Kiemelték a Duna mélyéből az elsüllyedt Hableányt

Egy pontonhajón tette meg kedden az utolsó útját a hullámsírból kiemelt Hableány a Margit hídtól a Csepeli Szabadkikötőbe.

2019. 06. 12. 6:05
A dél-koreai elnök köszönetet mondott a magyar kormánynak a mentőcsapatok megfeszített munkájáért Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy pontonhajón tette meg kedden az utolsó útját a hullámsírból kiemelt Hableány a Margit hídtól a Csepeli Szabadkikötőbe. A kiemelés során újabb négy áldozat holttestét emelték ki a hajótestből a szakemberek. A magyar kapitányt az összegyűrt kormányállásba szorulva találták meg, három dél-koreai utas, köztük egy hatéves gyermek holttestét a hajó alsó, zárt fedélzetéról hozták ki a búvárok. Négy áldozat azonban továbbra sincs meg.

Vigyázzállásban, tisztelegve adták meg a végtisztesség felé vezető út első állomásán, a Margit hídnál kikötött merülőpontonon a dél-ko­reai katonai mentők a tiszteletet a hatévesen hullámsírba merült honfitársuknak. A gyermek holttestét tegnap reggel nyolc óra tájban hozták ki a magyar búvárok a Dunából már félig kiemelt Hableány utasteréből. A kislány a nagyszüleivel és édesanyjával veszett oda május 29-én 21 óra 5 perckor, amikor a Viking Sigyn szállodahajó utolérte, majd szabálytalan előzés közben maga alá gyűrte a dél-koreai turistákat szállító Hableányt. A hajó 1949-ben épült, 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya ötven tonna.

A fedélzeten harmincöten utaztak, a távol-keleti csoport mellett a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, hét holttestet még a katasztrófa utáni percekben megtaláltak az áradó vízben, a többiek azonban eltűntek, hogy aztán a rákövetkező 12 és fél napban sorra visszaadja a holttestüket a Duna. Nyolc kivétellel, kedden reggel 6 órakor, a Hableány kiemelésének kezdetekor még hét dél-koreai utas és a magyar kapitány holtteste nem került elő.

A műszaki egyetem szakemberei által pontosan megtervezett kiemelés előkészületei napokig tartottak. A 200 tonnát is emelni tudó Clark Ádám úszódaru pénteken hajózott le a Margit hídhoz az újpesti öbölből. A pünkösdi háromnapos hétvégén fűzték át a még mindig magas és rendkívül erős sodrású folyóban a nehézbúvárok a mérnökök által kiszámított pontokon a mederben félig megdőlve fekvő hajó teste alatt a négy darab acélkötelekből font sodronyokat. A roncs fölé/mellé kikötött két ponton hajóhoz rögzítették a Hableányt, majd a négy sodronyt a hajódaru csigájára függesztették, és szemmel alig látható sebességgel elkezdték megemelni a vízzel, iszappal teli 60-70 tonnás roncsot. Elsőként a hajó kormányállása került a felszínre. A Sigyn által összeroncsolt felépítmény és kormányállás fogságában találták meg a kapitányt. A felső, egykor félig nyitott fedélzet gyakorlatilag eltűnt az ütközés során, csak némi roncsolt korlát és a hajópadlók maradtak meg.

A dél-koreai elnök köszönetet mondott a magyar kormánynak a mentőcsapatok megfeszített munkájáért
Fotó: Bach Máté

A hajótestet tovább emelve már a zárt alsó fedélzet ablakai is előbukkantak. Ekkor ismét megállították az emelést. A tat közelében egy olyan roncsolódást és keresztirányú repedést találtak a felépítményen, ami felvetette annak a lehetőségét, hogy a további emelés során letörhet a hajótest hátsó harmada. A mérnökök pontosan meghatározták, hol kell áthúznia a segítőiknek az újabb, immár ötödik acélkötelekből font hevedert, amit aztán a hajódaru másik, még szabad emelőcsigájához rögzítettek. Így folytatódhatott a kiemelés.

A munkálatok reggeli kezdésekor a Margit híd déli útpályái közül a járda felőlit a katasztrófa helyszínének térségében lezárták a forgalom elől, a járdát szintúgy. Ide csak az előre regisztrált magyar és nemzetközi sajtó munkatársai mehettek a munkák koordinálását végző Terrorelhárítási Központ (TEK) munkatársainak kíséretében. Az újságíróknak nyilatkozatban vállalniuk kellett azt is, hogy tiszteletben tartják a kegyeleti okokat, azaz nem közölnek fotót, videófelvételt a holttestekről. Egy stáb kivételével be is tartották ezt.

Amikorra a Hableányt az alsó fedélzet szintjéig kiemelték a vízből, a híd északi oldalán is lezárták a külső útsávot a forgalom elől. Itt telepítették ugyanis a tűzoltóság szerkocsiját, amiről tömlőket vezettek a híd alá a kiemelt hajóba, ahonnan a vizet folyamatosan szivattyúzták ki a Dunába. A kiemelés katonai fegyelmét jellemezte, hogy a tűzoltók őrnagyi rangú parancsnokához hiába is fordultak információért a járókelők, csak annyit mondott: a TEK illetékes a nyilatkozatra. A vízszivattyúzás közben odalent a roncsot átkutató búvárok megtalálták előbb a gyermek, majd még két felnőtt holttestét.

A négy áldozatot fekete, zippzáras zsákban gumi rohamcsónakok vitték a Margitsziget kikötőpontonjához, ahol a Dunaújváros hadihajó állomásozott. A testeket a hadihajó fedélzetén keresztül vitték a partra, a fedélzetmester sípszava tiszteletadásra szólította fel a hadihajósokat. A kikötőből a parton telepített azonosítósátorba vitték a maradványokat azonosításra.

Negyed tíz tájban a H–27515 lajstromjelű Police hajón Pintér Sándor belügyminiszter hajózott ki a Dunaújváros mellől, akit a Hableány kiemelésének helyszínén a munkálatokat irányító Hajdu János vezérőrnagy, a TEK főigazgatója tájékoztatott a tervezett lépésekről, a kiemelés folyamatáról, majd a belügyminiszter visszahajózott a Margitszigetre. A Dunaújváros fedélzetmestere ismét sípjába fújt, és „Miniszter a fedélzeten!” felkiáltással jelezte bajtársainak, hogy ismét tiszteletadást kell teljesíteniük.

Pintér Sándor sajtófőnöke, Samu Attila dandártábornok kíséretében az operatív irányítási pontra ment, ahol Choe Kyoo Sik, a Dél-koreai Köztársaság budapesti nagykövete várta őt, aki megköszönte a magyarok által végzett önfeláldozó munkát, és arra kérte a belügyminisztert, tegyen meg minden tőle telhetőt, hogy a még mindig eltűntként keresett négy honfitársa holttestét megtalálják. A Magyar Nemzet értesülése szerint a tárcavezető utasította az illetékes rendőri vezetőket, hogy duplázzák meg a keresőcsapatok létszámát.

Ezután a nagykövet és a belügyminiszter az operatív irányítási központnak helyet adó sátorba ment, ahol Pintér Sándor kifejezte együttérzését a katasztrófában elhunytak Budapestre érkezett hozzátartozóinak, és elmondta: a hajó kiemelésével nem fejeződött be a feladat, hiszen az eltűnteket meg kell találni, majd a büntetőeljárás során igaz­ságot kell szolgáltatni.

Délután egy óra tájban sikerült annyira kiszivattyúzni a vizet a Hab­leányból, hogy három búvár bemehetett a hajótestbe a mintegy másfél méteres iszapos vízbe, ahol tizenöt centiméter volt a látótávolság, átkutatták az alsó fedélzetet, a gépházat, a kiszolgálóhelyiségeket, de nem találtak további áldozatokat.

A munkálatok közben egy, a helyszínre érkező műszaki tanácsadó beesett a Dunába a merülőpontonról. A rajta lévő mentőmellény azonnal felfújódott és a víz felé emelte a férfit, akit a Szent Flórián tűzoltóhajóra húztak ki végül. A Magyar Nemzet úgy tudja, a tanácsadó rohamcsónakról szállt át a pontonra, amikor egy biztosítólánc egyik szeme anyaghiba miatt eltört, és a férfi beesett a vízbe, az erős sodrás azonnal elkapta, de még mielőtt elsodorta volna, kiemelték. A Duna tegnap reggel Budapestnél 418 centiméteren állt és apadt, ám még mindig veszélyes volt.

Végül fél kettő tájban, hétórás mentés után, a terveknek megfelelően sikeresen kiemelték és a HSP 1513 A jelű pontonhajóra eresztették a Hableányt, majd újra átkutatták a hajótestet, ismét eredménytelenül. Végül rögzítették a roncsot, amivel négy órakor elindultak az utolsó útjára, a Csepeli Szabadkikötőbe, ahol a Budapesti Rendőr-főkapitányság hajózási, nautikai és műszaki szakértő bevonásával, az ügyészség képviselőjének jelenlétében megkezdte a bűnügyi szemlét.

A szakemberek tegnap reggeltől kezdve megfeszített munkával érték el, hogy a letarolt hajót kiemeljék a Dunából
Fotó: Kurucz Árpád

A Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. tegnap közölte: saját halottjuknak tekintik a Hableány balesetében elhunyt kollégáikat, s ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják és a kollé­gáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük. Korábban megírtuk, hogy P. János matróz korábban mélységi felderítő tiszt volt Szolnokon, és egykori bajtársai, valamint a Magyar Honvédség katonai tiszteletadással szeretne tőle elbúcsúzni. János korábban azt mondta az édesanyjának, ha történne vele valami, a hamvait szórják a Dunába. L. László kapitány lánya arról beszélt az egyik kereskedelmi televízióban, hogy a tragédia előtti napon találkozott utoljára az édesapjával, gyermeknap alkalmából elmentek együtt fagyizni. Szerda este, amikor hallotta a televízióban, hogy mi történt a Dunán, hívta az apja mobilját, de az már kikapcsolt állapotban volt. A lány nap mint nap a Margit hídon át jár a munkahelyére és onnan haza, az elmúlt napokban zokogva ment át a hídon, tudva, hogy édesapja ott van a vízben…

A történtek mélyen megrázták a hajósokat is. Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején, az M1-en azt közölte: egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet május 29-én, a dunai hajóbaleset idején. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Ismert: a nyomozás eddigi adatai szerint a Viking Sigyn nem vette fel a kapcsolatot a Hableánnyal, hogy előzési szándékát jelezze.

Götz Sándor hajómérnök arról beszélt, hogy mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel kapcsolatot tudtak tartani egymással. A szállodahajón olyan archiválórendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá. Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el a helyszínről.

A kormánypártok tegnap köszönetüket fejezték ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek. Hangsúlyozták: a rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkájuk, példaértékű helytállásuk minden tiszteletet megérdemel. Egyúttal részvétüket fejezik ki az elhunytak hozzátartozói­nak, osztoznak a tragédia okozta fájdalmukban.

Orbán Viktor miniszterelnök már korábban részvétét fejezte ki az áldozatok családtagjainak, amit személyesen is megtett, amikor telefonon beszélt Mun Dzse In dél-koreai elnökkel. Az ügyben mindenre kiterjedő, szigorú, alapos vizsgálatot kért a hatóságoktól, a vizsgálat eredményéről pedig a nyilvánosságot is tájékoztatni fogják.

Ismét a Viking Sigynt vizsgálják

A tragédia utáni napon a rendőrség – a helyszíni szemle befejezése után – útjára engedte a Viking Sigynt. Ami aztán Passauban, majd az osztrák Dunakanyarban várakozott, ám hétfőn visszatért és Visegrádon kötött ki. Itt a rendőrség tájékoztatása szerint mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, új szemlét tartottak a hajón. Olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről. A dél-koreai sajtó arról írt, hogy a Sigyn elejét, ott ahol a Hableánnyal ütközve megsérült, újrafestették. A szállodahajó ukrán kapitányát, Jurij C.-t vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségével gyanúsítják, és tartóztatták le 30 napra azzal, hogy a végzés jogerőssé válása esetén 15 millió forint óvadék megfizetése és nyomkövető eszköz viselése mellett szabadulhat, ám nem hagyhatja el Budapestet. Időközben kiderült, hogy áprilisban egy másik Viking hajó elsőtisztjeként bűnvádi eljárás indult ellene Hollandiában, miután hajójával nekiment egy tankernek. A magyar nyomozás megállapította ugyanakkor, hogy a kapitány a Hableány elsüllyesztése után adatokat törölt a mobiltelefonjáról. A letartóztatásról szóló másodfokú döntés során – várhatóan még e héten – vélhetően majd ezt is figyelembe veszi a bíró.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.