„A haza minden előtt. Vagy modern kiadásban, amerikanizálva: Nekünk Magyarország az első!”
– program híján egyelőre inkább csak ezzel a szlogennel készül a Fidesz a 2018-as országgyűlési választásra. Utóbbi szöveg ott virított Orbán Viktor pulpitusán is, amikor a miniszterelnök múlt vasárnap, a Várkert bazárban tartott évértékelő beszédet. A kampányidőszak megkezdődött, a „Nekünk Magyarország az első!” felirat pedig visszaköszön – a már évek óta megszokott sorosozós és migránsozós hirdetések mellett – Budapesten járva a lámpaoszlopokon és másutt látott plakátokon, valamint az aluljárókban kihelyezett ajánlószelvény-gyűjtő bódékon is.
A szlogen valóban „amerikanizált”, hiszen Donald Trump amerikai elnök gazdaságpolitikai szlogenjét, az „America First”-öt sikerült így magyarosítani, miközben a „Magyarország mindenekelőtt” sokkal jobban hangzana – persze így nem lehetne mutogatni a többi pártra, hogy nekik nem Magyarország az első. Érdekesség, hogy
Trump elnökválasztási fő jelmondata, a Tegyük ismét naggyá Amerikát! nem saját találmány volt, Ronald Reagan is használta korábban.
Ám az elmúlt évek más kommunikációs paneljeivel is találkozhattunk már korábban, ami azért is különösen érdekes, mert tavaly ősszel Lánczi Tamás, a Figyelő főszerkesztője és a Századvég Politikai Elemzések Központja igazgatója ezt írta: „Két orbánozás között még Herr Schulz is szívesen lop a Fidesztől. Most éppen szlogent.” Arra utalt ezzel, hogy az akkor még Martin Schulz volt EP-elnök vezette német szociáldemokraták a kampányban az „Es ist Zeit für mehr Gerechtigkeit!” (itt az ideje a nagyobb igazságosságnak) szlogennel rukkoltak elő, márpedig az Itt az idő! a 2010-es Fidesz-kampány központi eleme volt.
Csakhogy a kifejezést korábban Németországban, az Egyesült Államokban és a negyvenes években már Ausztráliában is használták – Magyarországon nyilván a Nemzeti dal című Petőfi Sándor-vers miatt lett szlogen.
A lopással vádaskodó Fidesz-holdudvarnak inkább arra kellene összpontosítania az erejét, hogy önerőből rukkoljon elő olyan jelmondatokkal, amelyek előfordulására még nem volt példa korábban – nem lesz könnyű, hiszen a legfrappánsabb hívószavakat már mindenütt elsütötték. Ehelyett a Fidesz inkább „kölcsönöz”. Az évértékelőben elhangzott „a munka, a család, a haza” hármassága sem újdonság, ráadásul egyik előfordulása újabb muníciót ad az Orbánt szélsőjobbosnak nevező ellenzéknek: