A honvédség jövője Szolnokon már elkezdődött

Jó ütemben, a terveknek megfelelően halad a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program helikopteres képességének megvalósítása. A múlt, a jelen és a jövő magyar katonai forgószárnyasait a szolnoki bázison mutatták be a sajtónak a földön valamint a levegőben, egy eddig nem látott kötelékrepülés keretében.

2020. 10. 07. 16:24
20201007 MN MH 86. Szolnok Helikopter Bázis sajtónap Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A légvédelmi rakétarendszer, a radarok és a szállító-repülőgépek beszerzése kapcsán még nincsenek szerződések, de nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy az elmúlt évek tárgyalásai a közeljövőben eredményre vezessenek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kilián Nándor vezérőrnagy a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis sajtónapján a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program kapcsán. A Magyar Légierő parancsnoka kiemelte: az Airbustól megrendelt könnyű, többfeladatú katonai helikopterek leszállítása a németországi, donauwörthi gyárból a terv szerint halad, a megrendelt húsz H145M helikopter, amelyből jelenleg tizenegy darab van már Szolnokon.

– Nincs semmiféle akadálya a szállításoknak sem a gyár részéről, sem a mi részünkről a pilóták, illetve a műszakiak kiképzését tekintve, sem pedig a járványhelyzet kapcsán, ami a program terv szerinti megvalósítását zavarná – tette hozzá a tábornok. Kilián Nándor a nagyobb méretű, közepes szállítóhelikopterek kapcsán elmondta, tavaly aláírták a szerződést, a tizenhat darab új H225M helikopterek első példányai 2023-tól érkeznek a francia gyárból Magyarországra.

Koller József dandártábornok, a szolnoki bázis parancsnoka a Magyar Honvédség helikopteres képességének és az általa vezetett bázisnak a múltját, jelenét és jövőjét mutatta be a Fejlesztések a Légierőben című előadásában. A tábornok kiemelte, hogy az új, világszínvonalú technika megérkezését megelőzően a teljes oroszországi felújításon és elektronikai fejlesztésen átesett Mi–17-es, és Mi–24 helikoptereken az állomány már megkezdte a felkészülést a korszerű navigációs eszközök alkalmazására, ezek a műszerek már mind alapfelszereltség a megrendelt 36 új Airbus katonai helikopteren.

A parancsnok hangsúlyozta, hogy a H145M helikopterek esetében a gyártóval kötött szerződés alapján folyik a hajózók és a műszakiak kiképzése. A logisztikai ellátás színvonalát jelzi, hogy az orosz típusoknál tapasztalt akár több hónapos várakozással szemben, akár néhány órán belül megkapják a szükséges alkatrészt a gépek üzemeltetéséhez. A H145 M-ek kapcsán elhangzott: a húsz gépből tíz darab általános szállító célú, öt darab felfegyverzett tűztámogató, másik öt pedig kutató-mentő feladatkörű lesz, de bármelyik átszerelhető lesz az említett feladatokra. Mint megtudtuk, mindössze annyi az eltérés, hogy az öt kutató-mentő változat alján máshol van a felségjel felfestve, illetve rendelkeznek egy beépített rádió-iránymérővel, amely a vészjeladó jeleit keresi és méri be.

A nagyobb, szintén felfegyverezhető H225M közepes szállítóhelikopterekről Koller József elmondta: tavaly októberben kezdték meg az első példány gyártását a franciaországi üzemben, a törzs sárkányszerkezetének a vázát már bemutatták a magyar delegációnak.

Az előadáson a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel közösen folytatott pilótaképzésről is szó volt. A dandártábornok kiemelte, hogy újabb cseh, Zlin alapkiképzőgépek érkeznek Szolnokra, amivel párhuzamosan világszínvonalú harcászati szimulátorok is üzembe állnak. A JTAC, a harctéri irányító képzés kapcsán azt is megjegyezte, Közép-Európában csak náluk van ehhez szimulátor, a környező NATO-tagállamok is itt képzik katonáikat. – A magyar katonák műveleti területen F–16-os vadászbombázókat és B–1-es valamint B–52-es nehézbombázókat is sikeresen irányítottak célpontokra – jegyezte meg a hazai JTAC kiképzés minősége kapcsán.

Kollár József zárásként úgy fogalmazott: a szolnoki bázison az elmúlt egy évben nagyobb fejlesztés volt, mint az azt megelőző harmincban.

Az előadást követően látványos kötelékrepülési feladatokat és egyéni bemutató repüléseket, műrepülést is rendeztek a bázis pilótái. Magyar légtérben most volt először látható Mi–24-es, AS–350-es, Airbus H145M és Zlin gépek közös köteléke.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.