Fillérekért adta hirdetőhelyeit Garancsi cége, az ÁSZ szerint ez normális

Kampányidőszakban táblánként tízezer forinttal is megelégszik Orbán Viktor kötélbarátja, ami a listaár töredéke.

MN
2018. 02. 23. 7:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Piaci alapon érthetetlen nagyságú kedvezményt adott lengőkaros reklámtábláira a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Esma Zrt.

A vállalat a választási kampány teljes időtartamára csupán 10 ezer forintos bérleti díjat számol föl a közvilágítási oszlopokra szerelt táblák után – ezzel gyakorlatilag 95 százalékos engedményhez juttatta azokat a pártokat, amelyeknek sikerült leszerződniük a meglevő reklámhelyekre, írja a 24.hu.

Hogy kik haraptak rá a nagyvonalú ajánlatra, nem ismert, de a táblákat azonnal elkapkodták: a cég honlapjára már a kampány első napján kikerült a közlemény:

Sajnálattal tájékoztatjuk az érdeklődőket, hogy kapacitásaink nem teszik lehetővé további megrendelések elfogadását a 2018. évi országgyűlési választások kapcsán választási plakáttartók bérletére.

A Garancsi István, Orbán Viktor miniszterelnök jó barátja –  az üzletember saját megfogalmazása szerint egy hegymászótúra óta kötélbarátság fűzi össze őket – érdekeltségébe tartozó Esma Zrt. normál üzletmenetben legkevesebb egy hónapra köt szerződést a partnereivel. Az elefántfülnek is nevezett lengőkaros táblákért tavaly havi 90 ezer, idén januártól 110 ezer forintot kellene fizetni – mivel pedig a kampány 50 napos, az erre az időszakra megkötött szerződés valójában két hónaposnak számít, és egy tábláért 220 ezer forintot kellene fizetnie a bérlőnek.

Eddig csak az MSZP hozta nyilvánosságra, hogy 3300 helyet vásárolt az Esmától, de a szocialista plakátokat csak később helyezik ki – és az sem egyértelmű, hogy ők a szédületes akció idején vásároltak-e be, egyáltalán tudtak-e a lehetőségről. A Fidesz viszont már beterítette a fővárost és több vidéki nagyvárost is elefántfüles hirdetéseivel, amikhez szintén az Esmától béreltek helyet.

A 24.hu szerint a cég rendkívüli akciós ára több kérdést is fölvet.

Ugyanakkor az ellenzéki pártok esetében tíz- vagy százmilliós pártbírságokkal vagdalkozó Állami Számvevőszék (ÁSZ) jóval megértőbb.

Állásfoglalásuk szerint a kampányidőszak önálló, az általánostól eltérő piaci helyzet, ahol a szabad a vásár – és ha kampány idején minden párt azonos feltételekkel vásárolhat felületet, az nem számít bújtatott támogatásnak.

Kérdés persze, hogy az Esma egy nap alatt kipörgetett akciójáról tényleg minden párt időben értesülhetett-e.

Mint a 24.hu fölidézi, az Esma Zrt. utóbbi néhány évének története tele van érdekes fordulatokkal. Az Orbán-kormány egy időre betiltotta az oszlopreklámokat, arra hivatkozva, hogy elvonják a gépkocsivezetők figyelmét és balesetveszélyesek. Az Esma a törvényi tiltás miatt gyakorlatilag csődbe ment. 2015 áprilisában viszont megvásárolta Garancsi István, aki többek között a Videoton futballklub tulajdonosa, nem sokkal később pedig egy újabb törvénymódosítás következett, amely ismét zöld utat adott az oszlopreklámoknak.

Garancsiék tavaly novemberben 300 millió forintos megrendelést kaptak a Miniszterelnökségről. A „Soros-terves” nemzeti konzultáció két hónapos kampányához 4500 darab táblát adtak bérbe jelentős engedménnyel, de még akkor is a mostani kampányár négyszeresét kérték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.