Különösen nehéz a digitális munkarendre történő átállás azoknál a tantárgyaknál, ahol a tananyag nagyarányú gyakorlati feldolgozást kíván, elsősorban ilyen tantárgy a testnevelés. A szaktanárokra új kihívás vár, rohamtempóban igyekeznek feltárni azokat az újszerű lehetőségeket, amelyek a kialakult rendkívüli helyzetben is kreatívan felhasználhatók a gyermekek motoros képességeinek fejlesztése és egészségmegőrzése érdekében.
Sportszakemberek szerint azonban probléma lehet, hogy az egyébként is mozgásszegény életmódú tinédzserek a következő hetek-hónapok során a korábbinál is több időt töltenek majd a számítógép előtt. – Egy ülő életmódú világban különösen nagy kihívás rávenni tanulóinkat a testmozgásra, pláne úgy, hogy mostantól csak virtuális kapcsolatot létesíthetünk velük – mutatott rá Hamar Pál professzor, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete (MTTOE) elnöke, a Testnevelési Egyetem rektorhelyettese.
Mint ismert, a Magyar Diáksportszövetség által minden tanévben elvégzett iskolai fittségi felmérés szerint riasztóan sok az elhízott gyerek hazánkban: noha a mindennapos testnevelés bevezetésének köszönhetően már javult a tanulók állóképessége, összességében az iskolások negyede elhízott, amivel sajnos európai szinten is élen járunk. Sokaknak ráadásul a testnevelésóra jelenti az egyetlen mozgást az életében.

Fotó: REUTERS/Dylan Martinez
Hamar Pál a Magyar Nemzetnek elmondta, számos olyan mozgásforma van, ami eddig a tanórák fontos részét képezte, mostantól viszont személyes kontaktus hiányában nem vagy csak egyedül végezhető. Ilyenek például a labdajátékok vagy a küzdősportok. Ráadásul a gyerekek a járvány miatti korlátozások miatt már uszodába és sportközpontokba sem tudnak elmenni. Lehetőség azért így is akad elegendő, felértékelődik a szabadban végzett testedzés, amire a rendkívüli helyzetben főleg a reggeli órák alkalmasak. Otthon is végezhető például a gimnasztika, a tartásjavító gyakorlatok, de lehet jógázni vagy akár egy szivacslabda is kiválóan alkalmas lehet célba dobásra. Az elnök szerint a szakmai háttér, a pedagógiai tartalom alapvetően adott ahhoz, hogy virtuálisan is hatékony testnevelésórákat lehessen tartani. De nagyon fontos, hogy a tanulók semmiképp ne töltsék az egész napjukat a gép előtt.