A reformáció jelentősége abban a „lelkiismereti szembenézésben” áll, ami lehetőséget teremtett az akkor 1500 éves egyházi kultusztól és gondolkodásmódtól való elszakadásra, és ami politikai, társadalmi változásokkal és új tudományos szemléletmód kialakulásával járt – mondta Krász Lilla, az Eötvös Loránd Tudományegyetem történésze lapunknak a reformáció 500. évfordulója kapcsán. A protestáns egyházak a mai napon ünneplik, hogy Luther Márton 1517. október 31-én a wittenbergi vártemplom kapujára szegezte 95 pontos javaslatát a katolikus egyház és vallás megújítására.
A katolikus tanok megújításában Luther és követői abban haladták meg elődeiket, hogy a vallási vitákat és az új tanokat a köznéppel – saját nyelvükön – is megismertették és módszeresen terjesztették. Sikereik kapcsán Krász Lilla kiemelte: bár a Gutenberg-féle könyvnyomtatás jó ideje létezett, a technikai vívmánnyal először a protestánsok éltek, ezáltal gondolataikat nagy példányszámú röplapokon, gyorsan és közérthetően terjeszthették. Krász Lilla hozzátette, a számos fejedelemségre, grófságra tagolt Német-római Császárságban sokkal jobb lehetőségei voltak a reformereknek, mint egy erős királyságban lettek voltak. A paraszti rétegben nagy támogatottságra tettek szert, ugyanis a lutheri tanok terheik csökkentésével és a szabad plébánosválasztás jogának ígéretével kecsegtettek. A parasztok körében fellépő elégedetlenség az elitellenes német parasztháborúban csúcsosodott ki (1524–1525), amelyet véresen levertek a nemesi és császári hadak, köztük olyanok is, akik egyébként a lutheri tanokat követték.
A reformáció nemcsak azért terjedhetett sikeresen, mert érdemi valláskritikával állt elő, hanem mert több társadalmi csoport is lehetőséget látott benne jogai szélesítésére. A fejedelmek és grófok érdekeltté váltak a protestantizmus terjesztésében, ugyanis a katolikus javakat kisajátíthatták és az irányításuk alatt az evangélikus egyház szolgálatába állíthatták (egyházi hatalom), egyúttal nagyobb önállóságot szerezhettek az uralkodóval szemben (világi hatalom). Ugyanakkor az nem állítható, hogy kizárólag a hatalomvágy vezérelte a tiltakozókat, sokan meggyőződéses lutheránusok voltak.