– Már készül az új Nemzeti alaptanterv Csépe Valéria vezetésével. Azzal mi lesz, megy a kukába?
– Nem ismerem a részleteit, a sajtóból tudok én is tájékozódni. A nyilatkozatok, amelyeket professzor asszony tesz, biztatók. De még egyszer hangsúlyozom, hogy kevés konkrétumot ismerek erről. A kulturális bizottság ülésén beszámolt ugyan nekünk, és az alapján is azt tudom mondani, hogy az irány jónak tűnik. De megalapozott véleményem csak akkor lesz, ha ismerem a részleteket.
– A nyelvoktatást is erősítenék, miközben eltörölnék az egyetemi felvételihez kötelező nyelvvizsgát? Hogyan fér össze a kettő?
– Hosszú távon szeretnénk, hogy kelljen nyelvvizsga a felvételihez, a jelenlegi oktatási rendszertől azonban nem várható el, hogy ez a feltétel 2020-ra teljesüljön. A Nemzeti alaptantervben nem szerepel az, hogy a közoktatásban biztosított a nyelvvizsga megszerzése. Ma Magyarországon nem jellemző, hogy különórák nélkül valaki 18 éves korára eljut odáig, hogy nyelvvizsgája legyen. Épp ezért azt követelni, hogy a felsőoktatási felvételi feltétele legyen a nyelvvizsga, nem más, mint a deklarált kimondása annak, hogy csak az kerülhet be a felsőoktatásba, akinek van pénze különórákra. Ez igazságtalan. Le kellene szakadnia az égnek, ha egy kormányzat ilyet csinál a saját fiataljaival szemben. Az, hogy az érettségire mindenki folyékonyan beszéljen angolul, fontos célkitűzés, már csak a versenyképességünk növelése miatt is. Fontos, hogy ehhez nem kell az óraszámokat emelni. Vannak olyan országok, ahol több lett az idegennyelv-óra, mégsem feltétlenül teljesítenek jobban a diákok. Módszertani váltásra van szükség: kommunikáció-központúvá kell tenni az órákat a jelenlegi nyelvtanközpontú helyett. Gyakran emlegetjük a finneket, hogy az ő oktatási rendszerük milyen sikeres, ők például bevezették, hogy a közszolgálati televízióban feliratos filmeket vetítettek, és a fiatalok így is tanulták a nyelvet. De a digitalizáció elterjedésével a mostani fiatalok nem az iskolában találkoznak először az idegen nyelvvel. Ha használnánk ezeket az eszközöket a nyelvoktatásban, akkor az hatékonyabb lenne. Miközben Európa több országában, például Romániában a felső tagozatosok 95 százaléka két idegen nyelvet tanul, addig Magyarországon ez az arány mindössze 6 százalék. Le vagyunk maradva ebben a tekintetben is.
– Megszüntetnék a Kliket, és visszaadnák önkormányzati fenntartásba az iskolákat. Elbírnák ezt a terhet az önkormányzatok?
– Az államnak csak ott kellene megjelennie, ahol az önkormányzatnak nincs pénze az iskola fenntartására. A Klik létrehozását azzal indokolták, hogy az önkormányzatok vagyoni különbségéből adódóan ne legyenek az iskolák között különbségek. Az elképzelés jó, de a forma, ahogyan végül a Fidesz végrehajtotta, balul sült el. Ott, ahol az önkormányzat jó gazdája az iskolájának, ahol jobb eredményeket érnek el, mint az országos átlag, nincs keresnivalója az államnak. Ott azonban, jellemzően kistelepüléseken, ahol nem tudják a szükséges finanszírozási hátteret megadni, az államnak be kell segítenie. Szerintem nem kell feltétlenül a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni.
– Nem tartanak attól, hogy ezzel tovább nő a társadalmi különbség? Ahol több pénz van, ott könnyű az országos átlag felett teljesíteni, ahol kevesebb, ott esély sem lesz a felzárkózásra.
– Nem. Mi pont azt szeretnénk, hogy ahol leszakadnának a gyerekek az oktatásban, ott az állam adjon plusz szakmai és anyagi segítséget, hogy senkitől ne vegyük el az esélyeket.
– A Jobbik azt mondja magáról, hogy XXI. századi párt. Hogyan állnak a digitális oktatáshoz?
– A digitális kompetenciák megerősítése kulcsfontosságú lesz a következő időszakban. Az eltelt nyolc évben ebben sem láttunk előrelépést. A gyerekeknek, már a hatéveseknek is, természetes, hogy használják az okostelefonokat, a tableteket, a digitális eszközöket, az iskolában mégsem nagyon találkoznak velük, részben a pedagógusok hozzáállása miatt. Ezért mondtam azt, hogy a pedagógusokat is segíteni kell, hogy lépést tudjanak tartani.
– Hogyan képzelnék el ezt a segítséget?
– Képzésekkel, eszközök biztosításával az iskolák részére. Itt óriási eltérések vannak, és visszás a pályázati rendszer is: vannak olyan intézmények, ahol halomban állnak az eszközök használatlanul, mert annyi van, máshol pedig nem jutnak hozzá. Az elosztásban is alapvető változtatás kellene. A pedagógus-továbbképzéseknek pedig arról kellene szólniuk, hogy a tanárok hogyan használják az okoseszközöket az oktatásban.
– Az OECD egyik felmérése szerint Magyarországon 2006 óta romlott a szegény gyerekek oktatási rendszeren keresztüli felemelkedésének esélye. Az önök oktatási rendszere hogyan segítené a társadalmi felemelkedést?
– Azt látjuk, hogy a mostani rendszer csődöt mondott. 2017-ben a társadalmi mobilitás tekintetében ugyanis Európában az utolsók lettünk. Ez azt jelenti, hogy itt a legnehezebb kitörni a szegénységből. Korábban még soha sem volt példa arra, hogy Magyarország az utolsó ezen a listán. Románia és Bulgária is lehagyott minket. Hogy ezen változtatni lehessen, szerintünk számos komplex intézkedés kell. Hangsúlyos programpontunk a bentlakásos iskolák rendszere. Erre sok nemzetközi példa van, és Magyarországon is akadnak olyan intézmények, amelyek sikeresen tudják a nehezebb családi környezetből érkező gyerekeket felzárkóztatni. Mi azt vállaltuk a programunkban, hogy egy ciklus alatt minden megyében egy ilyen intézményt létrehoznánk és fenntartanánk. Én ettől nagyon sokat remélek.
– Mire tanítanák a gyerekeket az intézményekben?
– Nemcsak oktatásról van szó, hanem nevelésről is. Pont attól lenne szerintem támogatandó egy bentlakásos iskola, hogy olyan környezet venné körül a gyerekeket, amilyennel egyébként nem találkoznak. Jártam olyan intézményben, ahol a gyerekek nem tudták, milyen tiszta ágyneműben feküdni, vagy korábban nem volt természetes nekik, hogy reggel és este fogat kell mosni. Vannak olyan programok egyébként már Magyarországon, amelyek célra vezetők lennének a felzárkóztatásban, a gond az, hogy mindössze néhány helyen, elszigetelve érhetők el, és az állam sem támogatja.
– Kik és mi alapján bizonyosodnának meg arról, hogy ki menjen bentlakásos iskolába és ki ne?
– Egy szakértői bizottság mondaná meg. Az, amelyik most is dönt például arról, hogy egy gyerek iskolaérett-e, kell-e neki fejlesztés vagy sem.
– Miért kell ehhez kiszakítani a gyerekeket a családi környezetükből?
– Sok olyan intézmény működik ma Magyarországon, ahová úgy kerülnek a gyerekek, hogy kiszakítják őket a családból, mert ott nem gondoskodnak róluk megfelelően. Vannak olyanok, akiket állami gondozásba vesznek, másokat gyermekotthonokban helyeznek el. Ez a jogrendszertől egyáltalán nem idegen. A gyerekek egy helyen kaphatnának szociális és oktatási támogatást. Ugyanazokkal a tanárokkal, nevelőkkel lehetnének délelőtt, mint délután. Így a kötődés is jobban kialakulna.
– Elmélyítve közben a szegregációt.
– Én nem hiszem, hogy ez szegregáció lenne. Úgy gondolom, hogy segíteni kell azokat a gyerekeket, akik ma nehéz helyzetben vannak.
– Hogyan lehet egyenlőségjelet tenni azok közé a gyerekek közé, akikről a szüleik lemondtak, és azok közé, akik hátrányos helyzetűek? A kettő nem ugyanaz.
– Vannak olyanok, akikről lemondtak a szüleik, de vannak olyanok is, akikről a gyámhatóság megállapítja, hogy veszélybe került a lakhatásuk vagy a biztonságuk, róluk az állam gondoskodik.
– Ilyen is van, de itt nem erről van szó.
– De, a programunk pont ilyen gyerekekről szól. Én azt mondom, a szakmának kell megállapítania, hogy ki legyen az, akit ilyen módon neveljünk. Magát a bentlakásos iskolát sem képzelem el másképpen, mint azokat a gyermekotthonokat, ahol jobb a gyerekeknek, mintha családi környezetben maradnának.
– Miért nem inkább olyan programokra költenének, amelyek növelnék a szülők motivációját, segítenék őket abban, hogy érték legyen számukra a munka, a tanulás?
– Erről is beszélni kell, mert a gyerekek visszahatnak a családjukra. Jártam olyan bentlakásos iskolában Zala megyében, ahol az igazgató azt mesélte, hogy amikor a gyerekek hazamennek hétvégére, utána sokkal nehezebb bánni velük. Természetesen része a programunknak, hogy a szülők motivációját is erősítsük, vannak is ilyen kezdeményezések Magyarországon, de csak elvétve. Jó lenne, ha a jó gyakorlatokat összehoznánk, és olyan, országosan is alkalmazható módszert találnánk ki, amely hasznos lenne a felzárkóztatásban. Eddig egyetlen kormány sem vette a fáradságot, hogy ezeket összegyűjtse, rendszerezze, és komoly programot dolgozzon ki. Én hiszek abban, hogy sikerülhet.
– Van a Jobbiknak roma származású szakértője, aki részt vett esetleg az oktatási program kidolgozásában?
– Igen.
– Kíváncsi lennék, mit gondol arról a programpontjukról, hogy „a bentlakásos iskolák hálózata hatékony megoldás a cigányság leszakadó részeinek tanulásra, munkára nevelésére is”?
– Azt, hogy van a cigányságnak egy leszakadó része, amelyet a szülei nem munkára, tanulásra nevelnek – szerintem senki nem tagadja Magyarországon, aki mégis, az nincs tisztában a valósággal.
– Miért tartották fontosnak, hogy a cigányság szó itt, ebben az összefüggésben szerepeljen? Nem lett volna jobb, ha úgy fogalmaznak, hátrányos helyzetűek, leszakadók?
– Mert ez egy össztársadalmi probléma, és a leszakadó térségekben a cigányság aránya felülreprezentált. Ha megnézzük azokat az oktatási intézményeket, ahol a pedagógusok nehezebben boldogulnak a gyerekekkel, akkor azt látjuk, hogy ott több a cigány gyerek. Nyilván nem lehet kizárólag etnikai szempontra szűkíteni a leszakadást vagy a hátrányos helyzetet, de egy fontos vetülete.