A csepeli, ráckevei és szentendrei HÉV-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás, amelynek jelenleg az első, tervezési szakasza indult el – írta a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) lapunknak küldött közleményében. A fejlesztésnek köszönhetően a három érintett vonalon gyorsabban közlekedhetnek majd a HÉV-ek, így a sebességük egyes elővárosi szakaszokon akár a száz kilométert is elérheti majd óránként.
Megújul a pálya és az állomások, valamint új, akadálymentes klimatizált hévkocsik is érkeznek majd. A gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatásnak és a déli hévvonalak Kálvin térig történő meghosszabbításának köszönhetően a ráckevei vonal utasforgalma több mint kétszeresére nőhet, ugyanakkor az utasok száma jelentősen növekedhet a másik két érintett vonalon is.
A hosszútávú cél az északi (H5) és déli (H6, H7) vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal – ez lesz az ötös metró.
A leendő belvárosi alagútnak köszönhetően egy Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer jöhet létre, amelyen akár az Esztergom és Kunszentmiklós–Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd.
Azért, hogy a most induló hévfejlesztés a jövőben a lehető legjobban szolgálja a fővárosi és elővárosi utasokat, és zajlik az egyeztetés a BFK, az érintett kerületek és a települések önkormányzatai között.
– Amikor a kormány Budapest közlekedését fejleszti, akkor gyakorlatias megoldásokat keres a budapestiek érdekében. Célunk, hogy mindenki gyorsabban és kényelmesebben célba érjen, kevesebb legyen a dugó és tisztább legyen a levegő, klímabarátabb a város
– mondta a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Fürjes Balázs közölte: ma Budapest közlekedésének legnagyobb kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek autóval Budapest belső részeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni, szabadidejüket eltölteni. Az államtitkár erre a problémára a versenyképes közösségi közlekedést, a sok P+R parkoló és a hiányzó peremhidak, valamint a körúti elemek megépítését tartja megoldásnak. – A közösségi közlekedés fejlesztésével azt szeretnénk elérni, hogy