A sokat támadott tranzitzónák lényege, hogy azokat a menekültügyi eljárás szabályszerű megindítására, valamint a magyar állam által a menedékkérők számára biztosított alapvető szolgáltatásokra lehet igénybe venni a menekültügyi eljárás lezárulásáig.
A Magyar Helsinki Bizottság és más jogvédő szervezetek által terjesztett dezinformációkkal szemben a tranzitzónákban biztosított szolgáltatásokhoz – a hatályos szabályozás alapján – beletartozik a naponta háromszor – várandós és kisgyermekes anyának, valamint 18 év alatti kiskorúnak naponta ötször – elérhető étkezés, továbbá a tejtermék- és gyümölcsfogyasztás, valamint az alapvető egészségügyi és szociális ellátás biztosítása, különös figyelemmel a különleges bánásmódot igénylő személyekre.
A jogszabályi környezet alapján értelmezhetetlen a Magyar Helsinki Bizottságnak az a régóta hangoztatott „szakvéleménye”, hogy a menekültügyi hivatalnak kellett „megtalálni a jogi kiskaput” annak érdekében, hogy „a tranzitzónákban fogva tartott menedékkérők mindegyike kaphasson ételt”.[1] Ezt ugyanis a törvény alapszabályként írja elő, az országba történő legális bejutás útja mellett döntő, és a hatóságok felé együttműködést tanúsító menedékkérők, közöttük a nők, a gyermekek vagy kínzásáldozatok számára. Nem igaz az az állítás sem, hogy a magyar hatóságok szándékos éheztetéssel próbálják arra presszionálni a menedékkérőket, hogy a kiéheztetés miatt maguk legyenek kénytelenek visszamenni Szerbiába, amivel „önként” mondanak le a menedékjogjogi eljárás számukra eredményes befejezéséről.
A magyar állam, amiként senkit nem éheztet, nem korlátozza mások mozgásszabadságát sem: a tranzitzóna Szerbia felé elhagyható bármikor szabad döntés alapján, és mint azt a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) tavaly novemberben – a magyar államnak igazat adva – világosan kimondta a menedékkérők tranzitzónás őrizetének gyakorlatával kapcsolatban, a tranzitzónában való tartózkodás nem számít jogellenes fogva tartásnak.[2] Az emberi jogi bírói fórum Nagytanácsa másodfokon adott igazat a magyar félnek abban az ügyben, amelyben az EJEB elsőfokon még 2017 márciusában hozott döntést, és akkor többségében – többek között a tranzitzónák kérdésében – a kérelmezőknek adott igazat. Magyarország fellebbezett, így került az ügy az összes bírából álló Nagytanács elé, amely végül az ítélet jelentős részét megváltoztatta.[3]