A negyvennapos böjttel arra emlékezünk, hogy Jézus, miután a Jordán folyóban megkeresztelkedett, negyven napra elvonult a puszta magányába, és ott nemcsak böjtölt, hanem eközben az Atyára figyelt csendben és imádságban.
Bakos Tamás atya, az Egri Főegyházmegye Ifjúsági Bizottsága tagja lapunknak elmondta: ezért is fontos, hogy a mi böjtölésünk se csak az ételtől vagy más anyagi dolgoktól való tartózkodást foglalja magába a húsvéti előkészület idején, hanem találjuk meg a magunk csendes pusztáit, amikor kicsit visszavonulunk a világ zajától. Próbáljunk tehát több időt szentelni az imádságnak és az Istenre való odafigyelésnek. A negyvenes szám többször visszatér az Ószövetségben is: Izrael népe negyven évig vándorolt a pusztában, míg Mózes negyven napot töltött a hegyen, mielőtt Istentől megkapta a tízparancsolatot.
Nagyböjt kezdetén, hamvazószerdán a pap a megáldott hamuval rajzol keresztet a hívő ember homlokára, és azt mondja: „Emlékezzél, ember, hogy porból vagy és porrá leszel.” A hamuval való meghintés már az Ószövetségben is megjelenik mint a bűnbánat jelképe. Az ősegyházban is így élt tovább a a hagyomány: megtérésre hív és az elmúlásra figyelmeztet. Bakos Tamás szavai szerint fontos, hogy a böjt mellett az imádságról és a jótékonykodásról is beszéljünk, hogy a lemondással keletkezett űrt az életünkben vagy az azzal felszabaduló anyagi lehetőségeinket jól használjuk fel, és ezzel lelkiekben is erősödjünk.
Tamás atya elmondta, nem gondolja, hogy neki mint papnak más lenne a böjt, mint a többi hívőnek. – Tőlem is odafigyelést és következetességet követel, hogy több időt szenteljek a lelki olvasmányoknak vagy az elcsendesülésnek, mint például egy sorozatnak vagy az internetnek. Ugyanazok a kísértések érnek a hétköznapokban, mint bármelyik embert, a mindennapok apró történései észrevétlenül elsodornak minket Istentől – fejtette ki a káplán.

Fotó: Kurucz Árpád
Anselm Grün bencés szerzetes írja a böjtről, hogy az nem öncélú, hanem a lelki aszkézis jól bevált eszköze, a testtel és lélekkel végzett imádság legősibb és legátütőbb formája. – A testi böjtölés nagy önfegyelmet és következetességet kíván az embertől. Ez már önmagában hordja a kitartásban és az önuralomban való növekedést, ilyen értelemben lelkileg is erősíti az embert – hívta fel a figyelmet a káplán.