Átfogó HÉV-fejlesztéssel és korszerű járművekkel csökken majd a menetidő

Meghosszabbítják a H6 és a H7 HÉV-vonalait egészen a Kálvin térig annak érdekében, hogy a Csepel-sziget felől érkező utasok közvetlenül átszállhassanak az M3-as és az M4-es metróra. A déli hévvonalak megnyújtásával összekötik azokat a Szentendrei hévvel, amellyel az ötödik budapesti metróvonal jön létre.

Hertelendy Gábor
2020. 12. 29. 11:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csepeli, ráckevei és szentendrei HÉV-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás, amelynek jelenleg az első, tervezési szakasza indult el – írta a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) lapunknak küldött közleményében. A fejlesztésnek köszönhetően a három érintett vonalon gyorsabban közlekedhetnek majd a HÉV-ek, így a sebességük egyes elővárosi szakaszokon akár a száz kilométert is elérheti majd óránként.

Megújul a pálya és az állomások, valamint új, akadálymentes klimatizált hévkocsik is érkeznek majd. A gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatásnak és a déli hévvonalak Kálvin térig történő meghosszabbításának köszönhetően a ráckevei vonal utasforgalma több mint kétszeresére nőhet, ugyanakkor az utasok száma jelentősen növekedhet a másik két érintett vonalon is.

A hosszútávú cél az északi (H5) és déli (H6, H7) vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal – ez lesz az ötös metró.

A leendő belvárosi alagútnak köszönhetően egy Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer jöhet létre, amelyen akár az Esztergom és Kunszentmiklós–Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd.

Azért, hogy a most induló hévfejlesztés a jövőben a lehető legjobban szolgálja a fővárosi és elővárosi utasokat, és zajlik az egyeztetés a BFK, az érintett kerületek és a települések önkormányzatai között.

– Amikor a kormány Budapest közlekedését fejleszti, akkor gyakorlatias megoldásokat keres a budapestiek érdekében. Célunk, hogy mindenki gyorsabban és kényelmesebben célba érjen, kevesebb legyen a dugó és tisztább legyen a levegő, klímabarátabb a város

– mondta a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Fürjes Balázs közölte: ma Budapest közlekedésének legnagyobb kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek autóval Budapest belső részeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni, szabadidejüket eltölteni. Az államtitkár erre a problémára a versenyképes közösségi közlekedést, a sok P+R parkoló és a hiányzó peremhidak, valamint a körúti elemek megépítését tartja megoldásnak. – A közösségi közlekedés fejlesztésével azt szeretnénk elérni, hogy

az utazók gyorsabban, kényelmesebben, kevesebb átszállással érjenek célba, vonzóbb legyen a tömegközlekedés.

A most induló hévfejlesztéssel a kormány egy újabb jelentős lépést tesz Budapest közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében – mondta Fürjes Balázs.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója ismertette, a HÉV-fejlesztés első üteme során

a HÉV-ek a Közvágóhídnál a föld alá süllyednek, és egy Boráros téri megállóval érik majd el a Kálvin téri állomást.

Azáltal, hogy a HÉV a föld alá kerül, nemcsak jobb kapcsolatok nyílnak és versenyképesebbé válik a HÉV-es közlekedés, de

a Duna-parti sávról eltűnhet a HÉV-vágány és ezáltal egy összefüggő, új zöld sétány jöhet létre.

A tervek között szerepel a Boráros tér megújítása is: teljesen új szerepet kaphat a mai buszvégállomás és autótenger helyett egy olyan új zöld tér jöhet létre, amely összeköti a Nagykörutat a Dunával és a Duna-parti sétánnyal. A Boráros tér építészeti koncepciójának tervezésén jelenleg több építésziroda dolgozik, és a végleges kialakításról a jövő év elején dönt a Budapest Fejlesztési Központ, természetesen a IX. kerületi és a fővárosi önkormányzat bevonásával – tájékoztatott a tervezés részleteit a vezérigazgató.

Korszerű járművek közlekednek majd az új vágányokon

Lecserélik a 44 éves átlagéletkorú, mára már teljesen elöregedett HÉV-kocsikat is a fejlesztés alatt. Az új HÉV-vonatok beszerzése az elmúlt 40 év legjelentősebb budapesti közösségi közlekedési járműbeszerzése lesz, amely egyszerre szolgálja a békásmegyeri lakótelepről, Csepelről, Pesterzsébetről vagy Óbudáról ingázókat és az elővárosokból, Szentendre–Pomáz, valamint Ráckeve–Szigetszentmiklós–Dunaharaszti térségéből közlekedőket. Az új HÉV-ek utaskapacitása hétszáz fő lesz, minimum négy kerekesszékes ülőhely lesz majd, és alkalmasak lesznek kerékpárszállításra is. Az új járműveknek egyterű, teljes hosszában átjárható, tágas belső tere lesz, ami a HÉV-eket a hosszabb távú utazásokra is kényelmessé teszi majd. A 42, opcionálisan pedig még 12 jármű beszerzési tenderére két vezető nemzetközi járműgyártó jelentkezett, a francia Alstom és a svájci Stadler – olvasható a közleményben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.