Hogyan látják a gyerekek a bíróságot és az igazságosságot? Erre kaphatott választ, aki a napokban megnyílt Az igazság arcai – a jog és a bíróság színesben című kiállításra ellátogatott, ahol a témában meghirdetett gyermekrajzpályázat legjobbjait mutatták be. A felhívásra – amelyet az Országos Bírósági Hivatal (OBH), a Budapest Környéki Törvényszék (BKT) és a Zoom Egyesület közösen írt ki – több mint százötven alkotás érkezett fővárosi és Pest megyei általános és középiskolás, egészséges és fogyatékossággal élő diákoktól. – Szeretnénk, hogy azokat a sztereotípiákat, hogy ki a beteg, ki az egészséges, átírhassuk, és a gyerekeket közelebb hozzuk egymáshoz a hátterüktől függetlenül – fejtette ki lapunknak a pályázat koncepcióját Mangó Gabriella, a Zoom Egyesület projektvezetője. Mint mondta, a kiállítás jól mutatja a gyermeki kreativitás sokszínűségét és azt, hogy a felnőttek is tanulhatnak a gyerekektől: tisztaságot, őszinteséget, elfogadást, szeretetet.
A rajzolás egyébként is jól működő eszköz ahhoz, hogy a gyerekek figyelmét társadalmi kérdésekre irányítsák – legutóbb az OBH-n kívül a Nemzeti Népegészségügyi Központ hirdetett rajzpályázatot a légszennyezettségről –, és egyúttal megismerjék a kicsik gondolatait. Ahogy Gerber Tamás, a BKT elnöke is fogalmazott, a rajzok visszajelzést adnak, hogy milyen kép él a fiatal generációban a bíróság szerepéről, az igazságos bíróról.
– A rajzolás kiemelten fontos eszköz, mert a gyerekeknek még nincs differenciált szókészletük, sem érzelmi, sem logikai téren, így sokkal jobban ki tudják fejezni magukat képekkel – mondta el lapunknak Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus. Mindez sokszor nemcsak a tudatos, hanem a tudatalatti szintet is tükrözi: hozzáférhetők olyan érzések és gondolatok is, amelyeket a gyerek nem tud vagy nem akar kimondani. Sok gyermekpszichológus készíttet például családrajzot, amelyben a családtagok lerajzolásának sorrendje, a méretek, a színek, a távolságok mind információértékkel bírnak.

Fotó: Mirkó István
– A történetíráshoz általában szükséges a rendezett családi háttér, ami a fiataloknak csak töredékénél adott, míg a rajzpályázatokhoz sokkal több gyerek tud kapcsolódni, hiszen az erre való képességet születésünktől magunkkal hozzuk, nem kell hozzá külső kultúra – hangsúlyozta Tamás Márta.