– Közvetlen konzultáció kezdődik az érintett gyöngyöspatai családokkal – jelentette be Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára vasárnapi sajtótájékoztatóján. A megkeresés célja, hogy az iskolaügy érintettjeinek szervezett képzések széles választékát kínálják fel a kártérítés kifizetése helyett, amely csődbe vinné az önkormányzatot. Mint ismert, a Debreceni Ítélőtábla 2019 szeptemberében hozott jogerős ítéletében szegregáció miatt százmillió forint kártérítés megfizetésére kötelezte a tankerületet és az önkormányzatot, az összeget 62, Gyöngyöspatán élő, egykori diáknak kellene kifizetni.
Rétvári Bence szerint a tárgyalások megrekedése indokolta, hogy megkeressék az érintetteket. – A tankerület és az önkormányzat jogi képviselője levelet írt a felperesek jogi képviselőjének, indítványozva, hogy kezdjék meg az egyeztetést a természetbeni kártérítés lehetőségéről – ismertette az államtitkár. A kezdeményezés végül nem vezetett eredményre, Rétvári szerint érdemben arra sem kaptak választ a romák jogi képviselőjétől, hogy egyáltalán kik fogadnák el a természetbeni kártérítést.
A kereszténydemokrata államtitkár kifejtette: a gyöngyöspatai helyzet még 2004-ben, a Gyurcsány-kormány időszakában alakult ki, majd a Nekcsei Demeter Általános Iskola állami kézbe kerülésével megszüntették ezt az állapotot. – A probléma megoldása nem egy nagy összeg kifizetése, hanem a hosszú távú, ingyenes képzési program – vázolta fel a kormánypárti politikus.
Rétvári Bence szerint a diákokat a peres eljárásban segítő alapítvány nem volt konstruktív, hanem továbbra is csak „a botrány még nagyobbá tételére” törekedett. A kormány álláspontját ismertetve úgy fogalmazott: rendkívül károsnak gondolják, hogy az alapítvány valódi célja a pénzszerzésen kívül a feszültség keltése Magyarországon és az ország lejáratása külföldön.
Az egykori diákoknak kínálnak szakképzést, a gyöngyösi felnőttképző 10-12 hónapos, korábbi OKJ-s jegyzékében szereplő tanfolyamai mellett pszichés segítséget, idegen nyelvi képzést, informatikai képzést, beilleszkedést segítő és traumafeldolgozó foglalkozásokat nyújtanának, továbbá az alapkompetenciákat segítő kiegészítő foglalkozásokat tartanának.