A Hableány turistahajó roncsának kiemelése még napokig eltarthat

Hét ember meghalt, hét ember kórházba került, amikor összeütközött egy szállodahajó és egy turistahajó szerda este Budapesten. A Hableány nevű városnéző hajón 33 dél-koreai turista és a kétfős magyar személyzet tartózkodott. Huszonegy embert továbbra is keresnek, köztük a két magyart és egy hatéves gyereket is. A mentést a Duna teljes magyarországi szakaszára kiterjesztették, de a magas vízállás nehezíti a munkát. A felvételek szerint a Hableány fordult a szállodahajó elé. A rendőrség büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja, mi vezethetett a tragédiához. A roncs kiemelése még napokig eltarthat.

2019. 05. 31. 6:12
null
A helyszínt tegnap a Dunaújváros nevű aknaszedő hajóval, a katasztrófavédelem és a vízügy egy-egy daruval felszerelt hajójával vették körbe, és megtették az előkészületeket a merülésre Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felfüggesztették tegnap délután a Hableány nevű kirándulóhajó Margit hídnál elsüllyedt roncsának felderítéséhez elengedhetetlen előkészületeket, mivel akkora a folyamatosan áradó Duna sodrása, hogy nem tudnak lemerülni a nehézbúvárok – értesült belügyi forrásból a Magyar Nemzet.

A roncs a Margitsziget melletti, Pest felőli Duna-ágban, a híd középső pilléréhez közel, 4 méter mélyen fekszik a meder alján. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szakemberei folyamatosan mérik a térségben a folyó sebességét. Tegnap a híd Parlament felőli oldalánál 10,9 méter/másodperces sebességet rögzítettek.

Ahogy lapunknak fogalmaztak, a nehézbúvár sisakját a fejével együtt letépné a víz, ezért a búvárok nem kaphatnak parancsot a feladat végrehajtására. Tegnap este hét körül is csak próbamerülést végeztek.

A helyszínt tegnap a Dunaújváros nevű aknaszedő hajóval, a katasztrófavédelem és a vízügy egy-egy daruval felszerelt hajójával vették körbe, és megtették az előkészületeket a merülésre
Fotó: Bach Máté

A helyszínt tegnap a Dunaújváros nevű aknaszedő hajóval, a katasztrófavédelem és a vízügy egy-egy daruval felszerelt hajójával körbehatárolták, megtették az előkészületeket a merülésre, amit a tűzszerészek odavontatott pontonjáról hajtanak majd végre. A hadihajó szonárjával pontosan látják, hogy hol fekszik a Hableány, ám a vízben nulla a látástávolság, a búvárok csak tapogatva tudnák felderíteni a roncsot, ha engedélyeznék számukra az akciót.

A roncs felderítésére, illetve a holttestek kihozatalára, majd a hajó kiemelésére várhatóan csak hétvégén kerülhet sor, akkor is csak abban az esetben, ha a Duna vízszintje apadni kezd és mérséklődik a sodrás sebessége.

Az előrejelzések szerint azonban a folyó bajor vízgyűjtő területéről újabb árhullám indulhat el, így jelenleg pontosan nem mondható meg, mikor kezdődhet a búvárok munkája a tragédiát szenvedett Hableány és a roncsokba beszorultak kiemelése céljából. A Duna vízállása Budapestnél szerda este 21 órakor 501 centiméter volt, csütörtök délelőtt 10 órakor pedig 513 centiméter.

A német Viking Sigyn nevű, 1000 tonnás turistahajó észak felé tartva szerdán este 9 óra 5 perckor, a Margit híd pillérénél tarolta le a híd ipari kamerájának felvétele szerint elé kanyarodó Hableányt. A magyar hajó azonnal megdőlt, nekicsapódott a pillérnek, majd hét másodperc alatt elsüllyedt. A 33 dél-koreai utasból és a kétfős magyar legénységből lapzártáig tizennégyen kerültek elő. Hét ember holttestét a főváros déli részén, a Petőfi és a Rákóczi hídnál, illetve az M0-ás körgyűrű hídjánál emelték ki a 13 fokos vízből.

Hét embert, akik az ütközéskor a Hableány felső, nyílt fedélzetén voltak, és onnan a vízbe estek, az újlipótvárosi kikötőkben parkoló hajók személyzete mentette ki. Ők értesítették a tragédia után a rendőrséget is. A sérültek közül hatan tegnap már elhagyhatták a kórházat, egy bordatörött utast további kezelésre bent tartottak. Tegnap huszonegy embert eltűntként tartottak nyilván, ők vélhetően már nem élnek. Az eltűntek egy része – köztük a két magyar – a roncsba szorulhatott.

A keresést csütörtökön a Duna Budapest alatti szakaszán folytatták, a déli határszakaszig keresik az eltűnteket. Az OVF a harmadfokú készültségnek megfelelő, fokozott éjjel-nappali parti figyelő-jelentő szolgálatot teljesít, ami a déli országhatárig, három vízügyi igazgatóság területén, a közép-Duna-völgyi, a közép-dunántúli és az alsó-Duna-völgyi területén van érvényben. Négy vízi járműves figyelőszolgálatot rendeltek el a déli M0 híd alatt, Tassnál, a solti rakodónál és Baján, a Türr István hídnál.

A budapesti hajótragédia során eltűnt emberek holttestét az ár Mohács irányába sodorhatja, éppen a figyelő-jelentő szolgálatok állomáshelyén keresztül. Tegnap a folyó mentén valamennyi olyan helyet ellenőriztek, ahova korábban rendszeresen holttesteket sodort ki a víz – egyelőre eredménytelenül. A Margitsziget mentén további intézkedésig csak a budai oldalágban lehet hajózni.

Az ORFK büntetőeljárás keretében, igazságügyi szakértők bevonásával kezdett vizsgálatot. A tragédia után a Szent István parknál kikötő Viking Sigyn ukrán nemzetiségű kapitányát megszondázták, illetve drogtesztnek vetették alá, mindkettő negatív lett. A kapitány egyelőre nem hagyhatja el a hajót, ami szintén nem mozdulhat a kikötőből.

A turistákat vélhetően buszokkal szállítják majd Németországba. Rendőri helyszínelők tegnap is dolgoztak a vízi járművön, amelynek az eleje sérült némileg. Az idén március 19-én Rostockban átadott vadonatúj jármű iratai rendben voltak, és a legmodernebb elektronikai rendszerekkel hajózik. Ezek működését tachográffal rögzítik, az adatrögzítőket tegnap lefoglalta a rendőrség. A nyomozók azt is vizsgálják, hogy a német hajó személyzete miért nem jelentette azonnal a balesetet a hatóságoknak.

A Magyar Nemzet értesülése szerint – amit a baleset pillanatáról közzétett videó is igazol – a tragédiát az okozta, hogy a Hableány egyelőre ismeretlen okból bevágott az érkező Viking Sigyn elé, és a turistahajó maga alá gyűrte.

A vízi KRESZ megtiltja, hogy a turistahajók hajózási útvonalát 1000 méteren belül bárki is keresztezze, a Hableány pedig éppen ezt tette. Igazságügyi szakértők fogják megmondani a roncs kiemelése és vizsgálata után, hogy mindez emberi mulasztás vagy műszaki hiba miatt történt.

A Viking Sigyn nagyságú hajók esetében egyébként a technológiai utasítás rendelkezik arról is, hogy árvíz esetén tilos a hajó sebességét menet közben nullára csökkenteni, mivel az így elveszti a kormányozhatóságát, és az ár miatt a partnak vagy más hajóknak csapódhat. Az adott helyzetben azonban a 10-12 kilométer/órás sebességgel haladó Viking Sigyn a sebességét sem tudta csökkenteni, az eléje bevágó Hableányt nem is észlelhették, csak az ütközés előtti pillanatokban.

A Hableányt üzemeltető cég ügyvezetője, Tóth Mihály a baleset éjszakáján közölte: a hajó rendszeres karbantartás alatt állt, jó állapotban volt, a cég pedig mindenben együttműködik a hatóságokkal a vizsgálat során.

Az előírások szerint minden vízi járművön annyi mentőeszköznek kell lennie, amennyi a befogadóképessége személyzettel, utasokkal együtt. A Hableányon a felső fedélzeten ennek megfelelő darabszámban mentőpadok voltak, ám a tragédia pillanatok alatt megtörtént, esély sem volt a padok használatára.

Köszönet a mentésben részt vevőknek

A tegnapi Kormányinfón is téma volt a szerda esti dunai hajókatasztrófa. Gulyás Gergely kiemelte, hogy büntetőeljárás keretében vizsgálják a baleset körülményeit. – A kormány a legszigorúbb vizsgálatot kérte – jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter. A tárcavezető a sajtótájékoztatón a kormány nevében is őszinte részvétet nyilvánított a tragédiában érintett családoknak és a koreai népnek, a mentésben részt vevőknek pedig köszönetet mondott.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.