Presztízsberuházás akadálymentesítésére van pénz, a főváros tömegközlekedésére egyelőre nincs: a budai Vár helyreállítása során nem kérdés, hogy mozgáskorlátozottak és babakocsis szülők is megközelíthessék a királyi lovardát vagy a főőrség majdani épületét, azonban a hármas metró hiányzó liftjeiről alkudozik a kormány Budapest vezetésével – derül ki a Hír TV műsorából.
Már épül a királyi lovarda a budai Várban – az eredeti létesítmény a második világháborúban megsérült, hasonlóan a palotaőrség egykori épületéhez, amelyet majd szintén újraépítenek. Arra is jut pénz, hogy a Budavári Palota a Tabán felől megközelíthető legyen kerekesszékkel vagy babakocsival: az akadálymentesítésre, illetve a közművek kiváltására kétmilliárd forintot szán a kormány. A napokban megjelent kormányhatározat azt nem részletezi, hogy a meglévő lift mellé újabbakat építenek-e, vagy rámpát alakítanak ki.
Ezzel szemben a 3-as metró rekonstrukciója már tart, de továbbra sem tudni, hogy lesz-e teljes akadálymentesítés. Budapest vezetése szerint ugyanis az államtól kapott pénz nem elég arra, hogy minden megállóban legyen lift.
A Miniszterelnökség vezetője november elején azt mondta: az állam odaadta azt a pénzt, amit odaadhatott, és amihez hozzájárultak azok is, akik nem Budapesten élnek. „A fővárosnak van saját költségvetése, saját bevételei, semmi nem tiltja, hogy a saját pénzén megcsinálja” – jelentette ki.
December közepén már finomabban fogalmazott Lázár János. „A mozgáskorlátozottak közlekedésének akadálymentesítését minden helyi önkormányzatnak magának kell megoldania, így van ez Nyíregyházán, Hódmezővásárhelyen, Sopronban, Zalaegerszegen és minden kistelepülésen, így a fővárosi önkormányzatnak kell megoldania a problémát, de a kormány asztalán számos társadalmi megkeresés van. Készek vagyunk tárgyalni, és nem zárkózunk el valamifajta kooperációtól vagy együttműködéstől, csak meg kell vizsgáljuk, hogy milyen anyagi feltételei vannak” – mondta Lázár.
A kormány 137 milliárd forintot ad uniós, illetve hazai költségvetési forrásból a 3-as metró felújítására. A teljes akadálymentesítéshez további 20 milliárd forint kellene.
„Az már a magyar állam és a főváros döntése, hogy mekkora összeggel egészíti ezt ki. Lehet hivatkozni arra, hogy az unió csak ekkora forrást ad, de ha a magyar állam és a főváros elkötelezett a saját hatályos jogszabályainak a betartása mellett, akkor a magyar költségvetésből ki lehet egészíteni. Legyünk őszinték, ez tisztán szándék kérdése” – jelentette ki Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke.
A 2-es metrót egyébként a 2000-es évek közepén újították fel, az akadálymentesítés akkor sem volt szempont – mindössze három megállóban van lift.