Köpködték és a hajánál fogva ráncigálták a kalauzt

Már belefáradtak a feljelentésekbe. A Belügyminisztérium remek tendenciákat lát.

Tompos Ádám
2017. 12. 21. 15:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajánál fogva rángattak meg egy jegyvizsgálót egy északkelet-magyarországi vonaton, majd le is köpték – értesült a Magyar Nemzet. Lapunkat úgy tájékoztatták, hogy csak a szerencsének és a „jóérzésű utasoknak” volt köszönhető, hogy „nem fajult el jobban a dolog”. A kalauz „bűne”, az volt, hogy elkérte egy férfitól és egy nőtől a menetjegyét – csakhogy a pár ingyen utazott. A kalauz figyelmeztette őket, hogy akkor kötelesek pótdíjat fizetni vagy a következő állomáson leszállni. Ekkor szabadultak el az indulatok.

A MÁV kérdésünkre beszámolt arról, hogy miként próbálja megóvni kalauzai és utasai biztonságát. Évente csaknem 80 ezer vonatot biztonsági személyzet, 8000-8500 vonatot a Készenléti Rendőrség kísér. Kitért arra, hogy korszerűbb járművein fedélzeti elektronikus megfigyelőrendszerek segítik elő a megelőzést. A képfelvételek felhasználásával a hatóság könnyebben tudja azonosítani az elkövetőket. Szerintük „a kihelyezett piktogramok, tájékoztatók és a jól látható kamerák is visszatartó erőként hatnak”. A sajtóosztály megjegyzi, hogy a közfeladatot ellátó munkavállalói szolgálati mobiltelefonjukon „minden olyan esetben kérhetnek rendőri segítséget, amikor úgy érzik: a nem együttműködő utasok miatt veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk”.

A jobbikos Sneider Tamás a Belügyminisztériumnál érdeklődött a vonatok biztonságáról. Az Országgyűlés alelnöke optimista választ kapott Pintér Sándortól. „Figyelemmel a jogsértések számának folyamatos csökkenésére és az eredményességi mutatók növekedésére, megállapítható, hogy a rendőrség bűnügyi szolgálata kiemelten kezeli mind a vasút és annak dolgozói, mind az utazóközönség sérelmére elkövetett bűncselekmények felderítését és a bűnmegelőzési célú ellenőrzések végrehajtását.”

Pintér beszámolt arról is, hogy a „közlekedés körén kívül eső, a vasút területén elkövetett, rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmények száma dinamikusan csökken. A 2015. évben 2248, a 2016. évben 1898, a 2017. év első három negyedévében 1382 jogsértés történt”. Ám informátorunk szerint a tendencia nem a közbiztonság javulásának tudható be. Hanem annak, hogy az említetthez hasonló köpködős-hajcibálós incidensek olyannyira nem számítanak ritka jelenségnek, hogy a jegyvizsgálók feljelentést csak akkor tesznek, ha komolyabb inzultus éri őket. Forrásunk egy szóval válaszolt, amikor arról érdeklődtünk, hogy miért csak tényleges bántalmazáskor lépnek: „belefáradtak”.

Az ilyen esetek miatt határozott úgy augusztusban a MÁV-Start, hogy 25 önkéntes jegyvizsgáló segítségével testkamerákat fog tesztelni. „Sok szóbeli inzultus és fizikai atrocitás éri a munkájukat végző jegyvizsgálókat – írta a MÁV –, főleg a bliccelő vagy szabálysértő utasok részéről.” Az idén 71 esetről számolt be a vasúttársaság, megjegyezve, „az elkövetőket az sem riasztja vissza, hogy alapesetben akár öt év börtönbüntetést is kaphat, aki közfeladatot ellátó személy sérelmére erőszakos bűncselekményt követ el. De természetesen nem csak a jegyvizsgálók testi épsége vagy az általuk üzemeltetett mobil jegykiadó berendezések védelme fontos: legalább ennyire fontos az utasok és vagyontárgyaik biztonsága is”.

Közleményükben elárulták: a legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalakon vetik be a kamerákat, a felvételeket pedig a jogszabályoknak megfelelően kezelik. Az önkéntes jegyvizsgálókon kitűző jelzi, hogy „hang- és képrögzítés történik”. A tesztelésben részt vevő munkavállalók ezután alapos értékelést adnak a műszaki eszközök alkalmazhatóságáról, előnyeikről, hátrányaikról. A MÁV-Start vezetése az értékelések és a gyakorlati tapasztalatok feldolgozása után dönthet a rendszer bevezetéséről. Kérdésünkre azt írták, jövőre még mindig csak „a rendszer kísérleti jellegű kiterjesztése várható”, és az is csak a budapesti agglomeráció egyes részein. „A szükséges beszerzések előkészítése folyamatban van.”

A vasúttársaság közlése szerint mindez „néhány tíz millió forintos költséget jelent”. Viszonyításképpen: lapunk korábban megírta, hogy a MÁV nettó 450 millió forintért fogja reklámozni 2017-ben elért sikereit. Az eredménykommunikációhoz kapcsolódó integrált reklámügynökségi feladatokat Szijjártó Péter külügyminiszter barátjának, Kuna Tibornak a cégei fogják elvégezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.