„Igazság, erő, felemelkedés – együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét” elnevezésű kampányunk igen nagy visszhangot váltott ki az elmúlt napokban a hazai nyilvánosságban. A netes felületeken a videót augusztus 20. óta összesen már több mint egymillióan nézték meg, aminek kifejezetten örülünk. A kampány kezdetét követően jóformán kizárólag pozitív visszajelzések érkeztek: „felemelő”, „fantasztikus”, „libabőrös lettem”. Az egyik legmeghatóbb kommentár talán az volt, hogy „miközben néztem, rájöttem, hogy jó érzés magyarnak lenni”.
Múlt hét péntek óta azonban érzékelhetően megsokasodtak a kritikus hangok. Persze azt megelőzően is incselkedtek már „esztéták” azzal, hogy a film „giccses”, „naiv”, de az ilyen berzenkedések várhatóak voltak. Hat nappal ezelőtt viszont beindult a filmet támogató közterületi- és sajtókampány. A plakátok, hirdetések a filmben bemutatott jeleneteket ábrázolják, így a vérszerződést kötő hét magyar törzs vezéreit, Vajk megkeresztelését, Hunyadi Jánost vitézeivel, Rákóczit csata közben, a nemzeti dalt szavaló Petőfit, az ’56-os pesti srácokat – és igen, I. világháborús magyar honvédek kitörését is. Az utóbbit megjelenítő hirdetés váltott igen heves indulatokat: „militáns”, „félelemkeltő”, „háborús uszítás” – sőt, az egész kampány még valahol a „klerikálfasiszta propoganda” jelzőt is megkapta; a műhisztéria pedig nem meglepő módon a Klubrádió–Népszava–ATV Bermuda-háromszögben verte a legnagyobb hullámokat. (A Népszava – bár náluk nem hirdettünk – volt olyan nagyvonalú, hogy mai lapszámában majdnem két teljes oldalt szentelt nekünk, részleteket is mutatva a filmből, illetve a plakátokból. Ezúton is köszönjük.)
Mindennek fényében az alábbiakra kívánjuk felhívni a figyelmet:
▪️ A kampány, illetve az ominózus plakát a szó valódi értelmében természetesen nem „militáns”, nem uszít háborúra – az egész videónak éppen az a lényege, hogy a múltat sosem feledve, de az „itt és most korlátain felülemelkedve”, a körülöttünk élő népekkel összefogva tegyük naggyá a Kárpát-medencét. (Tudjuk, a „Kárpát-medence akkora, amekkora; így is elég nagy” stb. – a fordulat nyilván szimbolikus, a régióra utal.)