A magyar diákok helytállnak nemzetközi szinten

Nem a PISA-mérés az egyetlen, ami igazolja a magyar tanulók javuló teljesítményét, az utóbbi évek többi nemzetközi oktatási mérése is bebizonyította, hogy egyre eredményesebb a hazai iskolarendszer – derül ki Rétvári Bence tájékoztatásából. Az államtitkár szerint többek közt az ingyenes tankönyvek és a családi pótlék iskolába járáshoz kötése is hozzájárult a fejlődéshez.

Csókás Adrienn
2019. 12. 23. 6:30
null
Kimutatható, hogy megtérül a tanulásba fektetett energia Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mértékadó oktatási felmérésen is a nemzetközi átlag felett végzett Magyarország az elmúlt években – hívta fel a figyelmet az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára.

Rétvári Bence a jobbikos Sneider Tamás képviselő írásbeli kérdésére válaszolva jelezte: a magyar diá­kok teljesítménye egyértelműen jelzi, hogy megtérül a tanulásba és a tanításba fektetett energia. Az egyik fontos bizonyítékot a négyévente elvégzett TIMSS-mérés (Trends in International Mathematics and Science Study) szolgáltatja, amely a negyedikes és nyolcadikos tanulók tudását hasonlítja össze matematikai és természettudományi területen.

– A mérés eredményei önmagukért beszélnek, hiszen a magyar diá­kok mindkét évfolyamon és területen szignifikánsan jobb pontszámokat értek el, mint a TIMSS-skála átlaga – idézi fel Rétvári a legutóbbi, ­2015-ös eredményeket.

Kimutatható, hogy megtérül a tanulásba fektetett energia
Fotó: Havran Zoltán

Az 57 ország részvételével megszervezett mérésen az 500 pontos átlaghoz képest a negyedikeseink 529 pontot értek el, hasonlóan teljesítve, mint például a finnek, a litvánok, a lengyelek és a hollandok. A nyolcadikosok szintén átlag feletti szerepléssel, 514 ponttal zárták a tesztet, ami többek között Írország, Anglia és az Egyesült Államok eredményével egyezett meg.

Az olvasási és szövegértési képességeket vizsgáló, ötévente megszervezett PIRLS- (Progress in International Reading Literacy Study) mérés ugyancsak szép eredménnyel zárult. A tízéves korosztályt érintő teszten minden eddiginél jobb eredményt értünk el 2016-ban: 50 ország közül a 13. helyen végeztünk, míg a korábbi teljesítmény csak a 20. helyhez volt elég. Ezen a teszten szintén 500 pont az átlag, amihez képest a magyarok legutóbb 554-et értek el, egyébként 2001 óta minden alkalommal meghaladták a nemzetközi átlagpontszámot, ha nem is ekkora mértékben.

Rétvári Bence felidézi az elmúlt hetekben nyilvánosságra került 2018-as PISA- (Programme for International Student Assessment) eredményeket is, amelyek szerint mindhárom mérési területen – szövegértésben, matematikában és természettudományban – javult a teljesítmény. A korábbi évekhez képest ráadásul sikerült csökkenteni az alulteljesítők arányát is.

Az államtitkár szerint a fenti eredményekben közrejátszott az elmúlt évek pedagógus-béremelése, az iskolák állami fenntartásba vétele, a családi pótlék iskolába járáshoz kötése, valamint az ingyenes tankönyvek és az ingyenes étkezés biztosítása. Kitért arra is, hogy 17 ezer pedagógusnak a minősítés következtében jövőre tovább emelkedik a fizetése, és hamarosan jön az igazgatói béremelés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.