonyos településekre nehéz pedagógust találni. A kérdésről kedden nyilatkozott Hajnal Gabriella, a KK szakmai elnökhelyettese a Világgazdaságnak adott interjújában. Arról beszélt: a tankerületi központokhoz tartozó iskolák közül kevesebb mint minden harmadikra jut egy betöltetlen állás. – Túlzás lenne azt mondani, hogy minden pedagógusstátus be van töltve, de az elmúlt évtizedben is jelen volt ez a probléma – mondta, hozzátéve, nem látja indokoltnak, hogy „most ennyire foglalkoznak a témával”. Véleménye szerint a pedagógusoknak sem kell rengeteget túlórázniuk, a KK adataiból ugyanis az látszik, hogy a tankerületi központokhoz tartozó intézményekben átlagosan fél túlóra jut egy pedagógusra.
Jobb az oktatás, mint az egészségügy?