Folyamatosan égnek a lelkisegély-vonalak

Egy hónapja változtatta meg az emberek életvitelét a koronavírus-járvány, a kijárási korlátozás óta sokan elszigetelődtek a szeretteik­től, így észlelhetnek magukon enyhe depressziós tüneteket. Folyamatosan izzik a Magyar Lelkisegély-telefonszolgálatok Szövetségének vonala, többnyire magányosan élő emberek kérnek segítséget a bezártság hónapjainak átvészeléséhez.

2020. 04. 27. 7:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre magasabb számban érkeznek hívások a LESZ lelkisegély-vonalára. Párhuzamosan 8-12 ügyelő fogadja a beérkező hívásokat, átlagban naponta több mint félezer hívás van, de volt olyan nap, hogy nyolcszázszor csörrent meg a telefon – mondta el Dudás Erika szakmai alelnök a Magyar Nemzetnek. A pszichológus beszámolója szerint egy-egy hívás tíz-húsz percet vesz igénybe, de ennél több időt is jelenthetnek a krízishívások, köztük az öngyilkos szándékú telefonálók esetei.

– Beszélgetésigény, izoláció, érzelmi problémák, generációs és párkapcsolati problémák, egészségi állapothoz köthető félelmek, munkahelyi konfliktusok és jogi problémák merülnek fel a beszélgetések során – magyarázta a pszichológus, hozzátéve: a jelenlegi helyzetben sokkal több időt töltenek együtt a családok, de szerencsére csak kevés hívás érkezik a családi konfliktus okozta lelki sérülések miatt.

– Elsősorban a hozzátartozók ­hiánya miatti érzelmek jelennek meg a hívásokban. Ezekben az esetekben a kapcsolattartás más módjait hangsúlyozzuk. Az összezártság során keletkező feszültségek oldására a közös problémamegoldást, a személyes beszélgetéseket, a közös tevékenységek előtérbe helyezését javasoljuk – magyarázta a szakértő. Dudás Erika hozzáfűzte: önkénteseik a szolgálat ellátása előtt 80-120 órás képzésben vettek részt, melyet egy kiválasztási folyamat előz meg. Így a hívók problémáira a megfelelő kommunikációs technikákkal, terápiás alapelemekkel tudnak reagálni. A lelkisegély-szolgálat konkrét tanácsokat nem ad, leginkább beszélgetés útján próbálják jó irányba terelgetni az embereket.

– Fontos hangsúlyozni az egymásra szánható időt, azt, hogy hallgassák meg a másik családtagot. Beszélgessenek érdemben egymással. Korábban is sokan kerestek meg bennünket magányos emberek, elsősorban az idősebb korosztályból, de a középkorúak esetében is sok az egyedül élő személy – mondta el a szakmai alelnök, aki kitért a magányosan élők szorongására: a jelenlegi helyzetben az izoláció okozta probléma fokozódhat a megjósolhatatlan, befolyásolhatatlan vírushelyzet okozta tehetetlenség érzése miatt. Dudás Erika elmondta: vannak visszatérő, rendszeres hívói a telefonos lelkisegély-vonalnak, akik beszámolnak a helyzetük alakulásáról, köszönetet mondanak vagy újabb probléma megoldásához kérnek segítséget. Sajnos a visszatérő hívók között még mindig magas a hecc- és zaklató hívók aránya, akik elveszik a lehetőséget a rászorulók elől.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.