A légvédelmi rakétarendszer, a radarok és a szállító-repülőgépek beszerzése kapcsán még nincsenek szerződések, de nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy az elmúlt évek tárgyalásai a közeljövőben eredményre vezessenek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kilián Nándor vezérőrnagy a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis sajtónapján a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program kapcsán. A Magyar Légierő parancsnoka kiemelte: az Airbustól megrendelt könnyű, többfeladatú katonai helikopterek leszállítása a németországi, donauwörthi gyárból a terv szerint halad, a megrendelt húsz H145M helikopter, amelyből jelenleg tizenegy darab van már Szolnokon.
– Nincs semmiféle akadálya a szállításoknak sem a gyár részéről, sem a mi részünkről a pilóták, illetve a műszakiak kiképzését tekintve, sem pedig a járványhelyzet kapcsán, ami a program terv szerinti megvalósítását zavarná – tette hozzá a tábornok. Kilián Nándor a nagyobb méretű, közepes szállítóhelikopterek kapcsán elmondta, tavaly aláírták a szerződést, a tizenhat darab új H225M helikopterek első példányai 2023-tól érkeznek a francia gyárból Magyarországra.
Koller József dandártábornok, a szolnoki bázis parancsnoka a Magyar Honvédség helikopteres képességének és az általa vezetett bázisnak a múltját, jelenét és jövőjét mutatta be a Fejlesztések a Légierőben című előadásában. A tábornok kiemelte, hogy az új, világszínvonalú technika megérkezését megelőzően a teljes oroszországi felújításon és elektronikai fejlesztésen átesett Mi–17-es, és Mi–24 helikoptereken az állomány már megkezdte a felkészülést a korszerű navigációs eszközök alkalmazására, ezek a műszerek már mind alapfelszereltség a megrendelt 36 új Airbus katonai helikopteren.
A parancsnok hangsúlyozta, hogy a H145M helikopterek esetében a gyártóval kötött szerződés alapján folyik a hajózók és a műszakiak kiképzése. A logisztikai ellátás színvonalát jelzi, hogy az orosz típusoknál tapasztalt akár több hónapos várakozással szemben, akár néhány órán belül megkapják a szükséges alkatrészt a gépek üzemeltetéséhez. A H145 M-ek kapcsán elhangzott: a húsz gépből tíz darab általános szállító célú, öt darab felfegyverzett tűztámogató, másik öt pedig kutató-mentő feladatkörű lesz, de bármelyik átszerelhető lesz az említett feladatokra. Mint megtudtuk, mindössze annyi az eltérés, hogy az öt kutató-mentő változat alján máshol van a felségjel felfestve, illetve rendelkeznek egy beépített rádió-iránymérővel, amely a vészjeladó jeleit keresi és méri be.