– Miért gond az, ha politikusok gyerekek közé mennek?
– Amikor egy politikus csak azért látogat meg gyerekeket, hogy saját magáról beszéljen, s ez a nyilvánosságnak szól, akkor a gyereket egyszerűen eszközként használja. Törvény is kimondja: nem szabad köznevelési intézményekben semmiféle politikai rendezvényt tartani, amikor ott vannak a gyerekek. Ennek ugyanaz a logikája, mint a reklámok tiltásának az iskolában: a gyerekkor egy tiszta lap, amire olyan információkat akarunk írni, mely a gyereket segíti saját döntései meghozatalában. Nem agymosásra van szükség, vagy arra, hogy ideológiát tanítsanak nekik, hanem hogy a lehető legszélesebb körben megismertessék velük, hogyan működik a világ.
– Ugyanakkor Hidvéghi Balázs, a Fidesz kommunikációs igazgatója szerint a 18 év alattiaknak – különösen az óvodásoknak – nincs választójoguk, így kizárt a választás befolyásolása bármilyen nekik adott ajándékkal.
– Ez azért cinikus indoklás, mert a 18 éven aluliak egy háztartásban élnek azokkal, akiknek van választójoguk. A gyerekek pedig hazaviszik az ajándékokat – legyen szó narancsról, lufiról vagy pólóról. Nyilvánvalóan a politikusok sem véletlenszerűen osztogatják ezeket az ajándékokat, hanem jól megfontolt szándékból. A felnőttek közül sincs mindenkinek határozott, kialakult meggyőződése, ezért egy-egy olyan gesztus, amely azt érzékelteti, hogy foglalkoznak a gyerekekkel, befolyásolhatja a bizonytalan szavazókat. Amikor egy ellenzéki politikussal beszéltem erről a problémáról, azt mondta: értsem meg, hogy a politikusok számára a gyerekek jelentik a legolcsóbb és leghatékonyabb kampányeszközt.
– Létezik olyan helyzet, amikor elfogadható, hogy gyerekek közé menjen a politikus?
– Igen, de ezek többsége nem is nyilvános. Vagyis nem készül róla sem fénykép, sem videofelvétel, mert ha igen, akkor az már a nyilvánosságnak szól.
– Vagyis például nem tölt fel róla fényképeket a Facebookra?
– Igen, mert abban a pillanatban már használja valamire a gyereket. Ráadásul a gyerekek 12 éves korukig nem is szerepelhetnek legálisan a Facebookon, hiszen tiltja a szabályzata. A gyerekek részvétele az őket érintő ügyekben fontos és támogatandó, ha partneri viszonyban bevonják őket egy döntésbe. Ehhez szükséges, hogy információt adjunk nekik, ami alapján meg tudja fogalmazni a véleményét, amit aztán figyelembe veszünk. Például egy politikus bevonhatja a gyerekeket abba a döntésbe, hogy merre vezessen egy erdei út. Ezt önállóan nem tudnák megmondani, de a politikus beszélgethet velük arról, hogy ők hogyan szoktak közlekedni, járnak-e biciklivel, és mi lenne a segítségükre. Ennél még jobb helyzet, ha a gyerekek találnak ki egy ötletet – amit meg is tudnak indokolni, hogy miért szeretnék megvalósítani –, és ebben együttműködnek a felnőttek. Igencsak szimbolikus, hogy az egyik oldalon mennyire zár be a hatalom azokra a kezdeményezésekre, amik a gyerekek felől jönnek – például az oktatásban –, míg a másik oldalon mennyire próbálja használni őket olyan módon, ami nem kíván a gyerekek részéről gondolkodást.