Külföldi egyetemekkel közös képzések és kutatások, oktatók nemzetközi publikációja és szakmai konferenciákon való rendszeres részvétele – Palkovics László innovációs miniszter szerint többek között ezekben kell fejlődnie a magyar felsőoktatásnak, hogy még jobban bekapcsolódhasson a nemzetközi térbe és versenyképesebbé váljon.
A vonzerő egyik mutatója a nálunk tanuló külföldi diákok száma, ami ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években, köszönhetően az újabb és újabb ösztöndíjprogramoknak. 2018-ban már 35 472 külföldi tanult itt, ami a teljes hallgatói létszám 12,6 százaléka.
Összehasonlításképpen: 2006-ban ez az arány mindössze 3,9 százalék volt. Tavaly a Debreceni Egyetemen már ötezernél is több külföldi diák tanult, ezzel az intézmény vezeti a legtöbb külföldit fogadó egyetemek listáját. Arányaiban viszont az Állatorvostudományi Egyetem a „legnemzetközibb”, ahol a külföldi diákok már többen vannak, mint a magyarok. Az oktatói mobilitás pedig a Szegedi Tudományegyetemen a legintenzívebb, és ugyanide érkezik a legtöbb külföldi doktorandusz is.
Azt már 2017-ben megállapította az OECD Education at a Glance című oktatási jelentése, hogy Magyarországon magasabb a külföldi hallgatók aránya, mint az OECD-országok átlagában. Főleg az egészségügyi és az agrárképzésben jeleskedünk. A vendéghallgatók mellett ugyanakkor nagyon fontos tényező, hogy a magyarok közül is minél több diák és oktató szerezzen nemzetközi tapasztalatot, illetve hogy helyben is multikulturális légkört teremtsenek, például idegen nyelvű tanórákkal, neves külföldi professzorok meghívásával és sok-sok idegen nyelvű szakirodalom használatával. A különböző nemzetek felsőoktatásának összehangolása uniós célkitűzés is: 2025-re az EU olyan átjárható európai oktatási térség létrehozását tervezi, amelyben a külföldön szerzett krediteket és képesítéseket automatikusan elismerik az egyes országok.
Itthon egyébként a mobilitás egyik fő gátja – a hiányos nyelvtudás mellett – éppen az, hogy a külföldön teljesített szemeszterek eredményeinek beszámítása meglehetősen nehézkes, emiatt egy-egy csereprogram szinte biztos késést jelent a hallgatóknak. A kreditelismerési szabályok javítására már vannak ötletek a Magyar Rektori Konferencia és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája részéről is.