Érdekes felmérést közölt az általános iskolai idegennyelv-oktatásról két oktatáskutató. Sági Matild és Jankó Krisztina annak járt utána az Új Pedagógiai Szemlében publikált tanulmányában, hogy mi lehet a sikeres nyelvoktatás titka. Ehhez nyolc iskola napi gyakorlatát vették górcső alá, melyek közül négy intézmény kiemelkedő teljesítményt nyújtott az Oktatási Hivatal országos nyelvi mérésén, négy pedig kimondottan gyengén szerepelt. A tanulók családi háttere minden esetben átlagosnak mondható, ám a pedagógiai módszerekben és a tanárok hozzáállásában éles különbségek mutatkoztak. A felmérés nem reprezentatív, de nagyon beszédes.
Kiderült például, hogy az eredményes iskolában a nyelvtanárok egyértelműen a szóbeli kommunikációra, a minél bővebb szókincsre és a gördülékeny beszédre helyezik a súlyt, kevéssé tartják ugyanakkor fontosnak a nyelvtani szabályok pontos alkalmazását. Itt a tanárok és a diákok meggyőződése egyaránt az, hogy a nyelvtudás alapkészség, amely nélkül lehetetlen boldogulni a világban. A rosszul teljesítő iskolákban a tanárok elsődleges célja sokkal inkább a tantervi követelmények teljesítése, a nyelvvizsga formális megszerzése, illetve a sikeres felvételi. A jól teljesítő iskolákban ezeket a sikereket „csak” pozitív visszacsatolásként kezelik.
– Mivel lehet motiválni a tanulókat? Ötössel. Hát mivel? – vallja a gyenge iskola idegennyelv-tanára, pedig intézményük éppenséggel az osztrák határszélen található. Ezzel szemben a sikeres iskola tanára arról mesél, mekkora élmény és húzóerő volt a diákjai számára, mikor rövid időre két külföldi kisfiú csatlakozott az osztályhoz, és valós élethelyzetekből ismerték meg a gyerekek, milyen hasznos dolog, hogy meg tudják értetni magukat az új barátaikkal.
A tanulmány kiemelte, hogy a méréseken leszereplő intézmények meglepő módon a kedvező elhelyezkedésből fakadó előnyöket sem használják ki, és annak ellenére nem jelenik meg célként a nyelv gyakorlati használata, hogy az osztrák határ mondjuk csak 15–30 kilométerre van az iskolától. A pedagógusok jellemzően hamarabb beletörődnek a diákok motiválatlanságába.