Nem csodaszer, de ez a legjobb megoldás

A távoktatás nem váltja ki a tantermi jelenlétet a Magyar Nemzet által megkérdezett tanárok szerint, némi kreativitással ugyanakkor biztosítani tudja a diákok fejlesztését és fejlődését a koronavírus okozta vészhelyzet alatt. Az online nyelvórák beszédcentrikusabbak lehetnek, a kémiai, fizikai kísérleteket animációk válthatják fel, az együttgondolkodást követelő humán tárgyak esetében viszont még nincs igazán jó recept.

Munkatársunktól
2020. 03. 27. 6:24
TÓTH Sándor
Naponta százával kapják a tanárok az e-leveleket Fotó: MTI/Rosta Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus miatt vészhelyzeti üzemmódba kapcsoló oktatás számos, korábban nem tapasztalt kihívás elé állította a pedagógusokat. Az otthoni munkát nem tartják ördögtől valónak, de csodaszernek sem, s úgy vélik, az átállás és az első hetek gyakorlati tapasztalataiból mielőbb le kell vonni a megfelelő következtetéseket, mert a jelenlegi helyzet több hónapon keresztül is elhúzódhat.

– Bár a különböző digitális eszközöket már korábban is használtuk, most kizárólag ezekre tudunk támaszkodni – mondja egy neves vidéki gimnázium kémia–biológia szakos tanára. Az iskolában a Kréta és a Google Classroom nevű platformokat használják, amelyeken a diákok elérik a feladatokat, a csetszolgáltatás pedig lehetővé teszi, hogy a tanártól kiegészítő magyarázatot kérjenek, ha nem világos egy anyagrész. – A cset mellett telefonon és e-mailben is kereshetnek minket a diákok, naponta több száz elektronikus levelet kapunk tőlük – számol be róla a tanárnő, hozzátéve: napi 10-12 órás elfoglaltsággal jár jelenleg egy munkanapjuk, aminek jelentős hányadát teszi ki a tesztkészítés, valamint a szokásosnál jóval nagyobb feladatmennyiség javítása.

A Magyar Nemzetnek nyilatkozó pedagógus úgy látja, akár hosszabb ideig is viszonylag hatékonyan működhet a távoktatás. A makettek, kémiai kísérletek bemutatását úgy-ahogy pótolhatják az interneten fellelhető érdekes animációs videók. A humán tárgyak esetében viszont nehezebb kiváltani a személyes jelenlétet.

– Mivel az irodalomórák alapvető célja az önálló, kritikai gondolkodás megteremtése és fejlesztése, az eredményes munkához nélkülözhetetlen a közös gondolkodás terét kialakítani, ám az interneten keresztül ezt rendkívül nehéz megoldani, még akkor is, ha olyan alkalmazást használunk, ami lehetővé teszi, hogy lássuk egymást a tanulókkal – osztja meg tapasztalatait a Magyar Nemzettel egy budai elitgimnázium magyartanára. Szavai szerint a 30 kicsi mozaikképből – ahogy a tanulók megjelennek a képernyőn – nem olvashatók ki a tanár számára sok információt hordozó nonverbális jelek.

Naponta százával kapják a tanárok az e-leveleket
Fotó: MTI/Rosta Tibor

A német nyelvet is oktató pedagógus arról számol be, hogy a technika lehetővé teszi a beszédcentrikus órák megtartását, mivel egy alkalmazással külön-külön belehallgathat a párokba vagy csoportokba rendezett tanulók beszélgetésébe.

– Gyakorlatilag olyan, mintha a padok között sétálnék. Ám a tantermi órák során 2-3-szor is átrendezem a csoportokat, viszont az interneten keresztül ezt nem érdemes megtenni, mivel 5-10 percet vesz el az órából, amíg mindenki beállítja a készülékét, néha pedig technikai okokból megszakad a vétel – fejti ki a pedagógus. Szavai szerint az is elvesz a hatékonyságból, hogy nem tudnak egy biztosan tervezhető tanmenet szerint készülni, mivel a rendkívüli helyzetben a nyelvvizsgák időpontjait eltörölték és még az érettségi is bizonytalan.

Az Egyesült Királyságból származó, fővárosi magángimnáziumban oktató angoltanár az új helyzet előnyös oldalait hangsúlyozza. – Nagyon jól, együttműködően reagáltak a tanulóim a távoktatásra. Megértik, hogy kényszerhelyzetben vagyunk, és még a kisebbek, a 11 évesek is hajlandók a megszokottnál többet tenni azért, hogy minden rendben működjön – meséli a fiatal tanárnő. Az intézmény az iskolák többségénél szerencsésebb helyzetben van felszereltségben és erőforrásokban, így a legkisebb nyelvi csoportok mindössze 3-5 fősek, ami személyre szabott oktatást tesz lehetővé.

– Minden helyzetből a legtöbbet szeretném kihozni. Így most nem tesztekkel és bőséges házi feladattal bombázom a tanulókat – akiknek az új oktatási körülmények mellett a bezártságot is szokniuk kell –, hanem a kommunikációs készségüket igyekszem játékosan fejleszteni a beszédcentrikus órákon – húzza alá az anyanyelvi tanár.

Két óra mindenkinek

Tanítunk, hogy segíthessünk néven önkéntes mozgalom indult a nyelvi tanulmányaikban elakadó, vagy egyszerűen csak tanácsot igénylő diákok segítésére. Péntek-Gyulai Éva Virág, a Wise Business English Solutions ügyvezető igazgatója a Magyar Nemzetnek elmondta: a kezdeményezéshez a nyelviskola oktatói mellett is számos tanár csatlakozott, akik vállalják, hogy két nyelvórát ingyenesen tartanak a jelentkezőknek. – A mozgalomban résztvevő tanárok készek a szabadidejükből akár egy tucatnyi órát a hozzájuk forduló diákok korrepetálására, vagy orientációjára fordítani. Az önkéntesek és a diákok is a nyelviskolánk Facebook-oldalán jelentkezhetnek, ahol a felhívást is közzétettük – közölte az ügyvezető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.