– Azt javaslom, inkább kíméljék meg magukat és minket is a felesleges üzengetésektől. Különben is, vidéken a Miki egerekkel a házi macska szokott játszani – legyint a szabadcsapatok hallatán a Karancs környéki Etes község nagygazdája, Paulina László. Szerinte éppen hogy Budapest és néhány nagyváros lakossága épített falat maga köré a szégyenkoalícióra leadott voksaiból. Magukat zárják ki a normális életből.
Terepjáróval bucskázunk az erdei sárban, távolabb gallyfával megpakolt vontató, mellette öt favágó nyárson süti az ebédjét, füstölt szalonnát.
– Sírnak, mint nedves akác a tűzben – utal a városiakra egyikük, és csizmája orrával egymáshoz lökdösi a sistergő parazsakat.
– Hónunk alá nyúlt kicsit a kormány, segítik a vidéket, örvendünk neki – mondják, aztán a gazdával egyezkednek, kinek mennyi jut az irtásból.
– Tavasszal 2400 libával újrakezdem a gazdálkodást, bízva a kormány további következetes vidékpolitikájában – tájékoztat Paulina, aki a Bajnai-féle Hajdú-Bét-botrány során több mint huszonnyolcmillió forintot bukott, és aki hetvenévesen sem ugrik el a tisztességes lehetőség elől. Azt mondja, a vidéki ember nem vár másokra, nem mutogat a városiakra, helyette a földhöz, a tulajdonhoz való kötődés, a család, a vallás, a köztisztelet jelenti számára az életet. Azt is vallja: következetesség nélkül – azaz liberálisan – nem lehet földet művelni, sem természetet védeni, csak nyavalyogni meg demonstrálni. Itt a műbalhékra legyintenek.
Kalákában dolgoznak a helyiek akkor is, amikor a fészerekbe kell hordani a tűzifát. Tamásék udvarán az asszony krumplis pogácsával kínál bennünket, közben megjegyzi: „Ezeknek a pestieknek elment az eszük!” Nagyapja mesélte, hogy miután 1944-ben bejöttek az oroszok, nyomukban már ott voltak a pesti agitátorok, akik lesöpörték a padlást, államosították a 15 hold földet, a nagyapát kuláknak nyilvánították, összeverték. A parasztot kapcának nézte és használta a párt, a munkásosztály, az értelmiség. Csoda, ha most sem kérnek a városi megmondóemberekből?