Az elmúlt évek tapasztalataitól eltérően, idén az utcákon díszelgő választási plakátok mellett a közösségi térben is fel-felugranak a pártok és politikusok hirdetései. A Facebook ugyanis gyakorlatilag bárkinek teret enged arra, hogy politikai programját, választási kampányát megossza a felhasználókkal, persze mindezért ugyanúgy fizetni kell, mint egy plakát kihelyezéséért.
Összeállításunkban górcső alá vettük a hazai pártok Facebook-hirdetéseit és az arra költött összegeket, köszönhetően annak, hogy a közösségi oldal – az átláthatóság jegyében – az elmúlt fél évben közzétett minden egyes reklámnál feltünteti, hogy mennyibe került, hány alkalommal jelent meg a felületén, illetve milyen a célközönség. Kiderült, hogy míg az EP-kampányban tetemes összegeket fizettek a pártok a nagyobb siker reményében, pénzük vagy lelkesedésük mostanra igencsak alábbhagyott.
A Fidesz idén március óta 58,8 millió forintot fordított közösségi reklámra, és mintegy 220 hirdetést jelentetett meg a Facebookon. A nagyobbik kormánypárt nem az egyetlen a pártok közül, amely a májusi európai parlamenti választások óta nem tett közzé hirdetést, vagyis a vasárnap esedékes önkormányzati voksolásra nem buzdítja a közösségi média használóit.

Fotó: Éberling András
Reklámjaiban a Fidesz a legtöbb párthoz hasonlóan kiemelten célozta meg annak idején Budapestet, míg a vidéki megjelenés legfeljebb ötszázalékos volt. A KDNP fél év alatt 180 alkalommal kért felületet Mark Zuckerberg cégétől, mindezért valamivel több mint egymillió forintot fizetett.
Az ellenzéki pártok közül a Jobbik költötte a legtöbb pénzt, ami azért érdekes, mert még mindig tetemes tartozása van a Magyar Államkincstár felé tiltott pártfinanszírozás miatt. Ennek ellenére március és szeptember között a Jobbik mintegy 21 millió forintot költött Facebook-hirdetésekre, amiből valamivel több mint 18 milliót a párt fizetett, míg a fennmaradó közel hárommillió forintot a frakció finanszírozta.
Ezért az összegért száz hirdetést jelentettek meg, a legtöbbet május 26-ig, júniustól szeptemberig mindössze 13 hirdetés jelent meg a párt Facebook-oldalán. A szerényebb megjelenés oka lehet a pénz hiánya, de az is elképzelhető, az EP-választáson elért siralmas eredmény rávilágított: a Facebook-reklámok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.