Nyemcsok Mátyásné, az iskola igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a kollégium nem használt tetőterében lévő négy szobából alakítanak ki két szabadulószobát. A tervek már készülnek, a diákok – az elképzelések szerint egy-egy osztály évente legalább öt alkalommal – a következő tanévtől használhatják a szobákat.
A feladatsorokat a tananyag alapján állítják össze. Az alsóbb évfolyamon még főként olvasási ismeretekkel lehet „kiszabadulni”, felsőben már kifejezetten a tantárgyi számonkérés eszközei lesznek – emelte ki. A tervek szerint a 4–6 fős csoportoknak nem mondják meg előre, hogy mely tantárgyból kell készülniük, ezzel szeretnék ösztönözni a diákokat, hogy valamennyi tantárgy tanulására figyeljenek oda.
A tudás mellett a gyerekek szociális kompetenciái is fejleszthetők így, hiszen a csapatnak össze kell dolgoznia a minél gyorsabb kiszabadulás céljából – jegyezte meg az igazgató.
Nyemcsok Mátyásné elmondta, hogy a Szarvason lévő másik három általános iskolával is együttműködnek, és azt tervezik, hogy évfolyamonként 20-20 diákot meghívnak majd egy „kiszabadulós játékra”. A szobák később tantárgyi vetélkedők alapjai is lehetnek – tette hozzá.
A programot két év múlva hatékonyságméréssel kell zárni, de a szabadulószobák azután is megmaradnak – közölte. Mint mondta, nem tud arról, hogy magyar oktatási intézményben hoztak volna már létre szabadulószobát.
Az igazgató kifejtette, hogy a 72 millió forintos támogatás egy részéből az úgynevezett projektoktatási módszert is szeretnék bevezetni az iskolában. Ennek az a lényege, hogy kiválasztanak egy-egy témát – mint például a víz, a nap –, amelyhez kapcsolódóan valamennyi tantárgy ismeretanyagát, a költeményektől kezdve a zenei műveken át a földrajzig és a fizikáig megtanítanák a szaktanárok.
Eleinte egy-egy projekthetet hirdetnének meg, de ha a módszer beválik, elképzelhető, hogy az egész iskolában így alakítanák ki a tanrendet – mondta Nyemcsok Mátyásné.
A hír megjelenése után a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium az Indexnek azt írta, náluk 2017 ősze óta van szabadulószoba, amit az Arany-emlékévhez kapcsolódóan alakítottak ki a diákjaik számára.
„Az Arany János szabadulószoba ötlete 2016 tavaszán született, majd a következő tanév októberére a matematika és a magyar munkaközösség együttműködésével jött létre. A szobából való szabaduláshoz a logikus gondolkodáson túl matematikai, szövegértési, térképolvasási és egyéb ismeretek is szükségesek. A diákok (és tanárok) számára is kihívást jelentő helyiséget társadalmi összefogással, a kerületi Helytörténeti Gyűjtemény, valamint magánemberek támogatásával hozták létre. A terem egész tanévben lehetőséget biztosít az iskola diákjai számára, hogy kipróbálják magukat” – közölte az intézmény.