Piaci alapon érthetetlen nagyságú kedvezményt adott lengőkaros reklámtábláira a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Esma Zrt.
A vállalat a választási kampány teljes időtartamára csupán 10 ezer forintos bérleti díjat számol föl a közvilágítási oszlopokra szerelt táblák után – ezzel gyakorlatilag 95 százalékos engedményhez juttatta azokat a pártokat, amelyeknek sikerült leszerződniük a meglevő reklámhelyekre, írja a 24.hu.
Hogy kik haraptak rá a nagyvonalú ajánlatra, nem ismert, de a táblákat azonnal elkapkodták: a cég honlapjára már a kampány első napján kikerült a közlemény:
Sajnálattal tájékoztatjuk az érdeklődőket, hogy kapacitásaink nem teszik lehetővé további megrendelések elfogadását a 2018. évi országgyűlési választások kapcsán választási plakáttartók bérletére.
A Garancsi István, Orbán Viktor miniszterelnök jó barátja – az üzletember saját megfogalmazása szerint egy hegymászótúra óta kötélbarátság fűzi össze őket – érdekeltségébe tartozó Esma Zrt. normál üzletmenetben legkevesebb egy hónapra köt szerződést a partnereivel. Az elefántfülnek is nevezett lengőkaros táblákért tavaly havi 90 ezer, idén januártól 110 ezer forintot kellene fizetni – mivel pedig a kampány 50 napos, az erre az időszakra megkötött szerződés valójában két hónaposnak számít, és egy tábláért 220 ezer forintot kellene fizetnie a bérlőnek.
Eddig csak az MSZP hozta nyilvánosságra, hogy 3300 helyet vásárolt az Esmától, de a szocialista plakátokat csak később helyezik ki – és az sem egyértelmű, hogy ők a szédületes akció idején vásároltak-e be, egyáltalán tudtak-e a lehetőségről. A Fidesz viszont már beterítette a fővárost és több vidéki nagyvárost is elefántfüles hirdetéseivel, amikhez szintén az Esmától béreltek helyet.
A 24.hu szerint a cég rendkívüli akciós ára több kérdést is fölvet.
Ugyanakkor az ellenzéki pártok esetében tíz- vagy százmilliós pártbírságokkal vagdalkozó Állami Számvevőszék (ÁSZ) jóval megértőbb.
Állásfoglalásuk szerint a kampányidőszak önálló, az általánostól eltérő piaci helyzet, ahol a szabad a vásár – és ha kampány idején minden párt azonos feltételekkel vásárolhat felületet, az nem számít bújtatott támogatásnak.
Kérdés persze, hogy az Esma egy nap alatt kipörgetett akciójáról tényleg minden párt időben értesülhetett-e.
Mint a 24.hu fölidézi, az Esma Zrt. utóbbi néhány évének története tele van érdekes fordulatokkal. Az Orbán-kormány egy időre betiltotta az oszlopreklámokat, arra hivatkozva, hogy elvonják a gépkocsivezetők figyelmét és balesetveszélyesek. Az Esma a törvényi tiltás miatt gyakorlatilag csődbe ment. 2015 áprilisában viszont megvásárolta Garancsi István, aki többek között a Videoton futballklub tulajdonosa, nem sokkal később pedig egy újabb törvénymódosítás következett, amely ismét zöld utat adott az oszlopreklámoknak.
Garancsiék tavaly novemberben 300 millió forintos megrendelést kaptak a Miniszterelnökségről. A „Soros-terves” nemzeti konzultáció két hónapos kampányához 4500 darab táblát adtak bérbe jelentős engedménnyel, de még akkor is a mostani kampányár négyszeresét kérték.