A BKV-nak öt ellensége van: a négy évszak meg az utas – habzik fel egy sörrel oldott röhögés a körúton a hatos villamoson. Tulajdonosát hasonszőrű viccmesterek állják körbe, egyiküktől már röppen is Hofi klasszikusa: „Felkészültünk a télre, csak a hóra nem számítottunk.” A nevetés ezúttal sem marad el, igaz, nem is ragad át az utazóközönségre. Van, aki dühösen magyaráz a telefonba a kétórás késéssel befutott vonatáról, mások az elázott bakancsukra, csizmájukra merednek némán. Egy középkorú házaspár higgadt párbeszédben rögzíti, hogy mióta az eszüket tudják, mindig ez történik: káosz, rövid lejáratú apokalipszis, a felelősnek vélt vezetők verbális és képzeletbeli lincselése.
Az utakon már kevésbé tárgyilagosak a polgárok. A duda most a favorit, a szélvédőkön keresztül látszik, hogy sokan káromkodnak, de hogy ne kelljen szájról olvasnunk, néhányan letekerni sem restek az ablakot, hogy hangot adjanak kocsisokat is megszégyenítő stílussal fűszerezett véleményüknek. És ők talán még nem is olvasták Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-oldalára kiírt helyzetjelentését, miszerint hetven munkagép dolgozik Budapesten a hóeltakarításon, viszont a szükséges 300-400 munkás helyett csak 216-an jelentkeztek arra, hogy megtisztítsák a köztereket, megállókat, lépcsőket. A hétfő délelőtti bejegyzés arról tájékoztatja a fővárosiakat, hogy „Két budai buszvonalon jeleztek elakadást, ezt már megoldották. Az előrejelzések szerint dél körül eláll a havazás Budapesten, így a délutáni csúcsra már a főbb útvonalakat meg lehet tisztítani. A sózás elkezdődött, a latyak letakarítása most még lassítaná a forgalmat, így az csak a délutáni csúcs után, este történik majd.”

Fotó: Éberling András
Kollégánk Pest megyéből próbált bejönni vonattal, de miután 200 perces késéssel kecsegtették, inkább autóba ült, elvergődött Kőbánya-Kispestig, onnantól zavartalan volt a tömegközlekedés. Példája nyilván nem egyedülálló, nem véletlenül tálalták a rádiók és a netes portálok egybehangzóan, hogy a MÁV elesett. Hiába győzködte a a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-t, hogy javult a helyzet a vasúti közlekedésben a délutáni órákra a reggeli állapotokhoz képest. Az utasok beszámolói többórás késésekről, járatkimaradásokról, a tájékoztatás hiányáról szóltak. A tájékozódást és az online jegyvásárlást valóban nehezítette, hogy a MÁV applikációja nem volt elérhető a kritikusnak tekinthető reggeli, illetve kora délelőtti órákban.