A módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) ismeretanyaga mindenkinek elsajátítható és elsajátítandó, biztos alapot nyújt az elhelyezkedéshez az élet bármely területén – közölte az emberi erőforrások minisztere az M1 tegnap reggeli műsorában. Kásler Miklós úgy vélte, hogy bár a korábbi tananyag néhány része elavult volt, a magyar oktatás nemzetközi szinten mégis az élvonalba tartozik. Komoly pedagógiai tradícióink eredményességét pedig a diákolimpiákon elért sikerek is bizonyítják – hangsúlyozta.
A megújult tartalmi szabályozás lényegesen mérsékli például a történelem-tananyagot, miközben a tárgy oktatására szánt órakeretet (ellentétben a magyarral vagy a matematikával) nem csökkenti. Ennek köszönhetően még a túlterheltebb évfolyamokon is reálisabban megtanítható lesz az anyag – hívta fel lapunk figyelmét a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete, amely üdvözli, hogy számos javaslatuk visszaköszön a végleges dokumentumban.
A szervezet szerint csökken az órák túlzsúfoltsága azáltal, hogy a 8. és 12. évfolyamon eddig markánsan megjelenő gazdasági-társadalmi ismeretek az önállósodó állampolgári ismeretekbe kerültek át. A tananyagcsökkentés érezhető továbbá a régebbi korok és az egyetemes történet területén is. Egyáltalán nem szerepel például az őskor, de a római történelem évszázadainak eseménytörténetét sem kell immár megtanítani.
A csökkentés mellett új témák is megjelentek, újszerű megközelítést kapott például Magyarország első világháborús részvétele, a határon túli magyarság sorsa, a demokrácia története, valamint az elmúlt 30 év magyar bel- és külpolitikája is. A NAT továbbá javasol úgynevezett „mélységelvű” témákat is, ami azt jelenti, hogy tanévenként két témát a többinél jóval alaposabban, 6–10 órában kell feldolgozni.
– Ez nagyon izgalmas, új kísérletnek ígérkezik, mert lehetőséget teremt valódi mélyfúrásokra, projektmunkák végrehajtására, akár helytörténeti vonatkozások fokozottabb beemelésére. Mindenképp olyan témákat érdemes kiválasztani, amelyek sok kapcsolódási ponttal bírnak más tudományok, művészetek irányába és amelyeket a diákok számára érdekes eszközökkel meg lehet közelíteni. A reformkor például kiválóan alkalmas erre: regényeket, filmeket dolgozhatnak fel a tanulók, 6–10 órába ráadásul beleférhet kisebb kutatás is – fogalmazott lapunknak Nánay Mihály, a szakmai egyesület elnöke.